Toch even een kritische noot. Bij 18 graden moet je eigenlijk af en toe gewoon nog voedsel en water baanbieden. Ze kunnen bij deze temperatuur nog best actief zijn en de nodige reserves verbruiken. Bouw de temperatuur verder af naar 10-15 graden ga nog minder voeden. bij een temperatuur van rond de 10 graden en lager eten de meeste dieren niet meer.
Je kunt een dier pas in winterslaap doen als je de omstandigheden zo hebt geregeld dat ze uit zich zelf niet meer eten.
Het badje en leeg poepen laat ik al jaren achterwege.........
behalve dit: Het badje en leeg poepen laat ik al jaren achterwege.........
gaan ze bij jou dan met kans op ontlasting in de darmen in winterslaap?
of laat je het op een natuurlijk verloop gaan, net zoals in de natuur.
heb je het dan over buiten gehouden schildpadden?
Er zit zeker weten nog altijd wat ontlasting in de darmen. Na de winterslaap is het niet vreemd dat ik dat aantref. Uit veldonderzoek blijkt dat hibernerende schilpadden in het wild wel degelijk darminhoud hebben.
Op de manier zolas ik het doe is een kunstmatige methode wel houdt ik rekening met het verloop in de natuur en boots ik dit na.
De dieren worden jaarrond in ruime verblijven gehouden
het betreft een nakweekje juli 2007(26 gram) die van eind september in een terra zit.
het is moeilijk om zo'n binnendier een natuurlijk verloop te geven.
de temp is geleidelijk afgebouwd naar inmiddels 11 graden.
water is nog steeds ter beschikking geweest.(badjes)
Jonge dieren hebben vrij snel last van dehydratatie. 4 gram gewichtsverlies is toch al meer als 10% van het totale lichaamsgewicht. Als gedurende de winterslaap een dier meer als 10% afvalt dan wordt aangeraden het dier te wekken.
Bij mij was er nauwelijks tot geen gewichtsverlies bij nakweek van 2005 en 2006 de afgelopen winterslaapperiode.
er wordt vrij snel afgebouwd omdat het dier tijdens de voorbereiding veel heeft gepoept.
om het dier niet te veel van zijn reserves te laten gebruiken, laat ik het dus iets sneller gaan dan anders.
heb dit trouwens al eens eerder gedaan met een nakweek 2002 die pas na 3jaar zijn eerste winterslaap kreeg.
was geen probleem.
echter ben ik altijd nieuwsgierig naar hoe anderen het doen.
Op zich is een versnelde afbouw geen probleem.
Bij mij duurt de voorbereiding op de winterslaap ca 6 tot 8weken.
Ik begin met het korten van de daglengte, iedere week een uur korter, en ga minder voederen van 4 maal wekelijks tot 3 maal dan 2 dan 1 en dan niets meer (enkele dagen tot een week voor de winterslaap) er is altijd water tot hun beschikking.
Ook wordt de temperatuur getemperd door het wattage van de warmtelampen te verlagen. Ik bouw wekelijks enkele graden af totdat ik op 16 graden zit er brand dan allleen een daglicht TL. Enkele dieren zijn dan al reeds in ruste enkele ander nog actief er wordt sporadisch nog wat gegeten. De gehele periode zijn de dieren niet af gevallen. s'nachts daalt de temperatuur tot ca 10 tot 12 graden. De dieren worden dan geplaatst in plastic kratten met op de bodem een laag turf met daarop beukeblad. De dieren worden afgedekt met beukenblad. Vervolgens plaats ik de kratten buiten op een beschutte plek(mits de weersvoorspelling het toelaat dag temperaturen van 10 graden en nacht temoperaturen van 5-10 graden zijn gewenst). Een koelkast is dan al afgesteld op 8-10 graden. De dieren verblijven minimaal een midweek buiten voordat ze in de koelkast worden geplaatst. Na i week in de koelkast wordt de temperatuur naar 5-7 graden verlaagd.