Ik lees net bekijk net dat stuk over de grootste schildpad ooit de Geochelone atlas.
Ik twijfel ten sterkste aan de echtheid van de bruine foto's.
Dit zijn volgens mij nagebouwde skeletten.
Het schild lijkt van klei en de kop van hout en er zitten geen gaten voor de neus en ogen in.
Best mogelijk dat het fossiel niet origineel is, gebeurt wel vaker.
Ikzelf ben nogal geinteresseerd in dinosaurussen (fossielen
) bij deze worden ook vaak modellen gemaakt in kunststof (bvb fiberglas of glasvezel) Reden hiervoor is dat fossielen die blootgesteld worden aan lucht en andere invloeden van buitenaf vrij snel verpulveren en kapotgaan, originele stukken worden behandeld met harsen, ontbrekende stukken (complete skeletten zijn erg zeldzaam) worden nagemaakt om het skelet compleet te maken. Zo worden staartpunten (kleinste staartwervels) vrijwel nooit teruggevonden, geen enkel Tyranosaurus rex skelet bvb heeft een compleet originele staart, de kleinste wervels ontbreken altijd....Ook schedels zijn vrij zeldzaam door dat ze doorgaans uit dun bot bestaan vergingen ze vaak voor ze konden fossileren, van veel soorten zijn nooit schedels gevonden, vaak komen paleontologen er wel achter hoe deze eruit moeten gezien hebben en worden ze nagemaakt om het skelet in musea compleet te maken. Van protoceratops zijn dan weer schedels in overvloed omdat ze uit heel dik bot bestaan, er zijn zodanig veel fossielen van deze in het krijttijdperk algemeen voorkomende dino dat paleontologen niet eens de moeite meer doen deze op te graven, ze worden wel eens spottend krijtschapen genoemd...
Echte skeletten staan vrijwel altijd in een glazen geacclimatiseerde vitrine, zo ook de Iguanodons van Bernissart in het museum van natuurkunde te Brussel.
Deze zijn recent ook terug uit elkaar gehaald om terug op te knappen en te behandelen met harsen.
Dinoschedels hebben ook vaak "dichtzittende" neusgaten en oogkassen, gevormd door insijpelende mineralen die verstenen, vaak is de schedel te broos om de oogkassen , neusgaten van het gesteente te ontdoen en word het dan maar zo geexposeert.