Madeliefjes zijn zeker eetbaar
Zo... eventjes een 2 jaar oud topic omhoog trappen... Niet om te stangen, maar dit is en blijft natuurlijk een zeer interessant en belangrijk topic.
Er werd recentelijk gewezen op de site " the tortoise table" (TTT) met een database van eetbare planten voor schildpadden.
Refererend naar madeliefjes:
Volgens "ons" gewoon eetbaar..
Volgens TTT: " Do not Feed" (hoewel een incidenteel knabbeltje niet veel kwaad zou kunnen)
Gewone hennepnetel (Galeopis tetrahit)
Volgens het topic met eetbare onkruiden van Barbara een prima voedselplant (begrijp me goed, ik beschuldig Barbara
geenszins van het verspreiden van onjuiste info!)
Maar volgens TTT: " Poisonous" (giftig met kans op verlamming bij schildpadden)
http://www.thetortoisetable.org.uk/site/plants_19.asp?catID=351Waar ik eigenlijk op doel.
Ik vind het topic van Barbara een bijzonder waardevolle aanwinst op dit forum.
Maar is het misschien niet raadzaam om e.e.a. van de diverse sites eens aan elkaar te spiegelen en bij te werken?
Wellicht is de wijsheid van toen inmiddels herzien en dienen we onze meningen m.b.t. sommige voedselplanten bij te stellen?
Om even hand in eigen boezem te steken (ikzelf heb vlasleeuwebekje in het verblijf staan en regelmatig gevoerd... evenals kleefkruid.... Terwijl beide onkruiden volgens TTT "minder geschikt" zouden zijn)