SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: onze carbonaria's + terrarium  (gelezen 5942 keer)
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Gepost op: 2 Februari 2008, 21:31:19 »

Hey allemaal,

Vorig jaar zijn we begonnen met het houden van waterschildpadjes en wat later griekjes.  Deze zitten in het buitenverblijf.
Na wat speur- en zoekwerk wilden we toch wel een wat "grotere" schildpad.  Zo kwamen we uit bij de sulcata en de carbonaria.  Goed wetend dat we hiervoor binnen enkele jaren wel heel wat ruimte nodig voor gaan hebben, en ook wel een extra centje.  Na 2 forums wat uit te pluizen, veel lees- en klikwerk kozen we voor de carbonaria.

Ons terrarium:

De afmeting :  120cm  x  50cm  x  50cm
Achterwand  :  poster voor een aquarium, bevestigd langs de buitenzijde
De bodembedekking  :  Hennepvezels (aubiose)  (een dikke laag van zo'n 8cm)  en langs 1 zijde een beetje pesticide-vrije potgrond.  (Deze gaan we binnen enkele tijd vervangen door cocopeat)
De verlichting  :  2 TL-lampen en 1 UV-lamp van powersun.
De 2 TL-lampen springen op om 8u30  en gaan weer uit om 21u00
De UV-lamp springt op om 10u30 en gaat weer uit om 19u00
De warmte onder de UV-lamp is +/- 35°C, anders is het 25°C  (voor de nacht, de UV-lamp is nu reeds 1u45 uit, we gaan dit nog controleren als ook de TL-lampen uit zijn)
Onder de UV-lamp hebben we een vierkantige blauwe steen gelegd.  Behoud deze goed de warmte of zouden we beter een andere nemen? Hij voelde wel een beetje warm aan, maar niet té.
Ook hebben we een vierkantig badje met water staan, waar ze geheel inkunnen.  Dit is niet zodiep, zodat ze niet kunnen verdrinken.
Als we eten geven, zetten we een klein schaaltje in de bak.  Wat na 1 uur niet op is, zullen we wegnemen (d8 dit gelezen te hebben)
Ook een hygrometer hebben we ons aangeschaft.  Deze hebben we eerst getest met een vochtige doek errond te doen en kwamen na een halfuurtje op zo'n 97%.  Wetende dat het zo'n 5% kan verschillen.  Deze moesten we dus niet opnieuw afstellen.
Eens de bak volledig geinstalleerd was, hebben we ongeveer 1L op een klein stuk bevochtigd.  Na enkele tijd nog 1L water erbij, omdat de luchtvochtigheid niet sterk stijgde.  Nae enige tijd nog 1L water en nu bekomen we zo'n 65%.  We weten dat dit normaal rond de 70% moet zijn.  Is dit ook goed?  En is het normaal dat we zoveel water nodig hebben?  (we begieten een klein stukje hennepvezel, langs de zijde van de potgrond. Het zou niet zo goed zijn naar't schijnt om de potgrond nat te maken => beestjes). 
Volgende dagen zullen we 2x daags sproeien.
Onze bak zal nog een beetje aangekleed worden. We denken aan nog een kleiner stukje hout waar ze op kunnen klimmen (als ze dit al doen want het zijn nog kleintjes (nakweek januari 2008).  En wat nep-klimop om de lichtinval van de TL-lampen te breken (dit hebben ze liever dachten we)  Ook misschien nog een klein bloempotje waar ze kunnen inkruipen, onze griekjes doen dit buiten ook graag.
Sepia denken we er ook nog in te leggen.

camfoto    Enkele foto's van onze bak:     camfoto








camfoto  Hier wat foto's van de schildpadden camfoto


























Zoals jullie misschien zien ; op de foto waar de schildpadden op hun rug liggen, is het onderschild van schildpad nummer 3 nogal raar.  Dit is ons 'sukkeltje'.  Hij was een van de laatste eitjes die uitgekomen is, en zit een beetje 'raar' in zijn schild. Hij houdt zijn hoofdje wat schuin , maar alles komt volgens de verkoper wel goed, dit zal een eve mooi dier worden als de rest, alleen zal hij zijn kopje wat schuin houden. 
Heeft iemand hiermee misschien ervaring? (deze hebben we niet zoveel betaald natuurlijk)
Wat me ook wel een beetje ongerust maakt: daarstraks schoof hij in het waterbakje, en hief zijn hoofdje niet onmiddellijk op.  Hij houdde het nogal lang onder water, dat ik hem eruit heb gehaald.  Maar we kunnen natuurlijk niet de hele dag "babysitten" op dit sukkeltje.  Ook als hij op zijn rug viel, kwam hij niet onmiddellijk op zijn pootjes terug.  Hoelang kan een schildpad op zijn rug blijven liggen?  Ik meende me te herinneren dat schildpadden hieraan kunnen overlijden, als deze te lang op hun rug liggen, klopt dit?  En aangezien ze niet zo snel leren...  Hopelijk komt het met dit diertje in orde, tips zijn altijd welkom.
Ook van de andere schildpadden is de onderschild nogal zacht, dit is misschien normaal bij jonge schildpadjes (begin januari geboren). 
Wat / welke voedingsstoffen versterken de schild?

Ik denk dat het dit zowat was...
Opmerkingen, suggesties, tips zijn steeds van harte welkom.  (zeker voor kleine carbonaria's, van grotere vonden we veel meer terug dan van de kleintjes)
We hopen nog steeds bij te leren en onze schildpadjes het allerbeste te geven. liefde voor...
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 2 Februari 2008, 22:45:28 »

Citaat
Zoals jullie misschien zien ; op de foto waar de schildpadden op hun rug liggen, is het onderschild van schildpad nummer 3 nogal raar.  Dit is ons 'sukkeltje'.  Hij was een van de laatste eitjes die uitgekomen is, en zit een beetje 'raar' in zijn schild. Hij houdt zijn hoofdje wat schuin , maar alles komt volgens de verkoper wel goed, dit zal een eve mooi dier worden als de rest, alleen zal hij zijn kopje wat schuin houden.
Het schild zal wellicht nog goed komen, gebeurt wel vaker dat het wat gewelfd is op jonge leeftijd (zie ik soms bij sulcatababy's ook) 
Het schuine kopje schijnt te maken te hebben met wat zwakker zijn, doordat het dier moeite had met uitkomen heeft het te lang in dezelfde positie gelegen in het ei, vandaar de wat schuine kop, dit zal je waarschijnlijk ook blijven zien.
Citaat
Wat me ook wel een beetje ongerust maakt: daarstraks schoof hij in het waterbakje, en hief zijn hoofdje niet onmiddellijk op.  Hij houdde het nogal lang onder water, dat ik hem eruit heb gehaald.  Maar we kunnen natuurlijk niet de hele dag "babysitten" op dit sukkeltje.
Ze kunnen hun kop vrij lang onder water houden hoor, word ook waargenomen bij ''normaal ontwikkelde dieren''
Citaat
  Ook als hij op zijn rug viel, kwam hij niet onmiddellijk op zijn pootjes terug.  Hoelang kan een schildpad op zijn rug blijven liggen?  Ik meende me te herinneren dat schildpadden hieraan kunnen overlijden, als deze te lang op hun rug liggen, klopt dit?  En aangezien ze niet zo snel leren...  Hopelijk komt het met dit diertje in orde, tips zijn altijd welkom.
Hangt vooral af van de temperatuur hoelang ze het redden op hun rug liggend, als het te warm word onder de spots kan het vrij vlug gaan, beste plaats je een steen die wat ''piramidevormig'' is onder de warmtespot, zodat een op zijn rug gedraaid dier van de lamp kan wegschuiven....
Citaat
Ook van de andere schildpadden is de onderschild nogal zacht, dit is misschien normaal bij jonge schildpadjes (begin januari geboren).
Bij jonge dieren tot een jaar is het onderschild nog enigzins indrukbaar, een zacht plastron kan echter ook te maken hebben met inwendige parasieten zoals flagelaten of wormen, bij verminderde activiteit of eetlust is het aangeraden een meststaal binnen te doen bij de dierenarts, zodat eventueel een behandeling kan worden opgestart.
Citaat
Wat / welke voedingsstoffen versterken de schild?
Voor de schild en skeletopbouw is een combinatie van D3 en calcium (calciumlactaat bvb) belangrijk zie hiervoor bij voeding : supplementen. http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=460.0
Bij gebruik van UV licht is de behoefte aan D3 aanzienlijk minder.
TIP: gebruik kunststofplanten om het licht wat te breken, carbonaria houd ervan zich enigzins van al te fel licht te onttrekken indien ze daar behoefte aan hebben  Knipoog
« Laatste verandering: 2 Februari 2008, 22:52:10 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #2 Gepost op: 3 Februari 2008, 10:53:04 »

mooie dieren om te zien.
veel plezier er mee.
Gelogd
jonas
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 245



« Antwoord #3 Gepost op: 3 Februari 2008, 11:06:44 »

Inderdaad, heel mooie dieren en terra!  cool zeg

Mag ik je, net als Kurt, de raad geven om nog wat extra beschuttingsplaatsen te maken d.m.v. (kunst)planten, hout, ...  Kwestie van hun natuurlijke leefomgeving zo goed als mogelijk na te bootsen  knipoog   Mijn Carbonaria's maken praktisch enkel gebruik van die beschutte plaatsen.

Hou ons op de hoogte van hun evolutie!
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 3 Februari 2008, 12:45:59 »

Nuttige link hiervoor  Knipoog :
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=810.0
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #5 Gepost op: 3 Februari 2008, 17:54:18 »

Mooie diertjes.
Toch denk ik dat de kweker ze erg jong heeft meegegeven, de kleinste (sukkeltje)
is hooguit 3 weken oud.
Zelf geef ik de dieren pas na 2 liever nog 3 maanden mee omdat ze nu nog erg stress gevoelig zijn.
Het is raadzaam om ze tot 2 maanden erg vochtig te houden, sukkeltje kun je misschien het beste nog op vochtig keukenrol papier houden dit zorgt er namelijk voor dat het plastron recht trekt anders bestaatde mogelijkheid dat het zo geribbeld blijft.
Bedenk dat ze de eerste tijd bijzonder verstopt leven en nog steeds weinig zullen eten dus maak je niet druk als je ze eerst niet ziet of ziet eten.
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Februari 2008, 20:39:44 »

Ik heb ook een "sukkeltje"Griekje!Heb haar er gratis bij gekregen omdat ik helemaal voor d'r gevallen was.Ik noemde haar Kneusje maar dat vond mijn man niet leuk.Nu heet ze Prulletje en doet het goed.Ze blijft in groei wel achter bij de anderen maar eet goed en is levendig.Ik denk dus dat het met die van jou ook wel goed komt.

Groetjes Barbara
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #7 Gepost op: 3 Februari 2008, 20:52:26 »

Ligt het nu aan mij of is er nu al een verschil (geslacht) te zien in onderbuik bij de foto waarbij ze alle vier op hun rug liggen?
Rechts lijkt anders dan links.
Gelogd
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #8 Gepost op: 3 Februari 2008, 22:39:19 »

alvast bedankt voor de reacties en tips.  Deze zullen we zeker opvolgen, en de evolutie zullen we ook melden op het forum.  Ze kruipen nog veel weg onder het holletje en in het de hennepvezels, maar laten ze rustig doen, ze moetten immers nog wennen aan hun nieuwe omgeving en willen zeker stress vermijden.
Verdere aankleding van de bak gaan we deze week zeker in orde brengen.

Waar we de 'schildpadjes kochten werd verteld dat het waarschijnlijk om 2mannetjes en 2 vrouwtjes ging.  Het is uiteraard nog zeer vroeg om dit te zeggen, maar dit was toch een zeer sterk gedacht.

Barbara, toch ""leuk"" dat we niet de enige zijn met zo'n kreupel ventje  Knipoog dit beestje verdient even veel liefde en aandacht dan al de andere vonden we.  Ons sukkeltje hebben we intussen PLIEKY (is een wezentje van de film lilo & stitch, ook met zo'n raar gevormd hoofd) genoemd, en houden we sterk in de gaten.  Deze was vandaag weer 2 maal op zijn zijde gevallen, maar vader van vriend heeft deze weer rechtgezet.  Gelukkig is deze man steeds thuis en zal hier wat toezicht op willen doen.  Nadat hij uit het badje kwam, kwam er wat vocht uit zijn neusje.  Nujah, 1 neusgatje.  Ik ga dit ook sterk opvolgen, of dit ook op andere momenten zo is => snot of enkel water door het badje??
Ook bij het eten heeft dit diertje fameus moeilijkheden, de anderen happen stevig stukken uit het voedsel, deze krijgt er maar geen klein stukje uit.  eventjes wat 'gevoederd' en toch maar zelf wat zijn plan laten trekken.  Het eten blijft wat vooraan in het bekje, en blijft maar happen om het te kunnen wegslikken precies. 
Ook zie ik maar 1 groter neusgatje, ofwel is het andere veel kleiner dat ik het moeilijk zie, ofwel is er geen tweede, ofwel zit dit dicht?
Morgen ga ik dit nog eens goed observeren.  Mijn gemoed spreekt me wat aan om naar de DA te rijden.. Wil zowat een zekerheid krijgen dat het wel in orde komt, of het niets ernstig is door een DA, maar mss ben ik te ongerust ?

Wat denken jullie? 
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Barbara
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 3 Februari 2008, 23:00:44 »

De twee grote schildpadjes houden echt van scheuren.Ik zorg dat Prulletje haar kans krijgt en dan zit ze wel een uur met kleine hapjes te mummelen en alles gaat toch naar binnen.Gisteren lagen de 2 dikkerds onder de lamp en ze wou erbij.Nou dan bijt je toch gewoon in hun poten tot ze opzij gaan!Vandaag gingen ze niet opzij.Nog geen man over boord,dan ga je gewoon boven op ze zitten,twee pootjes op de 1 en twee pootjes op de ander.word wat lastig als er 1 gaat lopen.

groetjes Barbara

Ps,ik vind jullie tera heel mooi,ik ga ook een grotere maken.
Gelogd
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #10 Gepost op: 8 Februari 2008, 21:43:27 »

Eventjes een update.

Vandaag zijn we met ons kreupeltje naar de DA in Nijlen geweest omdat we toch wat zelerheid wilden.  Aangezien er ook wat belletjes uit zijn neusje kwamen...  Zijn 1ne oogje heeft idd wel 2 ooglidjes maar dit oogje zal waarschijnlijk nooit opengaan.  voor de rest is het een fit en actief beestje, en normaal komt hij er wel door.  We hebben ook een klein flesje antibiotica meegekregen, waarvan we gedurende een 8-tal dage 3x per dag 1 druppeltje van moeten toedienen aan hem.  Ook gaf hij ons de raad (omdat het soms wat moeilijk gaat met eten) het eens te proberen met een 'papje'.  Alle groentjes wat fijnhakken, en hier een klein stukje tomaat over pletten, zodat dit een "brei" word, en zo eens proberen.  Later als alles wat aangesterkt is zal hij zonder probleem zelfstandig kunnen eten. 
Met onze andere kleintjes is het ook prilma in orde.  We zien ze wat meer, en lopen al wat actiever rond.  Ook het golliwoog plantje is erg in trek.  Hier werd onmiddellijk van gesmuld.   De luchtvochtigheid kunnen we nu ook veel makkelijker op 70-80 houden.  en ook de temperatuur in het terrarium is ok.
Er hangen nu al wat meer plantjes in, en wat hout, maar er komen er misschien nog wel enkele bij.

Ook hebben we onze kleintjes eens gemeten met een caliper (of hoe het ook mag noemen) en gewogen.

Plikly (ons misvormd ventje)       5,5 Cm          41 Gram
Toulouse                                  6,2 Cm          53 Gram
Stitch                                       6,7 Cm          63 Gram
Gimeni Turtle                            6,2 Cm          52 Gram

wat denken jullie van de gewichten ??



hier nog enkele  camfoto


in het badje




kleine verandering bak




zicht langs de zijkant




buikje vullen








kennismaking met het golliwoog-plantje









Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Barbara
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 8 Februari 2008, 22:14:03 »

Ontzettend mooi geworden zo met die planten.Voor jullie zelf toch ook veel leuker om naar te kijken.
Jullie schildpadjes zijn echt heel mooi.Ik heb Baby-Agrob in poedervorm misschien kun je daar ook een papje van maken.Of door z'n papje roeren.Het is gezond en houden zijn darmpjes in werking.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 16:20:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 614
Totaal: 614
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.138 seconden met 25 queries.