Ik heb mijn pardalissen nu 2,5 maand. In die tijd heb ik veel geleerd van dit forum en van alle ervaringen van iedereen. Ik moet nu alleen wel concluderen, tot mijn schaamte
, dat ik er onvoorbereid ben ingestapt. Ook al was het geen impuls aankoop, ik had me toch veel beter van tevoren moeten inlezen.
Die schade probeer ik nu goed te maken.
Vandaar dit topic: ik heb zoveel mogelijk tips en adviezen meegenomen in het terrarium en zou nu graag feedback krijgen over wat er beter kan!
overzicht van het terrarium. De maten zijn (LxBxH) 125 - 50 - 60
de bodembedekking is aubiose. Op deze zie je de stenen die recht onder de warmte lampen liggen. Onder dit stuk schors slapen ze altijd, vanwege de warmte die de stenen afgeven. Onder in de hoek ligt stro en gedroogde bamboe bladeren, waar ze vaak doorheen lopen.
Dit is onder het stuk schors. De aubiose is een hele dikke laag en ze graven zich helemaal een weg naar binnen. Ze kunnen langs de zijkant over het stuk schors lopen.
Naast het warmste deel, zit een overgangsgebied naar het koelste deel van het verblijf. Dit is ook het vochtige deel. Dit wordt elke ochtend natgesproeid met de plantenspuit. Hier staat dus ook het waterbakje.
Het witte bakje dat is ingegraven, dient alleen voor het gemak. Dit bakje kan eruit gehaald worden zodat er een bakje met gras neergezet kan worden. Hiervan kunnen ze dan grazen. Ik heb meerdere bakjes in kweek staan, zodat het gras en klaver weer kan herstellen. Het bakje is normaal dieper ingegraven zodat ze geen last hebben van de randen. Het hout is een extra shuilmogelijkheid, maar die gebruiken ze nog niet erg.
En zo ziet het eruit met een bakje groen erin
Waar natuurlijk binnen 1 minuut op aangevallen wordt!!!
Verdere info:
Ik heb 2 warmte/UV lampen hangen van 'Terra Basking'. De ene is 60W en die zorgt voor een temp. van ~31 graden aan die kant van het terrarium. De warmtelamp daarnaast is ~40W waardoor de Koelste kant van het terrarium ~24 graden is.
Ze krijgen nu 8,5 uur licht, in de zomer loopt dat op naar 14 uur. (per twee weken wordt er een half uur aangepast)
Eten:
Dagelijks agrobs + gras/klaver mix
afgewisseld met 3x per week groente als andijvie, witlof, enz. Dit wordt dan met sepia schaafsel aangeboden. Ook regelmatig gras rechtstreeks uit het bakje.
Af en toe golgiwool als extraatje en er ligt sepia.
3x per week krijgen ze een warm badje, waar ze meestal erg van genieten. 1x per week voeg ik hier vit. D aan toe.
2 weken geleden waren ze:
Meneer: 6.6 cm (van kop naar staart) en 88 gr
Mevrouw: 6.6 cm (van kop naar staart) en 91 gr
Beide zijn ongeveer 10 gram gegroeid in die 2,5 maand. Ik heb toen alleen niet gelet op de maaginhoud bij het wegen. Ze zijn niet heel veel gegroeid in omvang. Alleen weet ik niet zeker hoeveel.
Wat kan ik nog beter doen voor mijn schildpadjes??
Alvast bedankt.
Groetjes Nienke