Weet ik niet zo goed Ands....Kurt weet jij dat zo?
Ik weet dat grotendeels van de eieren onbevrucht zijn hier.......onbevrucht, of niet tot ontwikkeling in de stoof.
Emma heeft 15 eieren gelegd intotaal en er zijn 5 zichtbaar bevrucht....waarvan 3 tot nu toe zijn uitgekomen. Big mama was alles onbevrucht, maar die legde ze ook niet goed af....gooide ze gewoon los als drollen door het verblijf...zegt ook misschien iets over de onbevruchtbaarheid van de eitjes......daarom slordig?
Ik vind in tegenstelling tot de kolenbranders hier de pardalissen lastige dieren wat betrefd voortplanting. En dat met name de afleg van eieren, broedduur en uitkomst. Afleg van eieren in die zin dat ze niet voorspelbaar zijn, broedduur omdat deze ongekend lang kan zijn...hoeft niet, wat is goed....langzaam opwarmen? Nachtkoeling? Vochtigheid broedduur? Noem maar op. De uitkomst is hier tot nu toe de verwachting op een derde.
De enige reden waarin dit kan koppelen is weliswaar suggestief, maar kan zijn dat dit de eerste legsels waren van Emma, verhuizing die ze daarvoor heeft gekend, dus stress.....legnood die aanwezig was. En wat is feitelijk nodig om de eieren van de pardalis met succes uit te broeden.....dit is voor mij nog zoeken.
Ik weet van een andere pardalishouder die wel eens een geringe uitkomst had van een legsel waarbij het grotendeels ook niet uitkwam, zelfs geen vruchtje zichbaar. Dat wat eruit kwam stierf binnen een jaar. Onderzoek wees uit dat het om flaggelaten ging, terwijl ouder dieren hier zichtbaar geen last van hadden of geen behandeling nodig was na onderzoek...
Neemt niet weg dat ik dit juist interessant vind en dit alleen maar verder wil uitdiepen. Ben erg blij met de uitkomst van deze 3.....had er wel even een hard hoofd in.
@Kurt....die kweekgroep.....1 man op 5 vrouwen is best wel bijzonder als je met succes kan kweken. Super. Ik heb 3 mannen op momenteel 2 vrouwen. En een groep pardalissen (halfwas) van 1 man op 3 vrouwen. De volwassen groep 3 mannen en 2 vrouwen gaan goed, mede door de concurrentie onderling met de mannen die een vrouw willen dekken, waardoor efectieve bevruchting groter aanwezig is....ook heeft ieder man zijn voorkeur.
Ik had op het punt gestaan een half jaar geleden een man weg te doen, aangezien ik dacht aan overformatie en stress....maar sinds de extra mannen lijkt het hier juist goed te werken....de vrouwen behouden gewoon hun rust terwijl concurrentie aanwezig kan zijn.
Er valt nog heel wat te leren over dit soort...leuk
Jarno