SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 9 Omlaag Print
Auteur Topic: Project Centrochelys sulcata ; Mali  (gelezen 47029 keer)
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #30 Gepost op: 8 Juni 2008, 00:43:00 »

Laten we het over het ontwerp hebben.
De vlag is bekend, mist nog de schildpad en de Franse tekst/booschap.
Laten we wat voorstellen voor de tekst geven dan kan daar uit gekozen worden.
Ik begin met deze

"Help de schildpad van Mali, bescherm zijn leefgebied."



Naast een slogan is een korte educatieve tekst over het dier en zijn biotoop ook zinvol.
Iets in de vorm van een beeldverhaal....zeker voor kinderen zinvol, maar ook voor de bevolking in het algemeen wie zegt in hoeverre de mesne de franse taal kunnen lezen en schrijven. Een vraag die we aan Annemiek moeten voorleggen
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #31 Gepost op: 8 Juni 2008, 00:52:16 »

Een beeld verhaal zou kunnen, alleen vergt dat wel veel van de ontwerper, mischien kan Ferry zeggen of hij dat ziet zitten.
Dat een bepaalde groep niet kan lezen is mischien een probleem, ookal lijkt me een grote muurschildering opvallend genoeg dat mensen daar in Mali aan elkaar vragen wat of waarom die tekening daar staat .

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 8 Juni 2008, 00:58:22 »

Tevens is mij bekend dat de Conservation Officer het "niet zo heeft" op fora in het algemeen, dus je kan linkjes mailen wat je wilt, een reactie erop lijkt mij niet voor de hand liggend.
Ook heb ik niet gezegd dat er met de NBSV in zee gegaan moet worden, ik duidde erop dat daar wel de ervaring aanwezig is om dergelijke projecten aan te pakken. Dat is iets heel anders.
Daarnaast valt het me wel een beetje tegen van een ESF stamboekhouder, dé conservation organisatie bij uitstek in ons hobbygebied, dat er zo negatief wordt gereageerd op het idee om informatie op te vragen bij iemand die zich daar 24/7 mee bezighoudt... Onbeslist

Betreffende het "artwork", kom eerst met een plan de campagne, voor ik zomaar wat in het rond ga zitten tekenen. knipoog
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #33 Gepost op: 8 Juni 2008, 01:00:58 »

Nog 3 voorstellen (de grote schildpad moet vervangen worden door de naam waar de mensen uit Mali hem onder kennen)

De grote schildpad,
Een inwoner van Mali om trots op te zijn.

De grote schildpad,
Een inwoner van Mali die U bescherming verdient.

De grote schildpad van Mali,
Een inwoner van Mali waar we zuinig op moeten zijn.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #34 Gepost op: 8 Juni 2008, 01:05:07 »

De 'Conservation officer" heeft niets tegen forum in het algemeen, hij heeft er iets op tegen dat de ESF er steeds bijgehaald wordt, laat jij zelf dat nu net doen.
De ESF staat hier buiten.

Overigens denk ik dat hij de linken wel waardeert, en is het juist voor de hand liggend om linken met betrekking tot (bescherming) schildpadden naar hem te sturen.
Laten we ook stoppen met over hem te praten"wat hij denkt of vindt" dat waardeert hij waarschijnlijk ook niet.
« Laatste verandering: 8 Juni 2008, 01:16:36 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #35 Gepost op: 8 Juni 2008, 03:50:49 »

Hoi allen,

Leuk dat dit jullie allen tot een stuk in de nacht bezig houdt  cool zeg fluiten

Ik stel voor dat we misschien een beetje concreet aan de slag gaan. We moeten er niet vanuit gaan dat we een groot project op poten zetten of dat we een reuzegrote mentaliteitswijziging bij de Malinezen gaan teweeg brengen. Maar als we van hieruit ons miezerig klein kiezelsteentje kunnen bijdragen,...

Ik stel voor dat we uitgaan van een vierkant van 1.50m op 1.50m

Dit is mijn voorstel: we gaan uit van een lichtbruine, zandkleurige achtergrond; 'sulcatakleur' (want wit kan in die landen snel worden overgedaan)

Bovenaan komt een strook met zwarte, grote letters, waarschijnlijk best in een lettertype dat de schilder het best ligt (dus voor het ontwerp een vrij makkelijk doch sierlijk lettertype, misschien simpelweg verdana). Als boodschap stel ik voor 'Sauvez les dernières tortues de géant'  ('red/bewaar de laatste reuzenschildpadden')(het is ook mogelijk dat het correcte Frans 'Sauvez les dernières tortues géantes' is, dat moet ik eens navragen, of wie hier op het forum kan helpen?)

In het midden stel ik een wapperende Malinese vlag voor, geen vlaggemast ofzo, enkel de drie vertikale stroken, ook niet te moeilijk met veel schaduwen enzo, maar een gewone rechte vlag, lijkt mij veel te statig... (de reden waarom ik de vlag een goed idee vind, is omdat het kleur brengt en dus meer opvalt, maar zeker en vast ook omdat het het eergevoel van de mensen aanspreekt en daar wordt ginder veel waarde aan gehecht)

In die vlag, zie ik dan de contouren van een volwassen sulcata weggelaten, beginnend van halverwege de eerste strook, tot halverwege de laatste strook. Dus de achtergrond kleur is er hetzelfde lichtbruin. Van de sulcata zelf zie ik dan een aanzicht van schuin vooraan. De sulcata wordt dan met zwarte lijnen geschilderd op de achtergrond (tussen de contour van de sulcata en de stroken van de vlag zou ik ook nog een evenwijdig randje in de achtergrondkleur laten). De sulcata zelf kan dan misschien nog wat worden bijgewerkt met iets lichtere en iets donkerdere tinten bruin...

Onderaan zou ik dan weer zwarte tekst zetten, net als bovenaan, maar dan half zo groot. 'Ne mangez pas l'orgueil de Mali, protégez ces animaux dans la nature' ('eet de trots van Mali niet, bescherm deze dieren in de natuur'). Eventueel kan dat dan op 2 lijntjes, zodat de strook even groot is als bovenaan. Deze tekst kan uiteraard nog worden aangepast. En als er misschien ooit een tweede zou komen, kunnen we er ook onmiddellijk een ander tekstje onder zetten...

Wat denk je Ferry, is dit iets waar je mee aan de slag kan/wil? Sowieso bij voorbaat al ne serieuze merci als ge dit zou willen doen... 

Ik denk ook dat dit moet haalbaar zijn om te laten schilderen, want mits een duidelijk voorbeeld op papier, technisch zeker haalbaar denk ik. Uiteindelijk zijn er dan 6 kleuren gebruikt: bruin, zwart, rood, geel, groen en wit (om kleuren lichter te maken, accenten te leggen) Ook dat lijkt mij het goeie aantal... niet teveel, ook niet te weinig,... (en volgens mij één dag werk, en da's ook altijd makkelijk als je 'min of meer' in die termen kan rekenen)

@Arnaud: ik vind jouw concept trouwens heel goed, als je het kan verwerken in zo'n versie die achteraan in kranten staat, zo drie kadertjes ofzo, maar dan moet de uitwerking echt wel ijzersterk zijn. Als je dat ergens groot en lang kan geschilderd krijgen, gaat dat denk ik wel aandacht trekken, want daar zijn ze minder vertrouwd mee (denk ik!)
Als je het ziet als een beeldverhaal van één pagina, dan denk ik dat het ideaal voer is voor een flyer/poster/...
Alle suggesties zijn trouwens welkom! Je mag deze dus ook hier plaatsen...

@ Annemiek: Zie je het nog zitten?  ondeugende lach Wat denk jij van de haalbaarheid van bovenstaande? Kan je een idee geven van een kostprijs, zoals opgesomd in een eerder berichtje van mij? Wie weet kan het vanaf nu wel snel gaan, en dan kan ik ook zorgen dat het bedrag om alle kosten te dekken op voorhand tot bij jou raakt...
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #36 Gepost op: 8 Juni 2008, 13:39:02 »

Vindt ik een goed en duidelijk voorstel Seba beide teksten lijken mij de boodschap overbrengen cool zeg

Tekst Seba;

Red/bewaar de laatste reuzenschildpadden

Eet de trots van Mali niet, bescherm deze dieren in de natuur
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 8 Juni 2008, 15:42:26 »

kunnen daar alle mensen eigenlijk wel lezen  vraagteken
anders moet je daar ook rekening mee houden
Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 8 Juni 2008, 17:44:23 »

Vindt ik een goed en duidelijk voorstel Seba beide teksten lijken mij de boodschap overbrengen cool zeg

Tekst Seba;

Red/bewaar de laatste reuzenschildpadden

Eet de trots van Mali niet, bescherm deze dieren in de natuur

Is het niet verstandig om eerst wat meer onderzoek te verrichten naar de cultuur van Mali, alvorens we de schildpad "de trots" gaan noemen? Misschien beschouwt de gemiddelde inwoner van Mali hele andere dingen als "zijn/haar trots". Ik kan me voorstellen dat bij het woord "trots" grote roofdieren eerder in de gedachtes van de lokale mensen opkomen.
Misschien kan Annemiek eerst wat meer over de lokale cultuur vertellen? Laten we niet vergeten dat als wij daar als Westerlingen even komen vertellen hoe die mensen dat dan maar even moeten doen volgens ons dat dat vaak niet echt aanslaat.... knipoog
Gelogd

SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #39 Gepost op: 8 Juni 2008, 21:27:44 »

Vindt ik een goed en duidelijk voorstel Seba beide teksten lijken mij de boodschap overbrengen cool zeg

Tekst Seba;

Red/bewaar de laatste reuzenschildpadden

Eet de trots van Mali niet, bescherm deze dieren in de natuur

Is het niet verstandig om eerst wat meer onderzoek te verrichten naar de cultuur van Mali, alvorens we de schildpad "de trots" gaan noemen? Misschien beschouwt de gemiddelde inwoner van Mali hele andere dingen als "zijn/haar trots". Ik kan me voorstellen dat bij het woord "trots" grote roofdieren eerder in de gedachtes van de lokale mensen opkomen.
Misschien kan Annemiek eerst wat meer over de lokale cultuur vertellen? Laten we niet vergeten dat als wij daar als Westerlingen even komen vertellen hoe die mensen dat dan maar even moeten doen volgens ons dat dat vaak niet echt aanslaat.... knipoog

het zinnetje kan gewijzigd worden, he. Ik denk ook niet dat dat een probleem is voor een eventueel ontwerp dat je zou maken...

Anderzijds als je een mentaliteitswijziging beoogt, moet je toch altijd iets straffere taal gebruiken dan gewoon de huidige situatie te beschrijven... Je kan geen eitje bakken zonder de schaal te breken, he. We kunnen er ook van maken 'Wees trots op deze dieren, bescherm ze in de natuur'. Da's inderdaad misschien iets minder gewaagd.

Maar dat is het hem ook net, mensen die eraan voorbij lopen en het bekijken weten helemaal niet dat het initiatief van 'westerlingen' komt

Zie je het zitten om een dergelijk ontwerp te maken?
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #40 Gepost op: 8 Juni 2008, 21:31:16 »

Klinkt inderdaad beter ja.
Iets in de zin van dat men trots kan wezen op een van de grootste schildpadden van de wereld.
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 8 Juni 2008, 23:42:26 »

kunnen daar alle mensen eigenlijk wel lezen  vraagteken
anders moet je daar ook rekening mee houden

Jeetje....de spijker op z'n kop Agnes.....nooit aan gedacht.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 9 Juni 2008, 00:09:29 »

kunnen daar alle mensen eigenlijk wel lezen  vraagteken
anders moet je daar ook rekening mee houden
Jeetje....de spijker op z'n kop Agnes.....nooit aan gedacht.

Daar doelde ik ook op met wat meer van de cultuur van Mali weten,....dergelijke feiten....
Gelogd

markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #43 Gepost op: 9 Juni 2008, 08:55:57 »

Een vlag met de sulcata erop dat is toch ook erg symbolisch?
Vlag is trots en sulcata het onderwerp.
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #44 Gepost op: 9 Juni 2008, 10:30:49 »

 aanbeden

klinkt allemaal goed

bijdrage zal geen probleem vormen denk ik zomaar

geweldig als het ook echt in de praktijk kan worden gebracht cool zeg
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 9 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Juni 2024, 05:26:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 534
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 412
Totaal: 412
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.092 seconden met 26 queries.