hallo
hoe groot mag een pardalis nakweek van 2006 zijn en hoe zwaar
en hoe hebben jullie het terarium er uitzien ??
heb er een 150 bij 50 bij 50 met een kurk achterwant kan dat kwaad
groeten
Hallo Sandra,
De grootte van een pardalis hangt weer af van het ondersoort.....een pardalis babcokci (die het meeste voorkomt) blijven kleiner dan de pardalis pardalis.
Verder groeien vrouwen sneller dan de mannen totdat ze geslachtsrijp zijn.
Verder is de opfok heel belangrijk......te droog/te warm en veel eiwitten doen de pardalissen gigantisch groeien met enorme bultvorming als gevolg en groei.
In het wild groeien de dieren trager dan in gevangenschap. Het is dus heel lastig om een algemeen beeld te geven.
Ik heb in mijn gewichtlijsten gekeken en zie dat de dieren hier met 2 jaren tussen de 250 en 360 gram liggen met een lengte (buikschild) van 9 tot 10 cm.
Verder het terrarium is goed aan de maat. Hier kan een pardalis wel even in. Ze groeien snel en groeien dan ook snel uit de bak. Een kurkenachterwand ben ikzelf nooit zo fan van aangezien hierachter en ertussen allemaal bacterien in kunnen zitten. Met schoonmaken is het lastig. Ik gebruikte altijd posters die ik achter het terrarium plaats. Of een beschilderende achterwand met botenlak erover zodat ik het goed kon schrobben.
Ikzelf heb geen foto's van een terrarium omdat ik de pardalissen nu in een kamerverblijf houd. Ik zoe nog even naar de inrichting van een houten terrarium. Als ik die vind, post ik deze hier.
Heb je al een pardalis op het oog?
Jarno.