hoi allemaal
bedankt voor jullie adviezen
overal in huis heb ik gemeten en in het terra is het overdag 18 graden en er buiten 17-18 graden dus dat maakt maat weinig uit
helaas nergens in huis een koelere plek voor overdag
gistermiddag heb ik één van de schuifruitjes open gezet en voor de opening een deksel van een curverbak gezet in de deksel zitten gaatjes
heb zojuist gemeten en nu was het dus 14 graden
ik ga ze vandaag dus maar uit het terra halen en in een curverplaatsen met turf en bladeren
en kijken wat ik met de koelkast kan bereiken (goede tip niet aangedacht) of ik die inderdaad niet eerst wat warmer kan laten draaien en danlangzaam af laten koelen
Over hoeveel schildpadden spreek je hier dat je in winterslaap gaat doen? Mijn gang waar ik ze als overgangsperiode zet zit qua temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Van daar uit gaan ze direct in de wijnkelder. Maar ik moet 4 groter curverboxen tegelijk erin plaatsen zodat deze ook geleidelijk aan afkoelen. De eerste dagen zit de temperatuur trouwens hoger dan de ingestelde temperatuur door de grote hoeveelheid die ik gelijktijdig erin plaats. Maar ook hier wordt met de thermostaat gespeeld om de juiste temperatuur te bereiken, meestal staat de terhomstaaat ingesteld zodat de temperatuur van 10 graden wordt bereikt en zakt dan geleidelijk. nog even een vraag over het gewichtsverlies het valt me op dat ze in de aanloop periode al redelijk wat gewicht kwijt raken (de eerste keer dat ik het probeerde was dit al zo,n 5-10%
logisch want door de te hoge temp verbranden ze nog te veel
moet je dus de aanloopperiode mee tellen voor die 10% of echt alleen de winterslaap
of is het verstandiger om ze nu even te voeren en dan (als dat lukt in de koelkast ze dus bij een langere temperatuur die aanloopperiode te geven)
Aanloopperiode wordt niet meegerekend. Is de periode trouwens dat ze hun darmen ledigen.ik ga ze vandaag maar een badje geven met druivensuiker heb gelezen dat dat ook goed is ,toch?
Ik doe dit ook om nog een beetje extra caloriën toe te voegenmoet ze nog wegen om te kijken of er nu al gewichtsverlies is
hoe dan ook het is een heel gedoe maar ik heb het er voor over
het is de eerste keer en dat is denk ik en blijft altijd eng
bedankt allemaal voor de adviezen
grtjssssssss
Lees ook hier eens, ook zij heeft de angst van haar eerste winterslaap overwonnen. http://www.baardagameforum.nl/forum/viewtopic.php?t=3760