Ja, leuk is anders.
Het is wel zo dat de mensen hier vaak echt superarm zijn. De wakers bij de dieren ontvangen zo'n belachelijk laag salaris: daar komt een Malinese familie niet van rond. Maar ja, ze hebben werk! En dan zien ze dat de dieren eten krijgen wat ze wel aan hun kinderen zouden willen geven. Ze zijn deels -denk ik- jaloers op de dieren en daarom zo gemeen. Vandaag bijvoorbeeld waren er 2 toeristen. Dan gooien de wakers stenen op de leeuw (er zit er ook 1 in een kooi) om hem te laten brullen... zo hopen ze dan een fooi te krijgen van de toeristen
Ik sleep Robin daar altijd maar wat langs en wijs al het leuke aan ... Vragen beantwoord ik natuurlijk wel eerlijk, maar hij groeit hier nu eenmaal op.
Dit was mijn tekst aan Kurt bij de foto's:
Hallo Kurt,
Ik neem direct de brutaliteit de foto's naar jou te sturen. Ik ben niet zo handig met de computer en hier duurt alles zo ellendig lang ... dan valt de electriciteit weer weg ... en kun je weer opnieuw beginnen ...
Vandaag ben ik met mijn zoontje Robin (4) naar de dierentuin van Bamako (hoofdstad Mali) geweest. Toen ik vroeg naar de 65 Sulcata's uit het transport naar Ghana (zoals in dat artikel stond) wist natuurlijk niemand van iets. Toen ik vroeg naar de Sulcata's kreeg ik te horen dat ze 'weg' waren. We zijn een paar weken geleden nog geweest: toen hebben we er in elk geval 6 gezien, maar ik was er toen niet zo op gericht. Nu met de kleintjes thuis en het speuren naar informatie zijn we er anders naar gaan kijken.
Het is echt heel triest en dus ook niet voor tere zieltjes ... er zijn er nog 2 (!!!) over. En we hebben 2 karkassen gezien. Zoals eerder gezegd is foto's maken dus verboden maar we hebben het toch gedaan. Ze zijn niet zo duidelijk omdat je niet achter de hekken kunt.
In de bijlage eerst 3 foto's van de dierentuin om een indruk te krijgen van de habitat. Zo ziet het er hier in het algemeen wel uit: rotsig, droog en lage struiken en bomen. Het was vandaag ruim boven de 40 graden.
Dan 2 foto's van de Sulcata's. Dan 2 foto's van schildpadden die binnen in een aquarium zitten.
Dan zie je een berg botten van de ezels die levend (!!!) aan de leeuwen worden gevoerd en de leeuwen. De enige dieren die het "goed" hebben in de dierentuin.
Vervolgens 2 uitgedroogde ezels om je humeur nog verder op te krikken. Een ziek luipaard ... (die was het zieligst vandaag!) En Robin die een ree voert.
Bij thuiskomst was het eerste wat we zagen onze tuinman Tomas en zijn vrouw die plezier maakten met de schilpad en haar nat aan het spuiten waren en een blije schilpad die opgefrist door de tuin wandelde. Dat maakte de dag weer enigszins goed ;-)
Groetjes Annemiek