Ja dat doe je goed vooral de wortels aanpakken anders komt het steeds weer terug, succes ermee want dat heb je echt nodig
Hmmmz
ben er nog niet helemaal uit
plaatje 1; is lastig graven
plaatje 2; de buren
plaatje 3 en 4; lijk ik t aardig onder controle te hebben, daar had ik ook graag de schildpadden willen huisvesten
Paardestaart....hier zeggen de boeren: "aan 't eind van de laatste wortel ligt een pot gouden centen "..;dus ik wil je niet ontmoedigen,paardestaart is haast niet wèg te krijgen!
had de volgende info wel al gelezen maar nu 't 'n levensbedreigend kruid blijkt lees ik deze info met heel andere ogen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heermoes nu is mn plan om de bak uit te graven ...3m. ga ik niet redden dat zou zwemmen worden, met 1tje kom ik al 'n heel eind!
kalk strooien maar dan ook echt héél véél, laat ik zeggen enkele cm's, kooi met bodem bouwen van rvs gaas, opvullen met cocopeat die ik ook meng met kalk en tot slot opvullen met schildpadvriendelijke planten en buitenterrarium.
maar nu vraag ik me af;
*kan ik hier 'gewone' tuinkalk voor gebruiken of hebben de schildpadden speciale kalk nodig?
**of heermoes/paardenstaartsporen -al dan niet van buren afkomstig ...overkant sloot staan ze ook- op dit kalkhoudend mengsel tot leven kunnen komen? ...maw is het risico te groot om ze dit jaar al -met dit onuitgewerkte experiment- buiten te zetten.
als ik goed kijk naar de groei van mijn paardenstaart en de andere lijken de mijne (door alle inspanning van de vorige jaren) wel wat prematuur...
Misschien ten overvloede toch even vermelden : kijk uit WAAR je bepaalde planten plukt ! Op straatbermen en langs opritten van snelwegen staan soms héle vlaktes vol prachtige paardebloemen....Die groeien wèl op behoorlijk vervuilde,loodhoudende bodem en zijn daardoor beslist NIET bruikbaar !
dank voor de tip
nee, planten houden niet van uitlaatgassen, de boomkruinen in t centrum van de stad hebben op drukke kruispunten minder schors dan elders waar minder verkeer(t) langs rijd ...was me al eens opgevallen