Hoi allen,
Leuk dat dit jullie allen tot een stuk in de nacht bezig houdt
Ik stel voor dat we misschien een beetje concreet aan de slag gaan. We moeten er niet vanuit gaan dat we een groot project op poten zetten of dat we een reuzegrote mentaliteitswijziging bij de Malinezen gaan teweeg brengen. Maar als we van hieruit ons miezerig klein kiezelsteentje kunnen bijdragen,...
Ik stel voor dat we uitgaan van een vierkant van 1.50m op 1.50m
Dit is mijn voorstel: we gaan uit van een lichtbruine, zandkleurige achtergrond; 'sulcatakleur' (want wit kan in die landen snel worden overgedaan)
Bovenaan komt een strook met zwarte, grote letters, waarschijnlijk best in een lettertype dat de schilder het best ligt (dus voor het ontwerp een vrij makkelijk doch sierlijk lettertype, misschien simpelweg verdana). Als boodschap stel ik voor 'Sauvez les dernières tortues de géant' ('red/bewaar de laatste reuzenschildpadden')(het is ook mogelijk dat het correcte Frans 'Sauvez les dernières tortues géantes' is, dat moet ik eens navragen, of wie hier op het forum kan helpen?)
In het midden stel ik een wapperende Malinese vlag voor, geen vlaggemast ofzo, enkel de drie vertikale stroken, ook niet te moeilijk met veel schaduwen enzo, maar een gewone rechte vlag, lijkt mij veel te statig... (de reden waarom ik de vlag een goed idee vind, is omdat het kleur brengt en dus meer opvalt, maar zeker en vast ook omdat het het eergevoel van de mensen aanspreekt en daar wordt ginder veel waarde aan gehecht)
In die vlag, zie ik dan de contouren van een volwassen sulcata weggelaten, beginnend van halverwege de eerste strook, tot halverwege de laatste strook. Dus de achtergrond kleur is er hetzelfde lichtbruin. Van de sulcata zelf zie ik dan een aanzicht van schuin vooraan. De sulcata wordt dan met zwarte lijnen geschilderd op de achtergrond (tussen de contour van de sulcata en de stroken van de vlag zou ik ook nog een evenwijdig randje in de achtergrondkleur laten). De sulcata zelf kan dan misschien nog wat worden bijgewerkt met iets lichtere en iets donkerdere tinten bruin...
Onderaan zou ik dan weer zwarte tekst zetten, net als bovenaan, maar dan half zo groot. 'Ne mangez pas l'orgueil de Mali, protégez ces animaux dans la nature' ('eet de trots van Mali niet, bescherm deze dieren in de natuur'). Eventueel kan dat dan op 2 lijntjes, zodat de strook even groot is als bovenaan. Deze tekst kan uiteraard nog worden aangepast. En als er misschien ooit een tweede zou komen, kunnen we er ook onmiddellijk een ander tekstje onder zetten...
Wat denk je Ferry, is dit iets waar je mee aan de slag kan/wil? Sowieso bij voorbaat al ne serieuze merci als ge dit zou willen doen...
Ik denk ook dat dit moet haalbaar zijn om te laten schilderen, want mits een duidelijk voorbeeld op papier, technisch zeker haalbaar denk ik. Uiteindelijk zijn er dan 6 kleuren gebruikt: bruin, zwart, rood, geel, groen en wit (om kleuren lichter te maken, accenten te leggen) Ook dat lijkt mij het goeie aantal... niet teveel, ook niet te weinig,... (en volgens mij één dag werk, en da's ook altijd makkelijk als je 'min of meer' in die termen kan rekenen)
@Arnaud: ik vind jouw concept trouwens heel goed, als je het kan verwerken in zo'n versie die achteraan in kranten staat, zo drie kadertjes ofzo, maar dan moet de uitwerking echt wel ijzersterk zijn. Als je dat ergens groot en lang kan geschilderd krijgen, gaat dat denk ik wel aandacht trekken, want daar zijn ze minder vertrouwd mee (denk ik!)
Als je het ziet als een beeldverhaal van één pagina, dan denk ik dat het ideaal voer is voor een flyer/poster/...
Alle suggesties zijn trouwens welkom! Je mag deze dus ook hier plaatsen...
@ Annemiek: Zie je het nog zitten?
Wat denk jij van de haalbaarheid van bovenstaande? Kan je een idee geven van een kostprijs, zoals opgesomd in een eerder berichtje van mij? Wie weet kan het vanaf nu wel snel gaan, en dan kan ik ook zorgen dat het bedrag om alle kosten te dekken op voorhand tot bij jou raakt...