SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 10 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Vragen over uitgekomen eieren landschildpad  (gelezen 42266 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 24 Mei 2008, 10:38:14 »

Blijkbaar wachten ze toch de regentijd af om aan het oppervlak te komen, interessante gegevens  Knipoog

« Laatste verandering: 24 Mei 2008, 10:45:01 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #31 Gepost op: 24 Mei 2008, 10:40:37 »

Annemiek, hardstikke leuk deze informatie over je schildpadden, prachtige dieren.
Wat ik vooral zo leuk vindt is het nest, als je wilt wil ik graag een paar foto's hiervan zien, ook eentje van een afstandje zou leuk zijn.
Ben benieuwd wat voor een plek om het nest te maken ze hebben uitgekozen in je tuin
Top ook hoe je je best doet voor de kleintjes, is toch een soort die aandacht nodig heeft in de natuur hoed af

Slim ook om naar het voesel te kijken wat de ouder dieren eten en dit je kleintjes tegeven cool zeg
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #32 Gepost op: 24 Mei 2008, 10:55:10 »

 geschrokken....................................werkelijk uniek. Wat geweldig dat je dat mag mee maken....vooral voor je kinderen.....zo leren ze de natuur meer dan alleen maar waarderen.....fantastisch.....Ik volg dit topic met grote interesse.....succes !!!
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Annemiek
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 111


« Antwoord #33 Gepost op: 24 Mei 2008, 10:57:47 »

Prachtig, hou ons op de hoogte Annemiek  cool zeg
Je kan opteren van het teveel aan jonge dieren te schenken voor herintroductie, een unieke kans voor je en deze soort !

Hartelijk dank. Ook voor de uitgebreide antwoorden op de persoonlijke mail! Ik heb een nieuwe hobby en een nieuw doel!
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er tussen Mali en Guinnee een eiland is waar deze schildpadden beschermd leven. Ik geloof dat het onder bescherming van Unesco staat. Ik ga daar in de zomervakantie eens langscrossen met de motor en Robin om te kijken hoe ze daar leven en of ze het goed hebben. Het klinkt wel erg goed.
Dan kan ik als de schildpadden groter zijn, ze in 'het wild' maar toch beschermd terugplaatsen en zo de natuur een beetje helpen.
Ik maak me wel zorgen over de andere nesten nu. Ze heeft namelijk in het verleden op nog 2 plaatsen eieren gelegd. Zouden die nog uitkomen?
We gaan hier echt een mooie plek voor de kleintjes creeren. Misschien kunnen we er nog meer mee gaan doen ter educatie. Ze worden hier namelijk vaak gegeten of gebruikt voor sieraden of rituelen.
Een tijd geleden fietste er een man uit de brush langs met een enorme schildpad onder zijn snelbinders; of we die wilden kopen!? Zo zielig, maar het wordt door toeristen ook een beetje in stand gehouden.
Voorlopig echter hebben we hier voldoende ruimte en mogelijkheden om ze veilig te laten groeien.
We zitten de hele dag met onze neus in de bak of op Internet...  verlegen

Groetjes uit een superheet Mali.
Gelogd
Annemiek
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 111


« Antwoord #34 Gepost op: 24 Mei 2008, 10:59:41 »

cool zeg cool zeg cool zeg cool zeg cool zeg cool zeg cool zeg cool zeg

toch het nest gevonden, waren ze gewoon aa het uitktruipen of zaten ze nog onder het zand??

Mijn zoontje heeft ze -denk ik- geholpen met uitkruipen. Ze waren nogal zanderig en Robin erg trots ... Ook wel goed want er zitten hier ook roofvogels en wilde katten... Nu zitten ze veilig binnen. Ik denk dat die eersten gewoon weg waren gedreven en deze laatsten dieper in het nest zaten.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 24 Mei 2008, 11:02:22 »

Beste geef je de jonge dieren een schuilplaats die wat vochtig gehouden word  om dehydratatie (uitdrogen) te voorkomen, na uitkomst kan het een week duren voor ze gaan eten. Knipoog
Ik zou het perk in het begin niet te groot maken (4m2), anders verlies je het overzicht over de dieren.
Ook hier een wat vochtige plaats (overdekte) voorzien in de schaduw, zo zullen ze ook mooi opgroeien, bij te droog houden zal bultvorming ontstaan.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #36 Gepost op: 24 Mei 2008, 11:03:44 »

Watvoor schildpad had die man op de fiets bij zich dan? Leefde die nog?
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 24 Mei 2008, 13:08:36 »

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er tussen Mali en Guinnee een eiland is waar deze schildpadden beschermd leven. Ik geloof dat het onder bescherming van Unesco staat. Ik ga daar in de zomervakantie eens langscrossen met de motor en Robin om te kijken hoe ze daar leven en of ze het goed hebben. Het klinkt wel erg goed.
Dan kan ik als de schildpadden groter zijn, ze in 'het wild' maar toch beschermd terugplaatsen en zo de natuur een beetje helpen.

Wat ik kan vinden over bechermingsmaatregelingen in Mali wat betreft Centrochelys sulcata:

In de dierentuin van Bamako, de hoofdstad van Mali, leven ca 60 sporenschildpadden in een groot buitenverblijf.
De meesten daarvan komen uit een lading van 65 dieren die in januari 1991 in beslag werd genomen terwijl ze in een vrachtwagen op weg waren naar Gana. De schildpadden die blijkbaar uit het gebied rond Sokolo en het grensgebied met Mauretanie afkomstig waren werden op eigen initiatief van de natuurbeschermingsautoriteiten ondergebracht in de dierentuin van Mali. Ze planten zich inmiddels regelmatig voort. De jongen worden weer teruggeplaatst in de vrije natuur. Het systematisch onderzoeken van het nog ongerepte beschermingsgebied, zoals bijvoorbeeld in het Oosten van het land in de omgeving van Gao en in het grensgebied naar Niger is van grote betekenis. Mogelijk is een herintrodutieprogramma de laatste kans om te overleven in Mali voor Centrochelys sulcata. Dit herintroductieprogramma moet zich vooral concentreren op de nog ongerepte landschappen van het Douentza-reservaat  ten zuiden van Niger in het land van Dogon. Bovendien is een duidelijke aanscherping van de natuurbeschermingswetten in Mali absoluut noodzakelijk

Citaat
Ik maak me wel zorgen over de andere nesten nu. Ze heeft namelijk in het verleden op nog 2 plaatsen eieren gelegd. Zouden die nog uitkomen?
Als deze later zijn gelegd is er idd kans dat ook deze nog uitkomen, misschien een idee een ren te plaatsen over de aflegplaatsen ter bescherming?
Citaat
We gaan hier echt een mooie plek voor de kleintjes creeren. Misschien kunnen we er nog meer mee gaan doen ter educatie. Ze worden hier namelijk vaak gegeten of gebruikt voor sieraden of rituelen.
Een tijd geleden fietste er een man uit de brush langs met een enorme schildpad onder zijn snelbinders; of we die wilden kopen!? Zo zielig, maar het wordt door toeristen ook een beetje in stand gehouden.
Voorlopig echter hebben we hier voldoende ruimte en mogelijkheden om ze veilig te laten groeien.
We zitten de hele dag met onze neus in de bak of op Internet...  verlegen
Groetjes uit een superheet Mali.
Leuk je inzet voor deze prachtige soort, vooral volhouden, educatie is altijd een goed idee   Knipoog
« Laatste verandering: 24 Mei 2008, 13:29:01 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Annemiek
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 111


« Antwoord #38 Gepost op: 24 Mei 2008, 15:53:34 »

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er tussen Mali en Guinnee een eiland is waar deze schildpadden beschermd leven. Ik geloof dat het onder bescherming van Unesco staat. Ik ga daar in de zomervakantie eens langscrossen met de motor en Robin om te kijken hoe ze daar leven en of ze het goed hebben. Het klinkt wel erg goed.
Dan kan ik als de schildpadden groter zijn, ze in 'het wild' maar toch beschermd terugplaatsen en zo de natuur een beetje helpen.

Wat ik kan vinden over bechermingsmaatregelingen in Mali wat betreft Centrochelys sulcata:

In de dierentuin van Bamako, de hoofdstad van Mali, leven ca 60 sporenschildpadden in een groot buitenverblijf.
De meesten daarvan komen uit een lading van 65 dieren die in januari 1991 in beslag werd genomen terwijl ze in een vrachtwagen op weg waren naar Gana. De schildpadden die blijkbaar uit het gebied rond Sokolo en het grensgebied met Mauretanie afkomstig waren werden op eigen initiatief van de natuurbeschermingsautoriteiten ondergebracht in de dierentuin van Mali. Ze planten zich inmiddels regelmatig voort. De jongen worden weer teruggeplaatst in de vrije natuur. Het systematisch onderzoeken van het nog ongerepte beschermingsgebied, zoals bijvoorbeeld in het Oosten van het land in de omgeving van Gao en in het grensgebied naar Niger is van grote betekenis. Mogelijk is een herintrodutieprogramma de laatste kans om te overleven in Mali voor Centrochelys sulcata. Dit herintroductieprogramma moet zich vooral concentreren op de nog ongerepte landschappen van het Douentza-reservaat  ten zuiden van Niger in het land van Dogon. Bovendien is een duidelijke aanscherping van de natuurbeschermingswetten in Mali absoluut noodzakelijk

Citaat
Ik maak me wel zorgen over de andere nesten nu. Ze heeft namelijk in het verleden op nog 2 plaatsen eieren gelegd. Zouden die nog uitkomen?
Als deze later zijn gelegd is er idd kans dat ook deze nog uitkomen, misschien een idee een ren te plaatsen over de aflegplaatsen ter bescherming?
Citaat
We gaan hier echt een mooie plek voor de kleintjes creeren. Misschien kunnen we er nog meer mee gaan doen ter educatie. Ze worden hier namelijk vaak gegeten of gebruikt voor sieraden of rituelen.
Een tijd geleden fietste er een man uit de brush langs met een enorme schildpad onder zijn snelbinders; of we die wilden kopen!? Zo zielig, maar het wordt door toeristen ook een beetje in stand gehouden.
Voorlopig echter hebben we hier voldoende ruimte en mogelijkheden om ze veilig te laten groeien.
We zitten de hele dag met onze neus in de bak of op Internet...  verlegen
Groetjes uit een superheet Mali.
Leuk je inzet voor deze prachtige soort, vooral volhouden, educatie is altijd een goed idee   Knipoog


Oh, ik vind het zo erg om je te teleurstellen... maar die dierentuin in Bamako is echt in  en in triest. Wij komen er regelmatig en ja, er zijn ook grote schildpadden zoals wij hebben (Sulcata's) maar die hebben het echt niet goed in de dierentuin!!! Ze worden soms gegeten en vaak geplaagd door de opzichters!!! Wij hebben een paar vreselijke dingen gezien daar. De mensen hier gaan gewoon heel anders met dieren om dan wij in het westen gewend zijn. Ezels worden gekweekt en hebben een vreselijk leven om vervolgens levend (!!!) aan de leeuwen gevoerd te worden. Foto's maken in de dierentuin is verboden. Ze hebben inderdaad een groot leefgebied, maar ... daar is werkelijk niks te eten! Je ziet vaak die grote karkassen uitgedroogd en leeg ergens in de dierentuin liggen. Of met een gat erin geboord. Echt heel triest en je kunt er niks aan doen. Ze lachen zo'n blanke vrouw die zich druk staat te maken vrolijk uit om zich een houding te geven. Bij dat stuk bij de Dogon komen ook wel toeristen, daar schijnen ze erg goed met de schildpadden om te gaan. Ook nog een leuke bestemming voor de komende zomervakantie. Dan kunnen we daarna vergelijken en kiezen wat we met onze kleintjes gaan doen. De andere 2 nesten hebben we nu afgezet met een stukje kippengaas.
« Laatste verandering: 24 Mei 2008, 15:55:29 door kurtlippens » Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #39 Gepost op: 24 Mei 2008, 15:56:59 »

Ongelovelijk
Je zal bijna die achterlijke imbicielen zelf voor de leeuwen gooien letterlijk.
Begrijp goed dat er misschien geld te kort is maar gooi niet iets levend in een verblijf laat dat maar in het wild gebeuren.
Gelogd
Annemiek
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 111


« Antwoord #40 Gepost op: 24 Mei 2008, 16:19:20 »

Annemiek, hardstikke leuk deze informatie over je schildpadden, prachtige dieren.
Wat ik vooral zo leuk vindt is het nest, als je wilt wil ik graag een paar foto's hiervan zien, ook eentje van een afstandje zou leuk zijn.
Ben benieuwd wat voor een plek om het nest te maken ze hebben uitgekozen in je tuin
Top ook hoe je je best doet voor de kleintjes, is toch een soort die aandacht nodig heeft in de natuur hoed af

Slim ook om naar het voesel te kijken wat de ouder dieren eten en dit je kleintjes tegeven cool zeg

Geen probleem om nog wat foto's van omgeving te plaatsen. Ik hoop dat we niet geboycot gaan worden door een overdaad aan foto's uit Mali.
Hier wat foto's van tuin en omgeving om een indruk van de habitat te krijgen:





Dit zijn plaatsen waar de andere 2 nesten zijn: (Denk ik dus, daar heeft ze in elk geval een gat gegraven en eieren gelegd)



En dan hier de omgeving waar het huidige nestje is uitgekomen. Achter dit schapenhok:
(Ze kiezen niet de mooiste plaats van de tuin ...)

In de hoek
[/url
Achter de schommel:
[url=http://www.gratisforum.be/foto/uploads/60551e52ff.jpg]

Niet de mooiste plek van de tuin, wel een rommelige en rustige. De kinderen spelen bijna nooit aan de achterkant van het gebouw (ik heb een school waarin we tevens wonen)
Groetjes Annemiek
P.s. Ja, de schildpad onder de snelbinders was in leven en een Sulcata.












Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #41 Gepost op: 24 Mei 2008, 16:51:31 »

Bedankt Annemiek voor de foto's van je tuin, geeft een heel goed idee over hoe je schildpadden leven.
Echt een pardijs hoor voor ze,met lekker veel ruimte cool zeg

Interesant dat ze waarschijnlijk het rustigste plekje uitkiezen om hun eieren te leggen, ook wel logisch eigenlijk.

Over die dierentuin is erg om te horen, ik hoop dat je de kinderen op je school een beetje liefde voor hun natuur bij brengt.
Eigenlijk wel erg dat je zoontje dat ook alemaal ziet, zal moeilijk aan hem uiteleggen zijn.
We zullen aan Kurt vragen of het project in de dierentuin ergens aan verbonden is, mischien kunnen die wat over de verzorging zeggen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #42 Gepost op: 24 Mei 2008, 16:56:58 »

dat is echt super om te zien zo
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Annemiek
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 111


« Antwoord #43 Gepost op: 24 Mei 2008, 17:08:56 »

Bedankt Annemiek voor de foto's van je tuin, geeft een heel goed idee over hoe je schildpadden leven.
Echt een pardijs hoor voor ze,met lekker veel ruimte cool zeg

Interesant dat ze waarschijnlijk het rustigste plekje uitkiezen om hun eieren te leggen, ook wel logisch eigenlijk.

Over die dierentuin is erg om te horen, ik hoop dat je de kinderen op je school een beetje liefde voor hun natuur bij brengt.
Eigenlijk wel erg dat je zoontje dat ook alemaal ziet, zal moeilijk aan hem uiteleggen zijn.
We zullen aan Kurt vragen of het project in de dierentuin ergens aan verbonden is, mischien kunnen die wat over de verzorging zeggen.

Ik woon in de buurt van de dierentuin. Kleine moeite om erlangs te gaan (spreek de taal natuurlijk ook), maar met een ingang is dat wel handiger.
Ik denk dat ze sponsorgeld uit het buitenland ontvangen want er is recent een binnenverlijf geopend met slangen en krokodillen etc. erin. Daarvoor hebben Malinezen echt geen geld! Bedenk me nu dat er ook water- en moeras schildpadden in het nieuwe verblijf zitten. Ik zal er op korte termijn nog eens naartoe gaan en illegaal wat foto's trekken voor het idee. Dan weten jullie waarover ik praat en kun je zelf oordelen. We gaan nu (leuke weekend besteding die 15 kleintjes...) aan het hok werken. We maken eerst een tijdelijk binnenhok acher gaas waar ze dus wel zon vangen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #44 Gepost op: 24 Mei 2008, 17:17:07 »

Als je dat wilt doen klinkt gaaf, ben zeer benieuwd wat ze nog meer aan schildpadden hebben.
Nog een tip voor je als je foto's oplaad mag tot 640 -400 (lekker groot) Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 Juni 2024, 10:33:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 635
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 574
Totaal: 574
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.082 seconden met 26 queries.