Als je ermee wil kweken doe ze dan naar de winkel waar je broer werkt
Maakt dan toch niet uit of ze nu import of nakweek verkopen...?
Zie je ook bij poezen.Het is toch zo leuk en snoezig die kleine poesjes,en maar doorfokken terwijl de asielen vol zitten en onze woonwijk sterft van de zwerfkatten.
Zo gaat het ook met de waterpadjes!
Het overaanbod aan waterschildpadden komt puur door de handel, daar hebben ''kwekers'' van langs hier maar weinig mee te maken, kweek door particulieren stopt vanzelf als de markt verzadigd is, zie je genoeg bij baardagamen enzo...terwijl winkels blijven draaien op impulsaankopen.
Als je daar al naar kijkt zal je wel te doen hebben in de toekomst, vorig jaar massaal import van Chinemys reevesii en Ocadia sinensis, vind ik geen reden om meteen te stoppen, en....stamboek ook maar meteen opdoeken?
Dit jaar beginnen ze met Sternotherus....alles zal in de toekomst wel te krijgen zijn als er vraag naar is.
Ik zie het zo: van het moment dat een schildpad in gevangenschap leeft is ze ecologisch waardeloos geworden, de dieren kunnen onmogelijk teruggeplaatst worden, gezien de herkomst bijna nooit gekend is , is er bij veel soorten sprake van type en/of ondersoortvermenging...we kweken dus meestal maar een soort cultuurschildpadjes , enige wat je kan doen is eruit kweken in de hoop dat hierdoor de invoer van wildvang verminderd. Als ik door het nakweken van 20 sulcata's de invoer van wildvang met 1 dier kan verminderen ben ik al tevreden, want uit liefde voor de soort vind ik dit het allerbelangrijkste... en natuurlijk hoop ik dat ALLE dieren goed terecht komen, helaas een illusie de dag van vandaag gezien het percentage mensen die het lang volhouden aan de lage kant is, maar doe in elk geval mijn best de dieren zo goed mogelijk te plaatsen.