Ja idd ja zeker als het om deze twee soorten gaat ja soort en met een zwak voor ik ga me verdiepen erin hoe ik dat kan steunen. Frank van Loon is zelf naar Zuid Afrika geweest voor het Homopus project en daar gaan zoeken.
Als je lid bent van de schildpaddenvereniging word je automatisch op de hoogte gehouden via het clubblad Trionyx, zo zal in het komende nummer een artikel gewijd zijn aan het beschermingsproject Testudo kleinmanni uit de pen van Henk Zwartepoorte.
De leden hebben de mogelijkheid een vrijwillge bijdrage te storten..
Mooie is bij de Kleinmanni dat als je een nakweek koopt het bedrag naar dit project gaat toch dubbel mooi zo'n aanschaf en mooi doel van de persoon die met de dieren kweekt.
Hoe noem je een kweker zonder negatieve toon erin eigenlijk?
Er zijn veel mooie projecten die lopen via de stamboeken/vereniging, zo is er een overeenkomst dat de helft van de nakweek uit de Kopenhagengroep (Indotestudo elongata) terug gaat naar het stamboek, doorgaans doen kwekers van stamboeksoorten hun dieren iets goedkoper van de hand als de nieuwe eigenaar ze laat opnemen in het stamboek (doe ik nu) andere vragen een kleine bijdrage voor het stamboek enz....
Ik vind het woord kweker geen negatieve ondertoon hebben, hobbykweker klinkt misschien net iets beter