SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 10 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 6 Omlaag Print
Auteur Topic: Nakweek 2008  (gelezen 38606 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 3 April 2008, 20:52:26 »

Vandaag is geeft het eerste jong het ei verlaten, ''speciale'' aan dit legsel is dat het droger is uitgebroed dan gebruikelijk, de waterbak van de ''au bain marie methode'' werd nagenoeg volledig afgesloten, tegen het einde van de broedduur is de vermiculite nu bijna volledig opgedroogd...



Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #1 Gepost op: 3 April 2008, 20:55:25 »

Gefeliciteerd zijn er weer aardig wat he.
Wat is de rede dat dit op deze wijze is uitgebroed?
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #2 Gepost op: 3 April 2008, 21:17:39 »

 cool zeg gefeliciteerd Kurt

blijft toch altijd een wondertje he zo'n diertje dat uit het ei kruipt   
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 3 April 2008, 21:51:20 »

Kurt,

Dat is weer is mooi nieuws zo.....
Hier in de au bain marie is de substraat ook aan het einde zeer droog....het water is niet afgesloten. Bevalt de methode goed, of kun je dit pas beoordelen als alle jongen eruit zijn?

Jarno
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #4 Gepost op: 3 April 2008, 22:51:45 »

Vandaag is geeft het eerste jong het ei verlaten, ''speciale'' aan dit legsel is dat het droger is uitgebroed dan gebruikelijk, de waterbak van de ''au bain marie methode'' werd nagenoeg volledig afgesloten, tegen het einde van de broedduur is de vermiculite nu bijna volledig opgedroogd...

Da's wel leuk. Maar zie ik iets over het hoofd of is het in het wild eerder andersom?
Namelijk dat de eieren in de allerdroogste periode gelegd worden en uitkomen na de eerste periode van regens? Aangezien het substraat er zand is, vermoed ik dat dat daar ook voor geldt...

(er zijn sowieso meerdere waarheden volgens mij...)
Gelogd
cobra
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 576


« Antwoord #5 Gepost op: 4 April 2008, 06:42:57 »

 cool zeg proficiat kurt  cool zeg
Gelogd

schildpaddenopvang.forumup.be
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 4 April 2008, 21:50:34 »



Zo ziet het er momenteel uit in de broedstoof.... Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 4 April 2008, 22:01:46 »

Da's wel leuk. Maar zie ik iets over het hoofd of is het in het wild eerder andersom?
Namelijk dat de eieren in de allerdroogste periode gelegd worden en uitkomen na de eerste periode van regens? Aangezien het substraat er zand is, vermoed ik dat dat daar ook voor geldt...

(er zijn sowieso meerdere waarheden volgens mij...)
Nee, itt tot de meeste soorten schildpadden is het bij Centrochelys sulcata anders.
Tijdens het afleggen word de legkuil (diepte 40 a 80cm) bevochtigd met opgeslagen vocht uit de anaalblaas, ook voordat ze het nest toedekken word nog bevochtigd.
Hier leggen ze af in een legbak met aangestampte tuinaarde, dit is na het afleggen meestal modder...
Er word gewone aarde gebruikt omdat met zand de legkuil vaak instort wat maakt dat sommige vrouwtjes het dan opgeven.
De jongen komen uit voor de regentijd in de vrije natuur, zodat het aannemelijk is dat de legkuil tegen die tijd wat opgedroogd is.
Dit ''systeem'' nu voor het eerst toegepast is in elk geval succesvol gebreken bij collega's.
Heb wel hoe langer hoe meer de indruk dat de vochtigheid niet echt doorslaggevend is bij het incuberen van hardschalige eieren.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 4 April 2008, 22:04:14 »

Dat is weer is mooi nieuws zo.....
Hier in de au bain marie is de substraat ook aan het einde zeer droog....het water is niet afgesloten. Bevalt de methode goed, of kun je dit pas beoordelen als alle jongen eruit zijn?
Valt idd nog af te wachten, maar heb er goede hoop op dat de 16 bevruchte eieren allemaal zullen uitkomen  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Camilio
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1373



« Antwoord #9 Gepost op: 4 April 2008, 22:07:00 »

Misschien stomme vergelijking hoor....
Maar eiren van kippen die in de broedmachine die te droog zijn uitgebroed komen vaak niet uit het ei. Omdat het vliesje plus ei te droog word eenmaal ze een gaatje hebben gemaakt. Dus droogt het ei ook van binnen snel uit. En met gevolgd dat er meer moeite moet worden gedaan om eruit te komen wat vaak niet lukt. Zal dat hier niet het geval zijn bij een diertje die er langer over doet dan gemiddeld?
Gelogd

Horsfieldii 2.5.1
Pardalis 2.2.0
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #10 Gepost op: 4 April 2008, 22:21:04 »

Is toch ook wat diene meneer (ben effe zijne naam kwijt) op de landdag zei, bij het uitbroeden van Griekse landschildpadden.  Ook dit jaar minder vochtig substraat bij start bij de elegansen.  Voegde zowiezo al nooit water toe, maar hield de luchtvochtigheid wel op peil door de ringen in de broedstoof om de zoveel tijd en een beetje aan te vullen.
Gelogd
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #11 Gepost op: 5 April 2008, 15:44:42 »

Kurt, je zal wel gelijk hebben, heb me er niet eerder in verdiept aangezien ik deze soort nooit gehouden heb. Maar ik had begrepen dat de gids in Senegal zei dat de jongen na de eerste regens werden geboren (misschien bedoelde hij wel: bovengronds kwamen). Toen ik er was, waren heel wat dieren aan het graven, maar we zagen geen vrouwtje 'leggen', wel was er eentje aan het toedekken. Dat gebeurde in ieder geval met kurkdroog zand. Ik vroeg dan hoe diep de eieren juist lagen en hoe vochtig het daar blijft. Hij zei dat ze niet op de vochtigheid letten, het zand is op die diepte minder droog zei hij, maar echt vochtig nu ook weer niet meer in die periode van het jaar. (bij hun jongen die binnen gaan, staat overigens wel een waterschaaltje met steentjes - bij die die buiten gaan, niks...)

Succes trouwens! ;-)
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 27 April 2008, 21:36:23 »

Kurt, je zal wel gelijk hebben, heb me er niet eerder in verdiept aangezien ik deze soort nooit gehouden heb. Maar ik had begrepen dat de gids in Senegal zei dat de jongen na de eerste regens werden geboren (misschien bedoelde hij wel: bovengronds kwamen). Toen ik er was, waren heel wat dieren aan het graven, maar we zagen geen vrouwtje 'leggen', wel was er eentje aan het toedekken. Dat gebeurde in ieder geval met kurkdroog zand. Ik vroeg dan hoe diep de eieren juist lagen en hoe vochtig het daar blijft. Hij zei dat ze niet op de vochtigheid letten, het zand is op die diepte minder droog zei hij, maar echt vochtig nu ook weer niet meer in die periode van het jaar. (bij hun jongen die binnen gaan, staat overigens wel een waterschaaltje met steentjes - bij die die buiten gaan, niks...)

Succes trouwens! ;-)
De eieren worden niet zomaar in het zand achtergelaten, het zand word bevochtigd door de vrouwtjes, na het afleggen word nog een witte substantie afgescheiden en gemengd met zand waarmee over de eieren een overkapping word gemaakt, beschadiging van dit deksel levert vaak afgestorven eieren op.
Bij een legsel afgezet in de namiddag toen ik niet thuis was heb ik dit waargenomen:

Legsel na het wegnemen van de overkapping, de ruimte tussen de eieren was nauwelijks met zand gevuld afvragend
Bij het openmaken was het aarde zandmengsel net boven de eieren aanzienlijk harder, de eieren zelf lagen in een soort kamer met weer zachter vochtig bodemsubstraat, heel merkwaardig...
Ik stel me wel eens de vraag of ze er goed aan doen de eieren op te graven en te verplaatsen naar een andere broedkuil. Boven het ''deksel'' word weer afgedekt met droog zand, dus wat je gezien hebt zal dus wel kloppen en wellicht de laatste laag geweest zijn.
Dit werd ook beschreven door MILL (2005) Citaat:
De ruimte waar de eieren in worden gelegd is volgens MILL (2005) mogelijk van bijzondere betekenis voor de bescherming van de eieren. Hij opende zo'n ruimte nadat het nest helemaal klaar was en de plek volledig was afgedekt om foto's te maken. Het viel hem op dat het ''deksel'' vochtig en aanzienlijk meer verstevigd was dan de daarover geschoven aarde. Hij sloot de ruimte weer , maar er kwamen nooit jongen uit. Mogelijk omdat de ruimte verstoord was door het openen van het deksel. Bij het opnieuw openmaken op de uitgerekende datum waarop de eieren hadden moeten uitkomen, trof men alleen bedorven eieren aan.
Andere vaststelling (ook hier) is nestplaatsverdediging, citaat:
Bij vrouwelijke sporenschildpadden die door mensen verzorgd werden verzorgd zag men een gedrag dat zou kunnen doorgaan voor nestplaatsverdediging. Zo controleerde de dierenverzorger van het dierenpark van Erfurt tijdens de legtijd iedere ochtend de bakken met nestsubstraat in het terrarium om eventueel gelegde eieren te bergen. Vier van de zes vrouwtjes probeerden hierbij de verzorger te rammen en weg te duwen. Ook de vrouwtjes die zelf geen eieren hadden gelegd vertoonden dit gedrag. Ze verdedigden gezamelijk en agressief de legplaats tegen vermeende nestrovers. Men kan ervanuit gaan dat de dieren dit gedrag ook in de vrije natuur vertonen, net als bij Manouria emys
Dit kan ikzelf ook bevestigen, na het afleggen van een vrouwtje word een zekere ''sociale structuur'' waargenomen bij de vrouwtjes hier onder de vorm van legplaatsverdediging, andere vaststelling is het ontvankelijk zijn van de vrouwtjes tijdens bepaalde periodes, er zijn dan toenaderingspogingen naar het mannetje toe, de vrouwtjes vertonen een soort ''baltsritueel'' merkwaardig en facinerend allemaal, telkens was ik er zo van onder de indruk dat ik vergat dit op beeld vast te leggen hoewel het 10 tot 20 minuten kan aanhouden dit gedrag, maar ooit zal ik dit eens filmen  Knipoog zie hiervoor ook dit topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1162.0

Om terug te komen op het droger broeden, de normale broedduur is hier 87-94 dagen (uitkomst tussen eerste en laatsete jong)
Het droger uitbroeden geeft een langere en meer gespreide broedduur tot gevolg, het eerste jong was er pas na 91 dagen, na 112 daggen zag het legsel (na wegnemen van eerder uitgekomen jongen) er nog zo uit:



Vandaag (dag 115) moeten nog 2 jongen van de 16 bevruchte eieren uitkomen...
Hoewel de eieren sinds een 10tal dagen aanzienlijk vochtiger liggen en de luchtvochtigheid werd opgedreven...mogelijk wachten ze toch op nattere tijden hoewel diverse bronnen dit tegenspreken...



Enkele van de eerste jonge sulcata's
« Laatste verandering: 27 April 2008, 21:51:21 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #13 Gepost op: 27 April 2008, 21:57:35 »

Wauw wat een gave info. over die door de schildpadden gemaakte "overkapping" (daar wil ik graag een foto van zien).
Ik heb zoiets nog niet eerder gehoord en vind het erg bijzonder.
Verder het verdedigen van de legplaats vind ik ook een heel mooie observatie van (natuurlijk)gedrag
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 27 April 2008, 22:21:44 »

Wauw wat een gave info. over die door de schildpadden gemaakte "overkapping" (daar wil ik graag een foto van zien).
Ik heb zoiets nog niet eerder gehoord en vind het erg bijzonder.
Verder het verdedigen van de legplaats vind ik ook een heel mooie observatie van (natuurlijk)gedrag
Hoewel ik de eieren rechtstreeks opvang is dit deksel toch te vinden, bij een volgend legsel zal ik dit eens nagaan, toen ik dit bij het legsel waar ik niet bijwas heb mogen waarnemen gaf dit een raar gevoel om plots op harde grond te botsen en er plots zowat doorheen te schieten in een bijna met lucht gevulde plaats, pas later heb ik hier meer over gevonden in de literatuur.
Duidelijk te zien overigens, in de legkuil worden kunsteieren gelegd, deze worden ''dichtgegooid'' met de grootste voorzichtigheid, hoe zacht ze met de eieren omgaan zie je op dit filmpje (met kunsteieren) die ik gemaakt heb: http://www.youtube.com/watch?v=Nv1PcjS8LB4
Eerst word los en voorzichtig aarde over de eieren gestrooid tot ze niet meer voelbaar zijn met hun achterpoten, dan gaat het dichtgooien wat vlugger, als de afdeklaag zo'n 10 a 15cm dikker is laten ze zich er opvallen om aan te drukken, gelijktijdig met het aanvullen van deze laag word een witte substantie (geconcentreerde urine?) afgescheiden gemengd met gewoon opgeslagen vocht en vermengd met het zand.
De legplaats moet een droog oppervlak hebben, ze beginnen met de voorpoten aan een kuil tot ze op vochtige ondergrond stoten, dan gaan ze erin zitten en word de eigenlijke legkuil gemaakt.
De ondergrond hou ik vochtig door hier en daar op de legplaats een regenpijp in de grond te drijven (30 a 40cm diep) en vervolgens vol te gieten met water, zo worden plaatsen gemaakt met wisselend vochtige ondergrond, dit moet vrij juist zijn, anders houden ze het voor bekeken en maken de dag erop op een andere plaats een leg of proefkuil.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 3 ... 6 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 September 2024, 04:18:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1261
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1026
Totaal: 1026
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 27 queries.