Hoe heb je die dan behandeld?
Ik heb 1 schild van een waterschildpad. Bij opgraven was het geheel uit elkaar gevallen. Ik heb de delen verlijmd. De hoornplaten waren al ver heen.
Ik heb 1 schild van een kleinmanni en 1 van een elegans. Deze zijn beide begraven in een ruime bloempot (waterdoorlatend) gevuld met zand.
Af en toe eens bekijken.........uiteindelijk het losse weefsel uitspoelen......laten drogen.......loszittende hoornplaten verlijmen....vernissen met een lak die ook gebruikt wordt voor drempels en werkbladen...hier noemen we dat boten lak.
1 compleet elegansje gemummificeerd middels plaatsen in zout en afdekken met zout (zout ontrekt water aan het dier). Wekelijks zout verversen totdat het diertje nagenoeg niets meer weegt (alsof je een leeg doosje oppakt) ondanks dat het ruikt kun je het direct vernissen met boten lak. De lak sluit het lijkje af van zuurstof en zo is deze geconserveerd......
Klinkt luguber mensen.........en nu niet denken dat hier de dieren bij bosjes neer vallen. Ik heb al meer dan 10 jaar schildpadden en het is iets wat een enkele keer voorkomt.....