Hallo!
Ik ben van plan een testudo hermanni hermanni schildpad te nemen en heb een heleboel vragen voor de mensen die even tijd hebben, betreffende:
LichtMijn terrarium heeft ruimte voor twee spots en ik zat eraan te denken in de ene ofwel een MegaRay 100 Watt UVb Flood lamp of een MegaRay 160 Watt UVb Flood Lamp te doen, maar ik weet niet of de eerste misschien te koud is of misschien de tweede wel te warm met een terrariumhoogte van 50cm. Ik weet ook niet goed wat ik in de andere spot moet doen, moet dat een daglichtlamp zijn of kan het ook gewoon het huis-tuin-en-keuken gloeilampje worden (welk wattage allemaal??). Ik heb ook gelezen dat je met jonge schildpadjes beter geen spots kunt doen vanwege eventuele schildvervorming, is dit waar, en zo ja, wat voor een lampen moet ik dan plaatsen?
BeveiligingBovendien zit ik me af te vragen, aangezien deze schildpadsoort nogal actief is, het verstandig is als ik een slot op de schuifdeuren zet. Ik weet namelijk niet hoe creatief ze werkelijk kunnen worden met dat soort dingen.
VoerKun je ze i.p.v. af en toe geweekte honden/katten brokken, ook levend voer geven zoals meelwormen e.d.? En ik lees op een heleboel sites dat sla not done is, maar toch lees ik hier dat heel veel schildpadhouders hun dieren wel sla voeren. Kun je het blijkbaar wel voor af en toe erbij doen ofzo?
VerkrijgbaarheidSchildpadden kun je het beste via kwekers kopen (dacht ik) maar hoe kom je daarmee in contact (beurzen toch onbetrouwbaar?)? Of verwacht iemand op dit forum toevallig ergens dit jaar nog een nest testudo hermanni hermanni schildpadjes?
Alvast heel erg bedankt
!