Ja, maar de leerlingen verwennen ze ook wel door sla en wortels etc. van thuis mee te nemen. Ik heb ze gezegd dat groente en groente bladeren oke zijn maar dat school voor fruit zorgt. Anders is dat misschien te veel. Zelfs wij gaan aan de schijterij van teveel aan mango
Ik geef ze gras en onkruid en mango bladeren. Gewoon wat pa en ma ook eten. Ik ben zo benieuwd of nu die andere nesten ook uit zullen komen of niet...
Ze lijken zo blij met het 'vrij' zijn. Het is ook heel mooi om al die voetprintjes in het zand te zien. Donderdag komt er een lokaal schooltje op excursie om ze te bekijken. We hebben een informatie folder gemaakt over de 'sulcata's' in de Sahel.
Ja, de ouder dieren zitten helemaal onder de grond. Ze kunnen echt zo enorm graven dat we vorig jaar een waarschuwing kregen over de fundering van de school !!! Omdat ze helemaal onder het gebouw kruipen. Een beetje zielig, maar als ze aan die kant graven, gooien wij het dus dicht met zware stenen etc. Momenteel hebben ze enorme holen aan de goede kant van de tuin. Schuin onder de buitenmuur en in de verspring bak van de gymnastiek. (Die kan de gymleerkracht dus niet gebruiken ... maar uiteraard gaan de schildpadden voor de gymles!)
Ze zijn eigenlijk alleen 's avonds/ in de namiddag actief. 's Ochtends -ook als het 'frisser' is- slapen ze als een blok. Laten poten en kop dan gewoon hangen. Aan het begin controleerde ik vaak of ze nog wel leefden
Als die kleintjes op de rug vallen -ze zijn ook zo stom door steeds in de hoeken of elkaar te klimmen en dan te vallen!- en ik het niet direct ontdek, gaan ze dan dood?