SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Le Village des Tortues du Sénégal  (gelezen 20957 keer)
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Gepost op: 23 Februari 2008, 18:47:46 »

Op 2 april 2007 bracht ik een bezoek aan het schildpaddendorp in Senegal. Ik was er op een 16-daagse Joker-reis door Senegal. Paasvakantie bij ons betekent een erg droge periode voor Senegal, waar het korte regenseizoen in juli en augustus valt.

Na in de voormiddag het 'Lac Rose' te hebben bezocht, gingen we in de vroege namiddag naar het Schildpaddendorp in Noflaye. De verwachtingen lagen bij mij natuurlijk iets hoger dan bij de andere reisgenoten. Na het binnenrijden hebben we nog even bekomen van de warmte onder een voor de toeristen voorziene overdekte eetplaats. Ik dacht toen al eens rond te kijken (dus niet in het eigenlijke park, maar in het stuk voor de ingang waar de inrit was, een paar parkeerplaatsen, het afdak en redelijk wat vegetatie - het was duidelijk dat de vegetatie hier toch regelmatig werd gesproeid, want de vegetatie die wij erbuiten tegenkwamen, was bijzonder dor te noemen). Toen vond ik een beetje uit het zicht, het skelet van een volwassen sulcata. Zoals je op de foto kan zien, lag dit skelet op een speciaal daarvoor gemaakte 'uitdroogplek'.

Na wat te zijn bekomen (het was pas onze 2e dag in Senegal en erg warm), trokken we dus richting ingang, 20m verderop. Dat was een, naar de normen van een Afrikaans ontwikkelingsland, mooi gebouwtje met een kleine shop waar ook de toegangsgelden (ik geloof dat het ongeveer 5 € was) moesten worden betaald, we maakten er ook kennis met de gids die ons uitleg zou verschaffen. Het was na 14u en we bleken de eerste bezoekers van de dag, toen wij doorgingen, kwam er wel nog een wagen aan.

En dan begonnen we aan de rondleiding. Eerst was er wat uitleg over de doelstellingen van het project: de opvang van dieren (zowel van dieren uit Senegal als dieren vanuit Europa), de kweek ervan, de herintroductie in het wild, en zeer belangrijk: het informeren en sensibiliseren, vooral van de lokale bevolking.

Het eerste dier dat we te zien kregen was een agaam die ons voor de voeten liep. En toen kwamen we bij de sulcata's, volwassen dieren die in grote omheinde perken zaten. Ik denk dat de tweede foto een goed beeld geeft van hoe die er uit zagen. Aangezien het erg warm was, zaten de meeste dieren samen in de schaduw van een grote struik of boom die in elk perk aanwezig was. Op het moment van ons bezoek waren heel wat vrouwtjes kuilen aan het graven om eieren af te leggen, die dan na het regenseizoen, wanneer de vegetatie echt bijzonder veel groener is, zouden uitkomen. Het verrassend om zien hoe hoog de vrouwtjes het losse zond opgooiden (er stond ook wel wat wind).

Eieren zouden later worden weggenomen om op een beschutte plek te leggen, afgezet en overdekt met 'kippengaas'.

Ik vermoed dat we een 80 à 100 volwassen dieren hebben gezien, met zeker niet meer dan 15 dieren per perk. Er waren ook zeker dieren die we niet konden zien omdat ze in holen zaten, waar we vanop het bezoekerspad niet konden in kijken. We kregen wat uitleg over de grootte, het gewicht, de leeftijd van de dieren en ook over het leefgebied, want het schildpaddendorp ligt in de 'toeristische' kustzone van Senegal, terwijl het eigenlijke leefgebied veel verder naar het oosten ligt, waar de temperaturen nog hoger oplopen (want ver weg van de Atlantische Oceaan) en het leefgebied ernstig wordt bedreigd door verwoestijning en overbegrazing (wat opnieuw de verwoestijning vergemakkelijkt).

Verderop kwamen we bij de halfwas dieren. Daar heb ik zelf gevraagd om een dier te mogen nemen en uitleg te geven aan m'n reisgenoten, want niet iedereen sprak ook even goed Frans. Daar zaten ook een aantal dieren afkomstig uit Blijdorp.

Weer wat verder kwamen we bij de jonge dieren. Deze zaten in een soort lage serre, maar dan gelukkig niet met plastiek overspannen, maar met fijne 'kippengaas'. Er waren eigenlijk niet zoveel jonge dieren aanwezig, ze zaten ook bijna allemaal ingegraven in hun hol.

Weer wat verder kwamen we bij een perkje met een vijvertje met daarin roodwangen. Ken je die dan ook, vroeg de gids me ;-) Voor hem was dit wel een speciale soort, want eigenlijk komen die in Florida voor... Maar de dieren waren mooi gehuisvest en zaten vrij ideaal.

De laatste schildpad die we tegenkwamen, was een radiata met extreme bultvorming, om maar te zeggen dat de luchtvochtigheid die beide soorten nodig hebben, toch erg verschilt... Jammer voor het diertje.

Ik ben dan nog zeker een half uur blijven praten met de gids, hij heeft me dan ook meegenomen naar het bureau om te tonen waar de pasgeboren jongen werden gehouden en hij heeft dan heel wat vertelt over het in Senegal georganiseerde wereldcongres over schildpadden en het hele boek daarvan met mij doorbladerd. En hij toonde me ook 2 Trionyx die elk in een grote emmer zaten en waarvan ernstige wonden werden behandeld.

In principe zat er ook een aantal Kinixys, maar deze dieren zaten volledig ingegraven en zouden pas twee maand later echt opnieuw verschijnen, die hebben we dus niet gezien.

In St. Louis logeerden we in een door Belgen uitgebaat hotelletje (hutjes), ik ben de naam ervan vergeten, maar het ligt vlak naast de Atlantische oceaan en met nog één hotel tussen, naast de Belgische ambassade (dus eigenlijk kan je het niet missen). Daar stond tussen de hutjes ook een perkje met daarin 4 volwassen sulcata's en daarnaast een klein bakje met 3 jongen van bijna een jaar oud. De dieren werden er verzorgd door de Senegalese tuinman.


Brochure van het schildpaddendorp zelf




De foto's die ik gemaakt heb










(dit skelet lag op een plaats die eigenlijk niet bedoeld was voor de bezoekers)

Op 8 juli 2006 werden 24 sulacta's met zender opnieuw uitgezet in het reservaat van Katané in een afgezet gebied van 600 hectare:




Nog een paar foto's van onze reis:






Interessante links:

http://www.trionyx.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=134

http://www.traveladdict.be/news/archives/africa/SEN/tortues.asp

http://www.rolexawards.com/laureates/laureate-12-diagne.html

http://www.noeconservation.org/index2.php?goto=contenu&rub=12&srub=46&ssrub=46


PDF-bestanden:

http://www.noeconservation.org/imgs/bibliotheque_fichier/061211183136_cpsulcata.pdf

http://www.apasdeloup.org/7-atester/SOS_sulcata.pdf


Ben je als schildpadliefhebber in Senegal, dan moet je er zeker een bezoekje brengen aan het schildpaddendorp! Maar je moet niet naar Senegal gaan enkel om het schildpaddendorp te bezoeken. Gewone bezoekers zijn op anderhalf uur rond, echte liefhebbers die heel wat vragen hebben enzo doen er waarschijnlijk dubbel zo lang over.
Senegal is wel een ideaal land voor actieve vakantiegangers met een brede culturele interesse. En er is heel wat meer te zien dan Dakar en St. Louis!


(Mensen die interesse hebben om ook de Joker-reis te maken (ik deed de -26, maar denk dat ook andere formules bestaan), kunnen eens een kijkje nemen op www.joker.be en mensen die het reisverslag van mijn reis eens willen bekijken, kunnen op http://zytco.spaces.live.com/ terecht voor de foto's en bijhorende commentaar.)
Gelogd
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #1 Gepost op: 23 Februari 2008, 18:54:53 »

zeer mooi zeg. cool zeg

heb je ook foto's van de knikxy's daar gemaakt??

Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Februari 2008, 19:15:36 »

Helemaal tegek zeg! Leuk zo'n reportage!
Bedankt Seba lachen
Gelogd
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #3 Gepost op: 23 Februari 2008, 19:17:59 »

zeer mooi zeg. cool zeg

heb je ook foto's van de knikxy's daar gemaakt??



Citaat
In principe zat er ook een aantal Kinixys, maar deze dieren zaten volledig ingegraven en zouden pas twee maand later echt opnieuw verschijnen, die hebben we dus niet gezien.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2008, 19:46:57 »

Seba,

Wonderlijk de reizen.....maar ook de manier hoe jij dit beschrijft. Je hebt veel kennis hierin...verslaglegging etc.
Inspireert enorm.

Was zeker erg mooi om de sulcata's uit te zetten....

Jarno.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #5 Gepost op: 23 Februari 2008, 19:54:21 »

Ik sluit mij geheel aan bij Jarno......

Buitengewoon geschikt materiaal voor Trionyx  fluiten
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #6 Gepost op: 23 Februari 2008, 20:50:38 »

zeer mooi zeg. cool zeg

heb je ook foto's van de knikxy's daar gemaakt??



Citaat
In principe zat er ook een aantal Kinixys, maar deze dieren zaten volledig ingegraven en zouden pas twee maand later echt opnieuw verschijnen, die hebben we dus niet gezien.

oepsy inderdaad over heen gelezen. verlegen
waneer ga je terug?? fluiten
kun je wel foto's maken.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Februari 2008, 21:18:46 »

Bedankt SEBA voor de uitgebreidde verslaggeving  Knipoog
Belangrijk vind ik projecten als deze, Centrochelys sulcata staat inmiddels in het rode boekje van de IUCN  ( www.redlist.org ) opgevoerd in de categorie kwetsbaar.
Enkele maanden terug kwam in het nieuws dat het aantal sinds 1950 (+/- 1000.000) is teruggelopen naar 50.000 nu.
Nu zijn de schattingen nog minder hoopgevend, in bepaalde delen van het verspreidingsgebied zijn ze al ''in het geheim'' uitgestorven blijkt nu, meest pessimistische bronnen schatten ze op 18.000-20.000
Wat betreft het schildpaddendorp in Noflaye: citaat uit panter en sporenschildpad van Vetter:
Citaat
De uit het ei gekomen jongen uit het Noflaye-Centrum in Senegal vertonen in 15% van de gevallen afwijkingen in het patroon op het schild, in de natuur ligt het percentage ''misvormde'' jongen duidelijk onder de 5% Volgens DEVAUX (2000f) is het grootste deel van de ''misvorming'' van dergelijke jongen in Noflaye terug te voeren op de incubatiemethode of zelfs beginnende inteelt  Onbeslist.
Spijtig ook dat particulieren (nog) niet kunnen meewerken aan herintroductie. Dit heeft verschillende redenen zoals overdracht van ziekten, maar vooral het kruisen van individuen van verschillende geografische herkomst (Oostelijke en Westelijke vormen), gerechtelijke hobbels en het ontbreken van herplaatsingsprogramma's....
Een stamboek zou een eerste stap in de goede richting kunnen zijn...
« Laatste verandering: 23 Februari 2008, 21:29:36 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #8 Gepost op: 24 Februari 2008, 12:46:00 »

Nu zijn de schattingen nog minder hoopgevend, in bepaalde delen van het verspreidingsgebied zijn ze al ''in het geheim'' uitgestorven blijkt nu, meest pessimistische bronnen schatten ze op 18.000-20.000
Wat betreft het schildpaddendorp in Noflaye: citaat uit panter en sporenschildpad van Vetter:
Citaat
De uit het ei gekomen jongen uit het Noflaye-Centrum in Senegal vertonen in 15% van de gevallen afwijkingen in het patroon op het schild, in de natuur ligt het percentage ''misvormde'' jongen duidelijk onder de 5% Volgens DEVAUX (2000f) is het grootste deel van de ''misvorming'' van dergelijke jongen in Noflaye terug te voeren op de incubatiemethode of zelfs beginnende inteelt  Onbeslist.

Incubatiemethode is er niet echt... De eieren worden enkel op een veilig plekje opnieuw ingegraven. Een broedkast is ook niet echt een optie wanneer de elektriciteit al eens durft uit te vallen.

Inteelt lijkt mij wel erg sterk, want uiteindelijk is het project daar nu ook nog niet zo lang bezig... En dieren doen er daar toch veel langer over om kweekrijp te worden dan in gevangenschap. Ik heb daar ook geen enkele sulcata gezien met bultvorming!

Zegt Vetter ook iets over de kweekresultaten? Want ik heb ernaar gevraagd en kreeg een beetje een ontwijkend antwoord, maar ik vermoed dat ze enorm tegenvielen. Ik kreeg uiteindelijk wel een antwoord, maar het was zo weinig, dat ik het niet in het eerste stuk heb gezet, omdat ik het liever eerst had bevestigd gezien.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Februari 2008, 13:18:27 »

Citaat
Zegt Vetter ook iets over de kweekresultaten? Want ik heb ernaar gevraagd en kreeg een beetje een ontwijkend antwoord, maar ik vermoed dat ze enorm tegenvielen. Ik kreeg uiteindelijk wel een antwoord, maar het was zo weinig, dat ik het niet in het eerste stuk heb gezet, omdat ik het liever eerst had bevestigd gezien.
Volgens het boek groeit het aantal vooral door geimporteerde EUROPESE nakweek...
Citaten:
Sinds de oprichting van het project groeit het aantal sporenschildpadden in Sangalkam Noflaye, mede dankzij Europese nakwwek.
Het reptielenpark Iguana in Vlissingen stuurde al in oktober 1995 8 van zijn nakweekdieren naar Senegal.
Ook het Spaanse ''Centre de Reproduccio de la tortuga de L Albera'' kweekt deze soort om de jongen ter beschikking te stellen voor het project. In maart 1995 zonden de Franse dierenparken Jardin des Plantes (Parijs) en Touroparc (Romanéche-Thorins) in totaal 8 volwassen en halfwasschildpadden naar het centrum. Op 04-09-1997 werden er nog 130 sporenschildpadden via Nizza naar Senegal gebracht. 98 van de dieren waren in 1995 en 1996 in de dierentuin in Rotterdam uit het ei gekomen, 25 exemplaren kwamen wederom van het reptielenpark Iguana. De andere kwamen of bij Soptom vandaan of waren illegaal naar Nederland geimporteerd en in beslaggenomen door de Nederlandse douane. In een feestelijke ceremonie werden de dieren, onder begeleiding van regeringsvertegenwoordigers, leden van de Franse dierenbescherming en vertegenwoordigers van Soptom , naar het centrum in Senegal gebracht. In het voorjaar van 2000 kwamen er nog eens 850 nakweekdieren uit de Europese dierenparken naar Afrika. Tot 2003 werden er alleen al meer dan 300 jongen uit het dierenpark van Rotterdam ter beschikking gesteld aan het project.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #10 Gepost op: 24 Februari 2008, 13:28:08 »

Met deze getallen+tijd+bescherming kom je ardig in de buurt uiteindelijk van een flinke populatie.
Zo zou je met bijna elke schildpad in dit geval de wilde populatie een positieve boost kunnen geven.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 24 Februari 2008, 13:55:57 »

Het aantal in het wild levende sulcata's in Senegal bedraagt nog nauwelijks 2000 exemplaren. In de 19e eeuw leefden in dit land nog 200.000 tot 500.000 exemplaren in de vrije natuur aldus DEVAUX. Bovendien zijn de afzonderlijke populaties  in Afrika inmiddels dermate gekrompen en van elkaar geisoleerd dat ze niet meer in staat zijn zich uit te breiden. Volgens DEVAUX bestaan er vandaag de dag nog maar enkele losse overblijfselen van een eens reusachtig samenhangend verspreidingsgebied...
Opmiddellange termijn bestaat het risico dat de sporenschildpad in de vrije natuur uitsterft.
Nu is Centrochelys sulcata , zoals DEVAUX (2000f) opmerkt een van de meest zeldzame landschildpaddensoorten en in de vrije natuur mogelijk de meest bedreigde vorm van het continent.
Nieuwe schattingen brengen het totaal aantal nog in vrijheid levende dieren op ongeveer 18.000 tot 20.000
In Sangalkam werden tot eind 1997 meer dan 300 jongen nagekweekt.
Ongeveer 3 km van dit centrum , in het 15 hectare grote bos van Noflaye werd op 17-03-2001 een nieuw en groter kweekcentrum opgericht, hier kwamen 20 grote buitenverblijven voor elk 10 volwassen exemplaren en kleinere verblijven voor de jongen en halfwas exemplaren, een administratiekantoor (met fax-, telefoon en computeraansluiting) een bezoekers- en informatiecentrum met souvenirwinkel, een quarantainestation , kweekruimten , broed en kweekstations, logeermogelijkheid voor wetenschappers en verblijven voor de waterschildpadden van Senegal...

« Laatste verandering: 24 Februari 2008, 14:02:37 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #12 Gepost op: 24 Februari 2008, 14:06:44 »

Lijkt wel op een ideale vakantie bestemming voor mensen.
Niks voor jouw Kurt weekje chillen met de reuzen om je heen in de zon van Senegal?
Gelogd
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Februari 2008, 18:57:56 »

Lijkt wel op een ideale vakantie bestemming voor mensen.
Niks voor jouw Kurt weekje chillen met de reuzen om je heen in de zon van Senegal?

dan kom kurt misschien hellemaal niet meer terug  Knipoog
met al die mooie schildpadden  liefde voor...
agnes
Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #14 Gepost op: 24 Februari 2008, 22:12:45 »

Lijkt wel op een ideale vakantie bestemming voor mensen.
Niks voor jouw Kurt weekje chillen met de reuzen om je heen in de zon van Senegal?

Wie weet ..., als hij daar ooit eens sulcatataatjes naar toe mag brengen.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 April 2024, 06:44:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 417
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 388
Totaal: 388
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.104 seconden met 27 queries.