SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: één boettgeri heeft vandaag eieren gelegd  (gelezen 9313 keer)
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Gepost op: 4 Mei 2008, 19:07:59 »

Vandaag om ongeveer 13h00 deze middag heeft één van mijn boettgeri vrouwtjes de eerste 5 eieren van dit voorjaar gelegd in een kleine kuil midden op een zonnige plaats.
Met het vroege mooie weer van de afgelopen dagen, en het aanhoudend zonnig weer voor gans volgende week, verwacht ik weldra opnieuw eieren van andere boettgeri vrouwtjes.
Hier alvast een foto van de eieren die deze middag gelegd zijn :
¨




Hier zien jullie dan het vrouwtje die net de 5 eieren heeft afgelegd, lekker weer al zonnend uitrusten in de tuin na de zware inspanning. mmm...leuk




Groetjes,
Greeny ...  vrede

Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
Keap
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 48


« Antwoord #1 Gepost op: 4 Mei 2008, 21:40:47 »

Kun je nu ook al zien of dit bevruchte eieren zijn?Huh? Heb daar helemaal geen idee van....

En als ze wel bevrucht zijn, wat gaat er dan nu meer gebeuren??? In een broedstoof neem ik aan???

Gr Tamara
Gelogd

**Testuda graeca ibera** / Morris
**Trachemys Scripta Scripta**/ Harry
**Graptemys pseudogeographica pseudogeographica.**/ Viggo
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Antwoord #2 Gepost op: 5 Mei 2008, 11:52:00 »

Kun je nu ook al zien of dit bevruchte eieren zijn?Huh? Heb daar helemaal geen idee van....

En als ze wel bevrucht zijn, wat gaat er dan nu meer gebeuren??? In een broedstoof neem ik aan???

Gr Tamara


Hallo Tamara,

Om op je vraag te antwoorden of je al kan zien of de eieren bevrucht zijn, NEEN dan kan men niet zien net nadat de eieren zijn afgelegd.
Wel is het mogelijk om na ongeveer een 2-tal weken de eieren met een lampje eens te doorlichten onderaan het ei dat men wil controleren.
Bij bevruchting kan men dan fijne rode lijntjes zien wat wijst op kleine bloedvaatjes, dus dan is het eitje bevrucht.
Toch kan men niet uitsluiten dat pas een stuk later dan 2 weken bij eieren waarvan men aanvankelijk dacht dat ze niet bevrucht waren, deze toch bevrucht zijn.
Bij bevruchte eieren kan men ook het vormen van een witte kalkvlek zien bovenaan het ei.
Al mijn eieren steek ik dus in de broedstoof, ongeacht deze bevrucht zijn of niet, men weet maar nooit.

Hier zie je alvast een foto van de buitenkant, de binnenkant, de eieren in de broedstoof, en de temperatuur en vochtigheidsmeter in de incubator.
Ook de temperatuurmeter heeft aan dat ik mijn eieren uitbroed aan 31 graden, wat hoofdzakelijk een uitkomst heeft van vrouwelijke griekse landschildpadjes.  Luchtvochtigheid, ongeveer 70 %, in het onderste vakje ziet men dus een klein bakje met water die ik om de 3 dagen ververs.
Opmerking :  Let niet op de display vooraan mijn broedstof Herp Nursery incubator want de temperatuur daarop aangegeven is 36 C°, de binnentemperatuur meet ik op aan de hand van een aparte temperatuurmeter en luchtvochtigheidsmeter  (= zie vierde foto).
Dit is de correcte weergave van de temperatuur en luchtvochtigheid in de broedstoof.









Momenteel heb ik nog nakweekjes van vorig jaar :

10 kleine testudo hermanni boettgerie, enkel grootgebracht met groenvoer en kruiden.
6 grotere nakweekjes testudo hermanni boettgerie, grootgebracht met groenvoer, kruiden en 2 x in de week met kattebrokken, vandaar de snelle groei = kattebrokken bevatten veel eiwitten wat de bouwstenen zijn in de groei van deze dieren, net als bij de mensen trouwens !
Voor de rest waren de omgevingsomstandigheden dezelfde bij de 16 nakweekjes van de testudo hermanni boettgerie.

Ook heb ik nog 6 nakweekjes van de testudo graeca ibera die ik zelf wil grootbrengen omdat deze soort mij wel geweldig boeit.
Persoonlijk vind ik het een mooie schildpad om te houden - maar ja, dat is ieder zijn keus hé !  cool zeg

Ziehier enkele foto's van hoe ik de dieren nu hou met dit stralend mooie weer :








Groetjes alvast en hou het zonnig en warm, goed voor onze schildpadden  vrede
Greeny ...   t'ja...
Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
wim 2
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 438


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Mei 2008, 12:42:00 »

Dus Greeny als ik het goed begrijp heb jij nakweekjes van hetzelfde jaar gesplitst en deze 2 groepen verschillend gevoerd.
Wat is nou het verschil in gewicht van deze dieren?
Waarom wil 1 groep sneller laten groeien?
Gelogd
Keap
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 48


« Antwoord #4 Gepost op: 5 Mei 2008, 17:46:33 »

Wow Greeny, wat een super uitleg... het is nu echt wel duidelijk voor mij..,....

Ook ik heb een Graeca Ibera....en heb wel door dus, als ik raad wil hebben moet ik dus bij jou zijn  Knipoog

Nogmaals bedankt voor de uitleg...en succ6 met de eieren.
Gelogd

**Testuda graeca ibera** / Morris
**Trachemys Scripta Scripta**/ Harry
**Graptemys pseudogeographica pseudogeographica.**/ Viggo
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Antwoord #5 Gepost op: 5 Mei 2008, 20:58:08 »

Wow Greeny, wat een super uitleg... het is nu echt wel duidelijk voor mij..,....

Ook ik heb een Graeca Ibera....en heb wel door dus, als ik raad wil hebben moet ik dus bij jou zijn  Knipoog

Nogmaals bedankt voor de uitleg...en succ6 met de eieren.




Hierbij laat ik jullie enkele foto's zien van mijn Testudo Graeca Ibera groep :

Dit zijn de 5 nakweekjes van vorig jaar - door de hoge incubatietemperatuur ben ik quasi zeker dat het hier om 5 vrouwtjes gaat :



Op mijn hand toont zo'n nakweekje dus hoe groot ze nu zijn na 9 maanden :



Dit is mijn ibera vrouwtje van 2004 :  enkel grootgebracht met groenvoer en kruiden, en in een halfvocht terrarium, overwinterd reeds na het 2de levensjaar : vandaar het gladde schild !



Dit is een volwassen ibera koppel : het bovenste dier is het veel lichter gekleurd mannetje en momenteel druk aan het copuleren (=paren) - het onderste is het vrouwtje en weegt zo'n 2,300 kg. Zij heeft vorig jaar 5 eieren afgelegd waarvan er 2 bevrucht waren.  Hélaas in het verder verloop van de broedperiode zijn beide eieren afgestorven.  Van haar dus geen nakweekjes gehad.  De 5 nakweekjes eerder hier te zien op de foto's zijn nakweekjes die komen vanuit Oostham bij iemand die veel goede resultaten heeft gehad met het kweken van deze landschildpaddensoort.



Wim2, het verschil in gewicht is toch zo'n 40 gram : nakweekjes van september 2007 die enkel met groenvoer zijn grootgebracht wegen nu 35 gram, de andere 6 nakweekjes die een stuk groter zijn wegen nu ongeveer 75 gram, 67 gram, 64 gram, 69 gram, 72 gram en 73 gram - ze werden het laatst gewogen door mij vorige week vrijdagochtend, 11 uur.
Ik wilde eens zien wat het effect was op 6 maanden bij het voeren van enkel groenvoer bij de ene groep en groenvoer, kruiden en kattebrokken bij de andere groep van 6 nakweekjes : uiteraard verkies ik toch het grootbrengen van nakweekjes op basis van veel kruiden, groenvoer en bloemen boven het extra bijvoederen van kattebrokken 2 maal in de week ter vervanging van hun gewoon plantaardig  dieet.
Ze groeien met kattebrokken uiteraard sneller maar is dit wel aan te raden op lange termijn ?
Ik denk het niet want kattebrokken bevatten veel eiwitten en vetten, dus niet goed voor de vertering, de nieren en de lever.
Alhoewel er in de vrije natuur op hun weg ook wel eens een kadaver ligt van wild, wormen en slakken.
Mijn volwassen grieken eten inderdaad af en toe een rondkruipende slak of een regenworm, bevat dus ook eiwitten maar ze komen ze natuurlijk niet alle dagen tegen, snap je !
Zo dat was het zo'n beetje voor nu, denk ik !  hoed af

Mocht je nog vragen hebben, Tamara en Wim2, laat het me gerust weten, ik ben altijd bereid om jullie verder te helpen !

Groetjes
Greeny ...   vrede

Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #6 Gepost op: 5 Mei 2008, 21:16:41 »

er zit idd erg veel verschil tussen de kleine dieren
9 maanden oud en dan al zo groot??? die is denk toch al gauw een cm of 9?

het zijn wel allemaal mooie dieren  cool zeg
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Keap
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 48


« Antwoord #7 Gepost op: 5 Mei 2008, 22:59:16 »

Goh wat mooi om te zien...

Vind die foto van je vrouwtje uit 2004 echt prachtig.... ze heeft echt een mooi schild.... Hoop dat die kleine van mij ook zo uitgroeid..

Ik zag dat de mannen kleiner zijn dan de vrouwtjes... wat is hun gemiddelde lengte als ze volgroeid zijn?Huh?

Die nakweekjes, ga je die allemaal houden??

Vind het super dat je de moeite neemt om zoveel informatie voor mij ( en anderen natuurlijk) plaatst..ik leer hier echt veel van,


Groetjes Tamara vrede
Gelogd

**Testuda graeca ibera** / Morris
**Trachemys Scripta Scripta**/ Harry
**Graptemys pseudogeographica pseudogeographica.**/ Viggo
Keap
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 48


« Antwoord #8 Gepost op: 6 Mei 2008, 12:37:26 »

Heb vandaag een weegschaal gescoord bij de Kijkschop voor maar een tientje.... gaat tot 5kg en weegt tot op de gram.

Als ik van de Cites papieren uit ga en de vroegste datum neem ( staan namelijk nog meer op) dus dat is dus 23-05-2007, zou dat betekenen dat

Morris nu bijna een jaar oud is..... heb hem gewogen en hij is nu 72 gram...is dat wat binnen de marges???

Lengte weet ik nog niet, kan nergens mijn schuifmaat vinden  Verlegen Verlegen

Groet Tamara
Gelogd

**Testuda graeca ibera** / Morris
**Trachemys Scripta Scripta**/ Harry
**Graptemys pseudogeographica pseudogeographica.**/ Viggo
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Mei 2008, 20:41:41 »

En Greeny, intussen nog legsels van de boettgeri of de graeca's ?

Citaat
10 kleine testudo hermanni boettgerie, enkel grootgebracht met groenvoer en kruiden.
6 grotere nakweekjes testudo hermanni boettgerie, grootgebracht met groenvoer, kruiden en 2 x in de week met kattebrokken, vandaar de snelle groei = kattebrokken bevatten veel eiwitten wat de bouwstenen zijn in de groei van deze dieren, net als bij de mensen trouwens !
Wat is de reden dat je 6 dieren laat opgroeien met kattebrokken?
Veel eiwitten word juist afgeraden voor Testudo's, om die reden geen kattebrokjes  Knipoog
Ik zou het experiment dus stopzetten, neem aan dat je het al gedaan hebt  hoed af
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Antwoord #10 Gepost op: 21 Mei 2008, 02:04:18 »

En Greeny, intussen nog legsels van de boettgeri of de graeca's ?

Citaat
10 kleine testudo hermanni boettgerie, enkel grootgebracht met groenvoer en kruiden.
6 grotere nakweekjes testudo hermanni boettgerie, grootgebracht met groenvoer, kruiden en 2 x in de week met kattebrokken, vandaar de snelle groei = kattebrokken bevatten veel eiwitten wat de bouwstenen zijn in de groei van deze dieren, net als bij de mensen trouwens !
Wat is de reden dat je 6 dieren laat opgroeien met kattebrokken?
Veel eiwitten word juist afgeraden voor Testudo's, om die reden geen kattebrokjes  Knipoog
Ik zou het experiment dus stopzetten, neem aan dat je het al gedaan hebt  hoed af

Hallo dag Kurt,

Wees gerust, ik heb het experiment maar enkele maanden gedaan want ik zag meteen al het resultaat ;
de 6 nakweekdiertjes die ik heb laten opgroeien met wat kattebrokken groeien inderdaad een stuk sneller maar daar hangt ook een negatief prijskaartje aan vast : de dieren krijgen na een 4-tal maanden al lichte hobbelige schildvorming. Bovendien heb ik dit experiment met enkel deze 6 diertjes gedaan om te zien of het ook niet genetisch wat bepalend kan zijn dat het ene nakweekje ten opzichte van één van die andere 6 nakweekjes, meer bultvorming kon vertonen of niet tijdens dit experiment. Mijn bedoeling was om dit de eerste 6 maanden van hun leven te doen.  Ik ben dus na bijna nog geen vier volle maanden van dit experimenteel onderzoek afgestapt.
Aan de omgeving of terrariuminrichting lag het niet maar het is me nu wel duidelijk hoe het komt dat mijn 6 experimenterende nakweek griekjes een sterk gevorderde schildgroeivorming hadden in vergelijking met al mijn andere nakweekjes die een héél stuk kleiner zijn en die enkel zijn gevoederd met groenvoer, grassen, kruiden en bloemen.
Vorige week was ik in Nederland en daar was er iemand die mij nakweekjes kon aanbieden die even groot waren dan die 6 nakweekjes die ik heb gebruik om mijn experiment te doen.
De persoon beweerde dat hij zijn Griekse diertjes enkel groenvoer, veel tomaat en sedum gaf en dat het door de grote variatie in eten geven hij zulke grote nakweeklandschildpadjes van 2007 kon hebben.  Hij bevestigde meermaals dat hij nooit of te nimmer kattevoer of hondebrokken had gegeven.
Hoe meer die persoon daarop hamerde, hoe groter voor mij de bevestiging dat hij ze toch met kattebrokken of hondevoer te eten gaf.
Kattebrokken en hondevoer bevatten héél veel eiwitten die ervoor zorgen dat jonge dieren sneller gaan groeien, en die er ook voor zorgen dat bij langdurig gebruik het de lever en de nieren bij jonge schildpadden aantast.
Vandaar dat ik verkies voor trage groei, schildpadjes met een gladde schild, zoals mijn testudo Graeca ibera vrouwtje waarvan de foto hierboven/hieronder staat en waarop duidelijk een gladde schild te zien is.
Bovendien is het diertje in hele goede gezondheid en daar is het bij mij nog altijd om te doen, het duurt inderdaad veel langer eer ze groot en volgroeid zijn, maar ze zijn des te mooier door een mooie schildvorming en hun goede gezondheid.
Daar hecht ik héél veel belang aan, aan de gezondheid van mijn dieren want ik wil echt héél lang van ze kunnen genieten en ze een goed leven geven.

Intussen heb ik van 2 andere Griekse vrouwtjes nog een 2de en een 3de legsel gehad : het 2de legsel was op 14 mei 2008 en waren 6 eitjes waarvan er 5 ongeveer gelijke eitjes waren en ééntje die een héél stukje kleiner en ronder was.
Het 3de legsel was vandaag rond 20h00 vanavond, 5 eitjes waarvan er 2 gebroken zijn (vermoedelijk heeft het Grieks vrouwjte bij het afkoelen van de avond, vlug haar kuil willen dichten en heeft ze de grond zodanig hard en vlug aangestampd dat ze de 2 bovenste eieren gebroken heeft. In het derde ei zit er een deukje maar het vlies binnenin het ei is nog dicht en misschien met wat geluk gaat het eitje niet beginnen rotten tijdens het uitbroeden ervan.  Afwachten dus !
In totaal heb ik dus 14 eieren :
Legsel 1 : 5 eieren (gelegd op 04 mei 2008) : alle 5 gecontroleerd (= doorlicht) op 14 mei en alle 5 bevrucht
Legsel 2 : 6 eieren (gelegd op 14 mei 2008) : nog niet gecontroleerd (=doorlichting nog te vroeg, pas mogelijk vanaf 24 mei)
Legsel 3 : 3 eieren (gelegd op 20 mei 2008) : nog niet gecontroleerd (=doorlichting nog te vroeg, pas mogelijk vanaf 30 mei)

Mijn Ibera vrouw heeft nog niet gelegd, misschien nog wat te vroeg want vorig jaar had ze haar legsel pas afgelegd op 20 juni 2007.
Dus nog even wachten en zien of ze dit jaar opnieuw gaat afleggen rond deze datum.

Met het minder goede weer en de koude nachten van de afgelopen dagen, is het copuleren hier bij zowel de Griekse als de Moorse schildpadden gestopt.
Maar het wordt weer warmer zowel overdag als 's nachts, toch ben ik bang dat ze door dit plotse weersverandering en de koude nachten ze wat hun jaarritme zijn kwijtgeraakt, m.a.w. dat ze wat uit hun lood zijn geslagen en ze zelf niet meer weten welk seizoen het nu eigenlijk wel is. Ik heb daar dus geen klare kijk meer op : toch hoop ik dat de koude nachten wegblijven.
De dagtemperatuur van vorige week zou volgens het normaal gemiddelde liggen in vergelijking met de tijd in het jaar en in vergelijking met andere jaren.

In ieder geval, meer nieuws volgt zeker, dus ik hou je zeker op de hoogte.

Groetjes,

Greeny ...  vrede


Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
ruman
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 148



« Antwoord #11 Gepost op: 21 Mei 2008, 07:33:45 »

Interesant greeny,
Mijn grieks vrouwtje heeft vorige week dinsdag 13 mei voor het eerst 3 eieren gelegd  cool zeg.
Maar ze heeft ze niet in gegraven ze heeft ze op het gazon gelegd ze poepte ze uit en ik kon ze gelijk pakken .
Ik denk omdat het de eerste keer was voor haar dat ze niet wist wat ze ermee moest.
Ze heeft plek genoeg om ze in te graven en ze had ook een kuil gegraven maar daar lag niets in ik heb de eieren wel in de stoof gelegd.
Ik kan nog niet zeggen of ze bevrucht zijn.

Groeten Rudy
Gelogd

Groet Rudy

2.1.0  t.h boetgeri
1.2.0  t.horsfieldii
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 Mei 2024, 08:36:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 629
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 525
Totaal: 525
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.145 seconden met 25 queries.