Klopt, alleen hoeft de simulatie van een biotoop er niet natuurlijk uit te zien, je kunt dit ook realiseren met normale huishoudartikelen.
Een natuurlijk uitziende grot, waterschaal, voederbak enz enz kun je ook vervangen door plastic of stenen schalen en of potten, deze zijn ook nog eens beter schoon te houden en je dieren zullen het verschil niet merken.
Voor grotere soorten zoals je pardalisen is het binnen bijna ondoenlijk een mooi ogend woestijn gebeuren op te zetten, enz enz.
Dit wil wederom niet zeggen dat ik geen decoratie materiaal gebruik maar dat doe ik voor mijn oog en niet voor de dieren.
Ik vindt dus zeker niet dat je iemand kunt veroordelen omdat het er niet natuurlijk uitziet zolang aan alle behoeften wordt voorzien.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de pardalissen zal ik dit wel doen. Je kunt creatief zijn met kurk om het zomaar te zeggen. Maar ook hier word rekening gehouden met de inrichting, anders begon ik er niet aan. Ben van mening dat de dieren zeker positief reageren op een simulatie. Althans, ik zie dit echter terug bij de dieren zelf. Een nep grot word net zoveel gebruikt als een gesimuleerde "echte grot" , het eerste is beter schoon te houden, het tweede oogt natuurlijker. Waar ligt de persoonlijke keuze....dit is voor ieder....
Daarbij heb ik de dieren zowel primitief als decoratief gehouden en het tweede nodigt meer uit tot leven dan het eerste is mijn ervaring
Het veroordelen op decoratie lijkt mij niet aan de orde in het stuk