Hier starten zij bij schemer.
Van hoe laat tot hoe laat branden je lampen? Gebruik je enkel kunstlicht of hebben ze ook buitenlicht?
@Ands
Ik heb 2 ramen in de kamerverblijf en gebruik verder kunstlicht, lichtbronnen en rode lampen.
Tl balken bij de pardalissen, deze gaan als laatste uit. In de eilegseizoen voor hun was dat tot 22.30 uur. De lichtbronnen (warmte) gaan dan een uur eerder aan en uit. De rode lampen blijven permanent aan. Hier legt een pardalis al haar eieren.
Bij de carbonaria's heb ik 4 lampen, zij hebben weining licht van buiten. Drie lampen (lichtbronnen+wamrtebronnen) die gaan 09.00 uur aan en 21.00 uur uit. Verder een spaarlamp die veel licht geeft.....deze gaat een half uur eerder en later uit. En een rode lamp die permanent brand.
Wat opvalt is dat ze 2 legkuilen hebben, beide verwarmd, maar ze leggen altijd af bij de meest felle lamp die net uit gaat. Truus legt af wanneer ik veel heb gesproeid....dit doe ik wisselend in tijden, maar bij s'avond doet zij dit erna.
@D-magic
Bij gaat het erom dat ik wil dat ze eieren goed kwijt is......het in de stoof leggen is een mooie bijkomstigheid, maar kan ook later. Misschien na een paar keer goed te hebben afgelegd zal het voor mij wellicht flexibeler worden. De dieren ken ik nog niet zo goed op afleg gebied.
@Barbara
Ik denk dat het ook met de rust te maken heeft....maar er zal ook wel meer spelen.....dat is een kwestie van observeren en alles even bekijken.