Barbara
Gast
|
|
« Gepost op: 2 Januari 2008, 21:52:02 » |
Ik zou graag wat leren over de anatomie van schildpadden(noem je dat zo?)Ik heb plaatjes gezien hoe de ruggegraat loopt en de botjes van de pootjes maar ik wil graag iets weten over de ingewanden en hoe dat werkt bij schildpadjes.Ik kan het niet vinden.Plaatjes erbij maakt het nog duidelijker.koudbloedig hoe werkt dat? Hebben ze ook mild,lever enz enz.hoe zit het met de eierstokken?waarom zie je pas laat welk geslacht het is?moet dat zich nog ontwikkelen enz.enz.ga zo maar door.Waar kan ik dat vinden? Wat ben ik lastig hè?
Groetjes Barbara
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 2 Januari 2008, 22:09:04 » |
In de literatuur staat er veel over te lezen, de longen liggen vlak onder het rugschild, onder de longen liggen de darmen, eileiders en nieren, onderaan ligt de lever, de lever rust op het plastron (buikschild) De ruimte tussen rug en buikschild word voornamelijk ingenomen door organen, hier een goede link: http://www.schildkroeten-farm.de/anatomie.php
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 2 Januari 2008, 22:19:47 » |
Wouw zeg dat is wat ik bedoelde en kom ik er bij de een niet uit dan wel bij de ander.
Dit ga ik bestuderen,hartstikke bedankt!!
Groetjes Barbara
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 2 Januari 2008, 22:40:30 » |
Interessante link
|
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Januari 2008, 17:15:55 » |
Jeetje,Razorclaw wat heb je dat goed gedaan!! Jammer van die schildpad maar ze heeft er wel voor gezorgd dat ik vandaag alweer iets geleerd heb. Nooit geweten dat de snavel een los onderdeel is,altijd gedacht dat het een deel (bot) van de schedel was. Is dit "gebitje"van een soort hoorn?Zou het tijdens hun leven ook groeien net als bij de hoeven van paarden en nagels enzo?Dan moet het ook op een natuurlijke manier dus weer afslijten!Is dit bij landschilpadden net zo?
Groetjes Barbara
|
|
|
|
Camilio
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 3 Januari 2008, 17:17:45 » |
Link doet het niet bij mij...
|
Horsfieldii 2.5.1 Pardalis 2.2.0
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 3 Januari 2008, 17:20:22 » |
Camilio,het duurt lang,even geduld denk ik
Groetjes Barbara
|
|
|
|
Camilio
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 3 Januari 2008, 18:04:28 » |
Nee krijg echt fout melding dat server niet doet ofzow
|
Horsfieldii 2.5.1 Pardalis 2.2.0
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 3 Januari 2008, 18:09:14 » |
|
|
|
|
Razorclaw
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 3 Januari 2008, 18:36:08 » |
Nooit geweten dat de snavel een los onderdeel is,altijd gedacht dat het een deel (bot) van de schedel was. Is dit "gebitje"van een soort hoorn?Zou het tijdens hun leven ook groeien net als bij de hoeven van paarden en nagels enzo?Dan moet het ook op een natuurlijke manier dus weer afslijten!Is dit bij landschilpadden net zo?
De snavel is van hoorn inderdaad en dit groeit gewoon. Des te meer reden om schildpadden dus ook af en toe iets "te knagen" te geven, om de snavel een beetje bij te werken. Als dit niet gebeurd kunnen schildpadden inderdaad een snavel krijgen die te veel is doorgegroeid en dan is een medisch ingrijpen nodig om erger te voorkomen. Vooral bij Terrapenes zie je het nog wel eens voorkomen, dat de snavel is doorgegroeid.
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 3 Januari 2008, 19:02:26 » |
Wat geef je ze dan om te knagen?
Groetjes Barbara
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 3 Januari 2008, 21:17:29 » |
bij mij knagen de grieken nog wel eens op de sepia
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 3 Januari 2008, 22:09:50 » |
Idd, sepia of wortel is hiervoor goed bruikbaar Blijkbaar hebben de dieren hier genoeg calcium in de voeding, geen enkel dier wil de sepia, raar
|
|
|
|
|