SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: verschil testudo's  (gelezen 23055 keer)
EllenV
Gast
« Gepost op: 30 Oktober 2007, 14:31:19 »

Hoi,

ik zou graag ooit een landschildpadje houden. Ik ben ondertussen al meer dan een half jaar fora aan het bezoeken en zoveel mogelijk informatie in te winnen. Nu het aanbod is enorm groot (en soms ook verwarrend of te professioneel als beginner  Onbeslist en ik wil eerst goed weten hoe ik moet beginnen voor er onwetend aan te beginnen. De beestjes worden (hopelijk) heel oud en het is een keuze voor je hele leven.

Ik heb vooral een vraag ivm met de ondersoorten van de testudo's. Wat is het verschil tussen een hermanni boetgeri, horsfieldii of hercegovenensis (schrijf ik het juist?). Dus zowel qua uiterlijk, verzorging, huisvesting, voeding...
Ik zou namelijk de eerste jaren het  schildpad binnen in een terrarium moeten houden en kan na verloop van jaren wsl in de tuin (ik heb er nu nog niet de mogelijkheid toe om het in de tuin te zetten). Dus welke zijn daarvoor het meest geschikt. Welke soort is makkelijk, want ik ben natuurlijk nog een echt groentje  fluiten

Verder zou ik in de toekomst ook wel eens willen gaan kijken naar iemand die landschildpadden heeft, om zo wat ervaring op te doen en informatie in te winnen. Dus als er schildpadliefhebbers in de buurt van het zuiden van de provincie Antwerpen zijn...

Groetjes Ellen
Gelogd
testudo
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 261



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 30 Oktober 2007, 15:57:32 »

Testudo hermanni of griekse landschildpad bestaad uit verschillende ondersoorten met kleine uiterlijke verschillen.
De meest gekende zijn : hermanni , boetgerie en hercegovenensis. Zijn ook de gemakkelijkste soorten om mee te starten.
Testudo horsfieldi is een heel andere soort , ook wel russische vierteen genoemd. Deze stelt andere eisen als de gewonen griekse.
Kleine Griekjes blijven de eerste 2 - 3 winters binnen in een terrarium , maar in de zomer gaan ze bij mij ook in het buitenverblijf bij de anderen. Op dit ogenblik heb ik een 20 tal grieken zitten , gaande van een paar maanden tot meer dan 10jaar. Ik woon in het zuiden van West Vlaanderen en voor een schildpadden bezoek is iedereen altijd welkom.
Gelogd

zeker eens gaan kijken op :
users.telenet.be/testudo
EllenV
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 68


« Antwoord #2 Gepost op: 30 Oktober 2007, 16:47:45 »

 
Op dit ogenblik heb ik een 20 tal grieken zitten , gaande van een paar maanden tot meer dan 10jaar. Ik woon in het zuiden van West Vlaanderen en voor een schildpadden bezoek is iedereen altijd welkom.

dankje, zal ik zeker onthouden!

Tot nu toe heb ik altijd meer over de boetgerie gelezen en gezien. Het lijkt mij wel zowat de meest voorkomende, of ben ik mis? Tot ik hier op het forum ook die andere soorten tegenkwam...
« Laatste verandering: 30 Oktober 2007, 16:56:38 door EllenV » Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Oktober 2007, 17:49:14 »

Hallo EllenV,

Ten eerste welkom hier!!!
Leuk dat je je zo gaat voorbereiden.

De boettgerie in inderdaad de meest gehouden onder de grieken.....ook de hercegovinensis of te wel de Dalmatische schildpad komt vaker voor dan mensen weten....heel vaak worden ze voor de boettgerie gezien. Dit komt omdat ze in de natuur in een overlappingsgebied met elkaar samen komen. In de liesstreek zit een driekhoekje bij de hercegovinensis die zich onderscheid van de boettgerie....daarbij word de boettgerie iets groter. In gevangenschap wil daarom wel gergeeld voorkomen dat er mensen een hercegovinensis hebben. De laatste tijd word dit veel beter gezien en gekweekt.

Ik hou zelf 6 boettgeries en 1 hercegovinensis. Deze huisvest ik samen in een buitenverblijf met kas. Nu staan ze binnen sinds 2 weken om voor te bereiden om de winterslaap.

Wanneer wil je ongeveer een schildpad aan gaan schaffen?

Groet, Jarno

Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
EllenV
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 68


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Oktober 2007, 18:55:42 »

Goh, dankje voor de info. Ik begin ook wel de Dalmatische schildpad heel leuk te vinden... Zeker omdat ze een beetje kleiner blijven dan de boettgerie spreekt me ook aan. Ze moet tenslotte de eerste jaartjes dan wel in een terrarium zitten.


Wanneer wil je ongeveer een schildpad aan gaan schaffen?


Wel, dit hangt van meerdere factoren af. Ik ben al een tijdje me ervoor aan het informeren. Ik moet eerst verhuisd zijn, dat is al een eerste voorwaarde, maar dit zal toch tussen 3 maanden en een half jaar ongeveer gaan plaatsvinden. Eerst nog een geschikt, degelijk terrarium vinden. En liefst niet al te duur, want ik ben student.
Eigenlijk is het helemaal niet gehaast. Ik kijk liever overal op het gemakje rond, dan dat ik overhaast dingen ga doen. Dus het zou zo voor de nabije toekomst zijn. Hopelijk kan ik voor de nakweek van 2008 gaan. Of is het niet aan te raden om een jong schildpadje te nemen? (goh, al die vragen!)
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Oktober 2007, 19:36:11 »

Het voordeel van nakweek is dat je ze op kunt zien laten groeien, je met een kleiner terrarium kan beginnen, ze dan goedkoper zijn en je bij de kweker vaak nog begeleiding kunt krijgen/vragen.

De testudo hermanni hermanni blijft ook kleiner dan de boettgerie.....maar aan de andere kant hebben ze toch ook allemaal dezelfde huisvesting nodig. Je gaat ze toch over een paar jaar in de tuin houden.

Je hebt nog goed de tijd......en vragen staan vrij  Knipoog

Jarno.

Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
Marvin M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 370



« Antwoord #6 Gepost op: 30 Oktober 2007, 20:10:46 »

Ik heb een vraag over boetgerie`s ik heb 2 mannetjes en 1 vrouwtje het probleem is dat 1 mannetje vaak met het andere manntje vechten bijv. bijten in gezicht of poot , stoten. Ze doen dit vaak hoe kan ik dit laten ophouden ?
Oja ze zijn van 2003 nakweek van DA Wetzels.
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 30 Oktober 2007, 20:27:04 »

Ik heb een vraag over boetgerie`s ik heb 2 mannetjes en 1 vrouwtje het probleem is dat 1 mannetje vaak met het andere manntje vechten bijv. bijten in gezicht of poot , stoten. Ze doen dit vaak hoe kan ik dit laten ophouden ?
Oja ze zijn van 2003 nakweek van DA Wetzels.


Concurentiestijd is groot.....2 mannen die vechten om 1 vrouw. En dan zitten ze ook nog eens in gevangenschap wat betekend dat ze blijven doorvechten tot er 1 een keer bezwijkt. In de natuur zal de sterkste winnen en verlaat de ander het terratorium.
Hoe groot is je verblijf? Heb je mogelijkheden waarbij de mannen elkaar kunnen ontzien en niet elke keer elkaar tegenkomen?
Hoe warm heb je de grieken staan?
Verder als het doorgaat moeten de dieren gescheiden worden, er komt anders letsel als gevolg van chronisch vechten. Je zou ook als de ruimte het toelaat een aantal vrouwen erbij kunnen zetten zodat de evenwicht er is en er minder concurrentie is.

Succes,

Jarno

Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 30 Oktober 2007, 20:59:23 »

Hoi Ellen, welkom  Knipoog
Citaat
Eerst nog een geschikt, degelijk terrarium vinden. En liefst niet al te duur, want ik ben student.

Hier kan ik je wel bij helpen indien je interesse hebt, tijdens de eindejaarsperiode ga ik een en ander herinrichten en komt een volglas terrarium van 100l x 40br x 50h vrij die mag je eventueel gratis afhalen, denk er eens overna . Hier kan een hermanni wel een paar jaar in verblijven.
Goed dat je eerst goed informeerd voor je een dier aanschaft.
Citaat
Nu het aanbod is enorm groot (en soms ook verwarrend of te professioneel als beginner   en ik wil eerst goed weten hoe ik moet beginnen voor er onwetend aan te beginnen.
Daarvoor is het forum er, eens je uitgemaakt hebt welke soort je wil gaan houden kan je verder in de soortgebonden subfora met je vragen, verschillende mensen houden al enkele jaren deze soorten. We zullen je stap voor stap op weg helpen  Knipoog


Testudo boettgeri

Testudo marginata

Testudo horsfieldii
« Laatste verandering: 30 Oktober 2007, 21:54:51 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
EllenV
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 68


« Antwoord #9 Gepost op: 31 Oktober 2007, 12:01:41 »

Van de foto's vind ik de boettgeri het leukst  Brede lach

Hoi Ellen, welkom  Knipoog
Citaat
Eerst nog een geschikt, degelijk terrarium vinden. En liefst niet al te duur, want ik ben student.

Hier kan ik je wel bij helpen indien je interesse hebt, tijdens de eindejaarsperiode ga ik een en ander herinrichten en komt een volglas terrarium van 100l x 40br x 50h vrij die mag je eventueel gratis afhalen, denk er eens overna . Hier kan een hermanni wel een paar jaar in verblijven.
Citaat

Hier ben ik wel in geïnteresseerd! Ik stuur je nog wel een pb! Alvast heel erg bedankt.
Ik ga hier nog veel rondneuzen en dan kan ik na verloop van tijd waarschijnlijk wel mijn favoriete soort ontdekken.
Gelogd
Marvin M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 370



« Antwoord #10 Gepost op: 31 Oktober 2007, 16:50:05 »

Ik heb een vraag over boetgerie`s ik heb 2 mannetjes en 1 vrouwtje het probleem is dat 1 mannetje vaak met het andere manntje vechten bijv. bijten in gezicht of poot , stoten. Ze doen dit vaak hoe kan ik dit laten ophouden ?
Oja ze zijn van 2003 nakweek van DA Wetzels.


Concurentiestijd is groot.....2 mannen die vechten om 1 vrouw. En dan zitten ze ook nog eens in gevangenschap wat betekend dat ze blijven doorvechten tot er 1 een keer bezwijkt. In de natuur zal de sterkste winnen en verlaat de ander het terratorium.
Hoe groot is je verblijf? Heb je mogelijkheden waarbij de mannen elkaar kunnen ontzien en niet elke keer elkaar tegenkomen?
Hoe warm heb je de grieken staan?
Verder als het doorgaat moeten de dieren gescheiden worden, er komt anders letsel als gevolg van chronisch vechten. Je zou ook als de ruimte het toelaat een aantal vrouwen erbij kunnen zetten zodat de evenwicht er is en er minder concurrentie is.

Succes,

Jarno


Ik ben al aan het zoeken voor nog een vrouw maar in de winter vind je niks want ze zijn bijna allemaal in winterslaap.
Maar soms is ook het vrouwtje het slachtoffer.De grieken staan nu op ongeveer 20 graden ik ben ze klaar aan het maken voor winterslaap hoe warmer hoe erger.
Gelogd
testudo
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 261



WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 31 Oktober 2007, 16:59:18 »

2 mannen en 1 vrouwtje in een beperkte ruimte ! veel kans dat het verkeerd afloopt.
De mannen zullen in de paartijd blijven vechten en natuurlijk , hoe warmer hoe actiever ze zijn , ook in het vechten. Een vrouwtje kan ook ogenschijnlijk van de brokken delen , maar dat is een natuurlijk paringsritueel. De mannetjes bijten ook naar de vrouwtjes.
Gelogd

zeker eens gaan kijken op :
users.telenet.be/testudo
Marvin M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 370



« Antwoord #12 Gepost op: 31 Oktober 2007, 17:05:52 »

2 mannen en 1 vrouwtje in een beperkte ruimte ! veel kans dat het verkeerd afloopt.
De mannen zullen in de paartijd blijven vechten en natuurlijk , hoe warmer hoe actiever ze zijn , ook in het vechten. Een vrouwtje kan ook ogenschijnlijk van de brokken delen , maar dat is een natuurlijk paringsritueel. De mannetjes bijten ook naar de vrouwtjes.
Als ze willen paaren gaan ze steeds op elkaar en niet op het vrouwtje hoe kan dat ?
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 31 Oktober 2007, 17:30:49 »

Dat is pure dominatie.
Maar inderdaad....de vraag naar temperatuur dacht ik ook warmte en activiteit. Uit elkaar houden en rustig de winterslaap in laten gaan.

Daarna kun je verder kijken.

Jarno.


Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
EllenV
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 68


« Antwoord #14 Gepost op: 31 Oktober 2007, 17:36:20 »


Testudo horsfieldi is een heel andere soort , ook wel russische vierteen genoemd. Deze stelt andere eisen als de gewonen griekse.


In wat verschilt een horsfieldii dan met de Hermani's? Welke andere eisen stelt die?



@Marvin M: Ik ken er helemaal niets van, maar ik vind het normaal gedrag van die beestjes zoals jij het beschrijft. Ik heb meer ervaring met zoogdieren en daar gebeurt dat raar genoeg ook wel als ze in die verhoudingen gehouden worden  Knipoog Gewoon een beetje gaan kijken naar natuurlijke leefordes, hoe leven dieren met elkaar in groep. Als jou groepje niet bij het natuurlijke aansluit, krijg je soms zulke moeilijkheden denk ik. Vind het eigenlijk niet zo raar dat de mannetjes op elkaar gaan zitten  Knipoog Wsl is het een soort van dominantie (sommige zoogdieren hebben dat ook)
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 April 2024, 15:06:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 606
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 574
Totaal: 574
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.062 seconden met 25 queries.