Het is nu voor bijna 99% zeker dat ik twee mannen en een vouw heb.
Het jongste dier wat een half jaar scheeld met de andere twee is dus de tweede man.
Dit dier zie ik vele malen meer als de andere man ondanks voldoende verschillende schuilplaatsen en hindernissen.
Beide mannen wegen ondanks het leeftijdsverschil even zwaar en de jongste lijkt de oudere in te halen.
Het blijkt uit publicaties dat de groei regelmatig is en bijna per jaar verdubbeld.
Mannen en vrouwen lopen gelijk op alleen zijn mannen eerder geslachtsrijp.
Als ik de gegevens naast elkaar heb zou je zeggen dat de oudste man bijna net zo zwaar of meer in de buurt moet komen van de vrouw maar verschil is bijna 70 grm op een totaalgewicht van 180 grm van de vrouw.
Het jongste dier reageerd op het vrouwtje.
Als deze actief is komt hij ook en soms loopt hij achter haar aan op een manier die ik niet eerder gezien heb.
Nu de dieren uiterst intolerant zijn tegenover hetzelfde geslacht heb ik dit voorgelegd aan een kweker:
Nu heb ik twee mannen een zie ik veel ander weinig merk dat degene die ik veel zie ook reageerd op de vrouw!
Zou het kunnen zijn dat er nog zonder gevechten toch al een man van de andere last kan hebben ? Groeien doet hij nog maar dominante man gaat sneller qua groeien.
Antwoord:
-daar moet je inderdaad goed mee oppassen, zeker het andere mannetje niet laen wegkwijnen, want een schildpad zal dit niet laten merken tot het te laat is. Er zijn nog geen gevechten gezien, is goed te merken aan de voorpoten en de kop van het dier, er kunnen serieuze verwondingen optreden.
Nu wil ik ze apart gaan huisvesten.
Nu mijn dilemma wat ik wilde voorleggen.
Zal ik dominante mannetje apart huisvesten gezien deze mogelijk sterker in zijn schoenen staat maar wel blootstel aan stress van nieuwe omgeving en geen interactie tussen vrouwtje?
Of het ondergeschikte mannetje in de hoop dat deze misschien opbloeit als deze alleen is ?