SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 23 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 Omlaag Print
Auteur Topic: Chippen  (gelezen 48969 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #45 Gepost op: 24 Maart 2008, 20:39:27 »

Citaat
Enkele jaren terug is door DGHT een onderzoek (klein boekwerkje) gepubliceerd over foto dokumentatie de auteur is Carolin Bender (niet de 1ste de beste)....
Ik heb er vandaag iets over gevonden:

Een fotoarchief kan hiervoor een alternatief vormen. Daarbij moeten individuele kenmerken zodanig in beeld worden gebracht , dat identificatie mogelijk is. In het geval van de hier genoemde soorten gaat het om de contouren van de carapax schilden en de kruisingen bij de buikschilden. Daarnaast moet er een beschrijving van het betreffende dier zijn, waarin in elk geval gegevens moeten staan over de grootte en lengte, het gewicht, geslacht en leeftijd. Ook eventuele bijzonderheden dienen vermeld te worden. De documentatie moet regelmatig worden vernieuwd, zodat mogelijke veranderingenaan het lichaam na te trekken zijn. De eerste documantatie dient aan de bevoegde overheidinstantie te worden overhandigd.
Foto's moeten scherp , beeldvullend en goed belicht zijn. De carapax moet loodrecht van bovenaf worden gefotografeerd, zodat zowel de cervicale als ook de vijfde vertebrale worden afdgebeeld. De opnames van het plastron moeten zo gemaakt zijn dat het oppervlak in een rechte hoek tot de camera staat. Als ondergrond is het aan te raden ruitjespapier te gebruiken waarvan de ruitjes 1x1 cm zijn. (ROGNER 2005) Volgens BENDER (2001a) worden voor de individuele herkenning elf verschillende kenmerken gebruikt. Op de carapax spelen de vormen van de zijnadenb van de cervicale naar de marginalia (samen negen kenmerkende vormen) en de naad naar de eerste vertebrale (16 verschillende naadvormen) een rol. Ook de contouren van de naden tussen de vijfde vertebrale naar de beide pleuralia en de vierde vertebrale (eveneens 16 naadvormen) spelen een rol. De verschillende variaties van de kenmerken krijgen elk een cijfer, zodat ze makkelijk in een protocol kunnen worden opgeschreven ("reptielenpaspoort") Op het plastron zijn vijf andere kenmerken te vinden , namelijk de vorm van de "kruising" die bij de middellijn gevormd wordt door de samenkomst van de verschillende plastronschilden; hier konden tien verschillende kruisvormen worden onderscheiden. Bij schildpadden zwaarder dan 500gram moet er na vijf jaar een nieuwe beelddocumentatie komen, bij schildpadden die minder wegen dan een pond dient er elk jaar een nieuwe fotodocumentatie te worden aangelegd, omdat nog niet bekend is welke en hoeveel individuele kenmerken bij de jonge dieren zijn aan te treffen en hoe snel deze kenmerken kunnen veranderen. Als uitgangspunt kan men bij jonge schildpadden vooralsnog dezelfde kenmerken vastleggen als bij de oudere dieren.Omdat nog niet definitief is vastgelegd of dergelijke kenmerken al direct bij de geboorte voorhanden zijn en of zij zich tot aan het bereiken van de geslachtsrijpheid veranderen, is het noodzakelijk dit diepgaand te onderzoeken en de kenmerken van jonge dieren over een periode van ongeveer 4-5 jaar regelmatig opnieuw vast te leggen.


BRON: GRIEKSE LANDSCHILDPAD Holger Vetter
Fotodocumentatie lijkt me mooi voor mensen die fanatiek met de hobby bezig zijn, maar ik acht de kans klein dat alles correct zal worden opgevolgd door ''anderen''.
De kans dat de Belgische overheid hiermee ooit zal instemmen lijkt me ook bijzonder klein, is eveneens de mening van de werkgroep wetgeving Terra.
Ik zie het hooguit als een alternatief voor chippen (zou ik wel aan meedoen moest het mogelijk zijn in de toekomst) maar dan zullen mijn dieren wellicht al lang gechipt zijn
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tortuga
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 40



« Antwoord #46 Gepost op: 14 April 2008, 19:24:37 »

Voor mijn koppel Kleinmanni's heb ik een cites-document met fotodocumentatie verkregen omdat de dieren te klein waren om te chippen.
Moest een identificatie hebben om de nakweek te kunnen aangeven. Voor de nakweekjes van dit jaar moet ik nu ook foto's maken voor een document te verkrijgen.
Ze zijn dus blijkbaar toch bezig met fotodocumentatie alhoewel ik het voor nakweek van Testudo kleinmanni een beetje vreemd vind aangezien de dieren helemaal verkleuren.
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #47 Gepost op: 14 April 2008, 19:31:55 »

In nederland vallen deze dieren onder de 500 gram regeling en hoeven niet gechipt te worden.
Gelogd
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #48 Gepost op: 14 April 2008, 20:53:27 »

Voor mijn koppel Kleinmanni's heb ik een cites-document met fotodocumentatie verkregen omdat de dieren te klein waren om te chippen.
Moest een identificatie hebben om de nakweek te kunnen aangeven. Voor de nakweekjes van dit jaar moet ik nu ook foto's maken voor een document te verkrijgen.
Ze zijn dus blijkbaar toch bezig met fotodocumentatie alhoewel ik het voor nakweek van Testudo kleinmanni een beetje vreemd vind aangezien de dieren helemaal verkleuren.


Als je de berichten van hiervoor naleest dan begrijp je dat het niet om de kleur van de dieren gaat.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #49 Gepost op: 14 April 2008, 23:58:33 »

Voor mijn koppel Kleinmanni's heb ik een cites-document met fotodocumentatie verkregen omdat de dieren te klein waren om te chippen.
Moest een identificatie hebben om de nakweek te kunnen aangeven. Voor de nakweekjes van dit jaar moet ik nu ook foto's maken voor een document te verkrijgen.
Ze zijn dus blijkbaar toch bezig met fotodocumentatie alhoewel ik het voor nakweek van Testudo kleinmanni een beetje vreemd vind aangezien de dieren helemaal verkleuren.


Zijn er dan richtlijnen bij van hoe dikwijls je ze moet fotograferen?  Moet je dit ook naar de dienst cites toe telkens laten weten?

Gelogd
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #50 Gepost op: 15 April 2008, 05:31:01 »

Je moet ze ieder jaar fotograveren, en dan is het inderdaad niet de kleur maar het plastron en carapax wat uniek is voor ieder dier, een soort vingerafdruk. Ik heb dieren waar de belgische overheid de fotodokumentatie geaccepteerd heeft.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #51 Gepost op: 15 April 2008, 19:26:12 »

Ik wou eens vragen wie welke merken van chip heeft...

Virbac kost overigens in veterinaire groothandel een goeie 6 euro per stuk (per 10 te koop)... Vrij verkrijgbaar in apotheek (in principe aan het dubbele van de prijs), maar de apotheker moet wat moeite willen doen om er aan te geraken. Virbac heeft ook een duurdere versie, maar die is helemaal nergens voor nodig. Dit is trouwens een versie voor zoogdieren, er zijn ook merken die chips hebben enkel voor reptielen, die zijn nog goedkoper...

Kwestie dat iedereen een idee heeft van de marges die apothekers, dierenartsen en andere nemen...  mmm...leuk

Mochten er mensen interesse hebben in een gezamelijke aankoop (aangezien het niet standaard in de apotheek aanwezig is en moet besteld worden, is er volgens mij een kleine ruimte om te onderhandelen) ... Je kan ze dan nog altijd laten plaatsen door een DA, dan kost het je enkel de visite...

Maar ik wou dus eens vragen welke merken er nog op de markt zijn, die gebruikt worden bij reptielen, zodat ik hun prijs eens kan navragen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 15 April 2008, 19:52:03 »

Mijn Testudo's zijn ook gechipt met Virbac zie ik op de papieren...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #53 Gepost op: 15 April 2008, 20:06:54 »

Maar dan moet je een DA vinden die dat ook wil doen he.  Ik ken zo niemand zelle.  Moet 10 dieren laten chippen, dus zou voor mij veel voordeliger uitkomen.
Gelogd
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #54 Gepost op: 15 April 2008, 20:22:26 »

Maar dan moet je een DA vinden die dat ook wil doen he.  Ik ken zo niemand zelle.  Moet 10 dieren laten chippen, dus zou voor mij veel voordeliger uitkomen.

Wat voor zever is dat nu?

In Merelbeke geven ze de prijs voor visite en de prijs voor de chips... Bel eens even om het te vragen, gaan daar geen probleem van maken als je zegt dat je er liggen hebt... Denk trouwens ook niet dat mijn DA er moeilijk om zou doen... Al heb ik het al ongetwijfeld vaker bij schildpadden gedaan dan hij...

Als ze weigeren, gaat dat trouwens erg richting koppelverkoop (en da's nog altijd verboden) ... maar dat terzijde...
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #55 Gepost op: 15 April 2008, 20:52:05 »

Ik heb te hore gekregen dat het vnl de administratie errond die zoveel kost.  Maar als jij zelf chipt, hoe zit dat daar dan mee?
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #56 Gepost op: 15 April 2008, 21:04:44 »

In maart was ik op een beurs genaamd Reptilica en daar stond een limburger transponders te verkopen. In nederland mag je zelf chippen omdat het volgens de wet geen medische handeling is. Ik vind deze mededeling straals bezopen. Je maakt namelijk een met een snijdende naald toch een aardig wond in de poot van het dier. Als je zelf chipt wat dus mogelijk is  door de transponder op de beurs te kopen. In Nederland kan je kiezen of het dier laten registreren bij Amivedi of niet laten registreren. Niet registreren is goedkoper dan het wel te doen.  Dus als je kan een dier een injectie kan geven dan kan je ook een chip plaatsen en dan ben je ongeveer 15,00 euro kwijt.
Gelogd
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #57 Gepost op: 15 April 2008, 21:36:27 »

Ik heb te hore gekregen dat het vnl de administratie errond die zoveel kost.  Maar als jij zelf chipt, hoe zit dat daar dan mee?

Niks...

Je plakt enkel één van de bijhorende stickertjes op je CITES-document en als je het dan vernieuwt, krijg je een exemplaar waarbij het erop staat gedrukt.

Registratie doe ik niet, want helpt 0,0. (chippen doe ik enkel omdat het verplicht is)

(ik denk niet dat de prijs voor registratie erbij zit, die komt er denk ik nog extra bij, want is niet verplicht) (het is lang geleden dat ik het m'n DA gevraagd had, maar geloof dat de kostprijs van de chip dubbel zo duur was)

Ik dacht dat men in België niet zelf mag chippen, maar weet het eigenlijk niet zeker.

Maar er bestaan dus ook chips die maar een euro of 5 kosten, iemand meer info daarover?
Gelogd
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 15 April 2008, 21:44:55 »

Ik heb te hore gekregen dat het vnl de administratie errond die zoveel kost.  Maar als jij zelf chipt, hoe zit dat daar dan mee?

Niks...

Je plakt enkel één van de bijhorende stickertjes op je CITES-document en als je het dan vernieuwt, krijg je een exemplaar waarbij het erop staat gedrukt.

Registratie doe ik niet, want helpt 0,0. (chippen doe ik enkel omdat het verplicht is)

(ik denk niet dat de prijs voor registratie erbij zit, die komt er denk ik nog extra bij, want is niet verplicht) (het is lang geleden dat ik het m'n DA gevraagd had, maar geloof dat de kostprijs van de chip dubbel zo duur was)

Ik dacht dat men in België niet zelf mag chippen, maar weet het eigenlijk niet zeker.

Maar er bestaan dus ook chips die maar een euro of 5 kosten, iemand meer info daarover?

hier zet te registratie er al bij
en zo hoort het ook zeker als het dier wegloopt of gejat word
ik betaal 20 euro per dier
neem een dier mee als ik toch naar de reptielarts moet dan gaat dat in een moeite door
 ship kom van Virbac  vandaan

Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #59 Gepost op: 16 April 2008, 16:07:05 »

Registratie is één grote klucht!

Bovendien zijn je dieren al geregistreerd op basis van hun chip, wanneer je het chipnummer aan de CITES-dienst hebt gemeld!
En da's waarschijnlijk de grootste database van gechipte schildpadden...

Gevonden dieren moeten toch gemeld worden aan CITES, want als ze weglopen nemen ze niet gauw hun document mee. En voor gestolen dieren (bij hoeveel mensen zijn er hier al eens landschildpadden gestolen?) heeft registratie al helemaal geen zin...

Waarom dit een tweede keer doen en er nog geld voor betalen ook?

Ze moeten bij CITES ook maar één keer op Crtl + F duwen...

Ik geloof graag dat bij jou de registratie erin zit voor 20 euro.
Ik heb zonet gevraagd hoeveel het bij mijn praktijk is: 25 euro zonder registratie, prijs voor registratie hangt af van de database (blijkbaar zijn er dan nog meerdere ook -> handig! -> niet dus) en visite kost 35 euro. Is wel sowieso niet de goedkoopste in de buurt, maar ga er omdat ze de dieren enorm goed opvolgen, ook na de behandeling
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 September 2024, 15:18:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1261
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 807
Totaal: 807
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.146 seconden met 27 queries.