Heb al uit ervaring geleerd dat niet iedere broedstoof geschikt is, zo is een bain marie niet echt ideaal om eieren uit te broeden van Testudo Graeca soorten en de Testudo Hermanni soorten.
Eieren die in open doosjes los in een bain marie liggen, gaan na enige tijd barstjes vertonen door een te hoge luchtvochtigheidsgraad.
Blijkbaar is het systeem wat jij gebruikt Kurt wel geschikt om eieren uit te broeden van Sulcata's.
Ik weet nu niet of ik betere resultaten kan bekomen in de toekomst wanneer ik de eieren in doosjes (met kleine gaatjes in het deksel) leg en zo op een bain marie manier kan uitbroeden. Hogere vochtigheid brengt condensatie mee en het is net die condensatie die de eieren zo vochtig maakt, vandaar barstjes.
Met vernoemde broedstoof worden hier niet enkel sulcata's uitgebroed, volgende soorten werden reeds met succes geincubeerd:
Waterschildpadden: Trachemys scripta elegans ,Trachemys scripta scripta ,Cuora amboinensis ,Cuora galbinifrons ,Chelydra serpentina serpentina ,Sternotherus odoratus
Landschildpadden: Testudo boettgeri, Centrochelys sulcata, Indotestudo elongata, Chelonoidis carbonaria
Alsook een 10tal soorten hagedissen en slangen....
Bij een collega die het systeem heeft nagemaakt zelfs Testudo horsfieldii, terwijl het met een andere broedstoof niet lukte, ook deze werden met gewichtsverhouding water/vermiculite 0.8/1 uitgebroed.
Ik ben van mening dat de vochtigheid van het broedsubstraat er niet zo erg veel toe doet als het hardschalige eieren betreft....
80 gram water op 100gram vermiculite is trouwens zeer weinig, de vermiculite is dan nauwelijks vochtig.
Ik dek wel de broedbakjes af, leg de deksels er gewoon los op, de eerste 5 dagen verwijder ik dagelijks de condens van het deksel, daarna om de 2 dagen, na een maand is er nog nauwelijks condens.
Deze methode ligt het dichtste tegen de natuurlijke manier aan denk ik, de meeste soorten bevochtigen zelf de legkuil eerst voor tot afzet over te gaan, de bodem droogt dan doorgaans langzaam uit naar het einde van de broedduur toe.
Ik ben er dus zeker van dat het op deze manier moet lukken om Testudo hermanni boettgeri uit te broeden
Het barsten van de eieren heeft vaak ook een andere oorzaak, doorgaans zijn ze niet bevrucht, of zijn al eerder afgestorven, andere oorzaak kan zijn dat de schaal te dun/broos is (calciumtekort bij het moederdier) of zoals je zegt condensdruppels die op de eieren vallen waardoor ze afsterven...maar ook dit gebeurt niet vlug hier... Slechte uitkomsten zijn soms te wijten aan niet optimale conditie van de ouderdieren, zoals onevenwichtige voeding, of wormen/flagelatenbesmetting.