Kurt, je zal wel gelijk hebben, heb me er niet eerder in verdiept aangezien ik deze soort nooit gehouden heb. Maar ik had begrepen dat de gids in Senegal zei dat de jongen na de eerste regens werden geboren (misschien bedoelde hij wel: bovengronds kwamen). Toen ik er was, waren heel wat dieren aan het graven, maar we zagen geen vrouwtje 'leggen', wel was er eentje aan het toedekken. Dat gebeurde in ieder geval met kurkdroog zand. Ik vroeg dan hoe diep de eieren juist lagen en hoe vochtig het daar blijft. Hij zei dat ze niet op de vochtigheid letten, het zand is op die diepte minder droog zei hij, maar echt vochtig nu ook weer niet meer in die periode van het jaar. (bij hun jongen die binnen gaan, staat overigens wel een waterschaaltje met steentjes - bij die die buiten gaan, niks...)
Succes trouwens! ;-)
De eieren worden niet zomaar in het zand achtergelaten, het zand word bevochtigd door de vrouwtjes, na het afleggen word nog een witte substantie afgescheiden en gemengd met zand waarmee over de eieren een overkapping word gemaakt, beschadiging van dit deksel levert vaak afgestorven eieren op.
Bij een legsel afgezet in de namiddag toen ik niet thuis was heb ik dit waargenomen:
Legsel na het wegnemen van de overkapping, de ruimte tussen de eieren was nauwelijks met zand gevuld
Bij het openmaken was het aarde zandmengsel net boven de eieren aanzienlijk harder, de eieren zelf lagen in een soort kamer met weer zachter vochtig bodemsubstraat, heel merkwaardig...
Ik stel me wel eens de vraag of ze er goed aan doen de eieren op te graven en te verplaatsen naar een andere broedkuil. Boven het ''deksel'' word weer afgedekt met droog zand, dus wat je gezien hebt zal dus wel kloppen en wellicht de laatste laag geweest zijn.
Dit werd ook beschreven door MILL (2005) Citaat:
De ruimte waar de eieren in worden gelegd is volgens MILL (2005) mogelijk van bijzondere betekenis voor de bescherming van de eieren. Hij opende zo'n ruimte nadat het nest helemaal klaar was en de plek volledig was afgedekt om foto's te maken. Het viel hem op dat het ''deksel'' vochtig en aanzienlijk meer verstevigd was dan de daarover geschoven aarde. Hij sloot de ruimte weer , maar er kwamen nooit jongen uit. Mogelijk omdat de ruimte verstoord was door het openen van het deksel. Bij het opnieuw openmaken op de uitgerekende datum waarop de eieren hadden moeten uitkomen, trof men alleen bedorven eieren aan.Andere vaststelling (ook hier) is nestplaatsverdediging, citaat:
Bij vrouwelijke sporenschildpadden die door mensen verzorgd werden verzorgd zag men een gedrag dat zou kunnen doorgaan voor nestplaatsverdediging. Zo controleerde de dierenverzorger van het dierenpark van Erfurt tijdens de legtijd iedere ochtend de bakken met nestsubstraat in het terrarium om eventueel gelegde eieren te bergen. Vier van de zes vrouwtjes probeerden hierbij de verzorger te rammen en weg te duwen. Ook de vrouwtjes die zelf geen eieren hadden gelegd vertoonden dit gedrag. Ze verdedigden gezamelijk en agressief de legplaats tegen vermeende nestrovers. Men kan ervanuit gaan dat de dieren dit gedrag ook in de vrije natuur vertonen, net als bij Manouria emys Dit kan ikzelf ook bevestigen, na het afleggen van een vrouwtje word een zekere ''sociale structuur'' waargenomen bij de vrouwtjes hier onder de vorm van legplaatsverdediging, andere vaststelling is het ontvankelijk zijn van de vrouwtjes tijdens bepaalde periodes, er zijn dan toenaderingspogingen naar het mannetje toe, de vrouwtjes vertonen een soort ''baltsritueel'' merkwaardig en facinerend allemaal, telkens was ik er zo van onder de indruk dat ik vergat dit op beeld vast te leggen hoewel het 10 tot 20 minuten kan aanhouden dit gedrag, maar ooit zal ik dit eens filmen
zie hiervoor ook dit topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1162.0Om terug te komen op het droger broeden, de normale broedduur is hier 87-94 dagen (uitkomst tussen eerste en laatsete jong)
Het droger uitbroeden geeft een langere en meer gespreide broedduur tot gevolg, het eerste jong was er pas na 91 dagen, na 112 daggen zag het legsel (na wegnemen van eerder uitgekomen jongen) er nog zo uit:
Vandaag (dag 115) moeten nog 2 jongen van de 16 bevruchte eieren uitkomen...
Hoewel de eieren sinds een 10tal dagen aanzienlijk vochtiger liggen en de luchtvochtigheid werd opgedreven...mogelijk wachten ze toch op nattere tijden hoewel diverse bronnen dit tegenspreken...
Enkele van de eerste jonge sulcata's