Ik wil het wat straffer zeggen dan Arnaud. Zeer mogelijk. De meeste schildpadden hebben wormen.
De vraag is hoe erg het is en wordt. Ik heb twee dieren aan ShadowRider verkocht die ik gekweekt heb.
Na ontlasting onderzoek bleek toch een besmetting terwijl die dieren altijd apart hebben gezeten. Deze diertjes deden het prima en groeide ook mooi. Na een stress-situatie kan een lichte besmetting de overhand krijgen. Worm besmetting kan zelfs al in het ei plaatsvinden. Ouderdieren kunnen wormeitjes op de eischaal achterlaten of via geplukte planten. Mijn conclusie zou zijn dat je er altijd op berekend moet zijn.
Volledig mee eens, besmetting met wormen en/of flagelaten kan reeds via het slijm uit de legdarm, om die reden ontsmet ik de eieren van sulcata, carbonaria en pardalis altijd direct na het afleggen.
De nakweek gaat de deur uit als de meststalen zuiver zijn, de meeste jonge sulcata's doen het goed in hun nieuwe thuis, toch zijn er ook dit jaar een paar die een slechte start gemaakt hebben bij de nieuwe eigenaar, mestonderzoek wees uit dat er flagelaten aanwezig waren, bij de dieren die nog thuis zaten werden in een herhaald mestonderzoek geen flagelaten gevonden...stress-situatie kan dus flagelaten zeer snel doen uitbreiden, de schuld ligt niet altijd bij de kweker of verkoper....
Hier doen de elongata uit de groep het heel goed, ze eten als een paard
De dieren zijn ook heel tam geworden, ze komen rond etenstijd al bedelen, van zodra het terrarium opengaat zouden ze eruit kruipen mochten ze de kans hebben.
Ook deze hadden wormen en een kleine hoeveelheid flagelaten in de mest, maar nu zijn ze goed aangepast, verrassend goed eigenlijk...