volledig buiten , dan blijven er niet veel soorten over ,
Niet veel, er zijn er dus wel soorten die wel 365 dagen buiten kunnen?
Maar dat hoeft ook niet ze kunnen in de winter ook naar binnen maar daar is de ruimte wel wat klein 170x200cm.
Dan vallen er ook veel soorten uit denk ik, ik zou het ook leuk vinden als de dieren altijd binnen zouden blijven.
Dus wat betref de dier keuze ligt aan waar ze moeten verblijven, buiten of binnen.
Wat raad jullie aan?
?
Nelis
Ik ben van mening dat je voor de soorten die naar buiten kunnen je een verwarmd buitenverblijf (serre, kas) moet hebben om in het voorjaar en najaar koude periodes te overbruggen. Verder zijn alleen de Testudo's goed buiten te houden. Maar deze verlangen een winterslaap.(Testudo hermanni boettgeri (vrouw) 25 a 30 cm)
In veel mindere mate met de juiste aanpassingen (w.o een verwarmd buitenverblijf en ruim binnen verblijf)
de kolenbrander (kom je op die 50 cm)
Maar gesleep van de dieren naar buiten als het warm is en weer naar binnen als het koud is raad ik sterk af. Schildpadden zijn gewoonte dieren en geraken in de stress als je de omgeving constant verandert. Een schildpad zal gemiddeld een jaar nodig te hebben om eigen te worden met zijn verblijf.