Eerst een technisch mankement melden in dit topic, kan wel antwoorden, maar niet antwoorden met citaat
Er is een fout opgetreden !
Sessie-check fout. Probeer het nog een keer.
Een groot vermoeden van een vrouwtje. Hoe groot juist is een
, is momenteel nog in winterslaap. Ben niet zo voor meten. Weegt 120 gr.
ands,
wat is de achterliggende gedachte voor het niet meten?
geeft het je het gevoel dat je dan te zeer op alles gaat letten?
is het trouwens een van die twee op je avatar? of zijn dat weer andere.
Waarom dieren tussen een schuifmaat steken? Dat hun gewicht een positieve curve vertoont vind ik veel belangrijker. Iedere keer kop intrekken, poten vanachter erin (stress +++) en dan zien dat ze mooi blijven liggen of het is al niet correct. En dat allemaal om te constateren of ze nog geen mm zijn gegroeid. Als ge uw dieren kent en goed observeert zie je dat ook wel. Ik meet ze wel, ene keer op een jaar; eerder om iets op papier te hebbenen vnl omdat er andere mensen naar vragen, zoals nu; als vergelijkingsmateriaal. Trouwens bij heel jonge dieren geeft de schild nog mee, heel correct kun je die meten zeker
... neen dus. Volwassen dieren meten heeft al helemaal geen zin.
om te weten of de gewichtscurve goed is,zal je toch ook moeten weten of de gewicht/lengte verhouding klopt.
zo doen ze het ook al jaren bij mensen.
als een schildpad van bijv 9cm maar 90 gram weegt ipv 130gram kun je naar mijn mening toch een beter beeld krijgen of er misschien iets mis is?
zo op het oog zou je het misschien niet zo snel opvallen.
ik ga ook heus niet elke mm meten
.
zoveel stress zal het naar mijn mening ook niet opleveren, het is een kwestie van enkele seconden.
hoofdje en pootjes hoeven niet eens naar binnen en toch kan ik goed meten.
als ik dan toch aan het wegen ben kan dat er ook nog wel bij.
je hoeft voor mij ook echt niet te gaan meten als je daar niet veel voor voelt.
het blijft immers maar een vraag waarop ik niemand verplicht te antwoorden
wilt niet zeggen dat ik je mening niet respecteer