SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: winterrust bij waterschildpadden  (gelezen 16612 keer)
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Gepost op: 21 Oktober 2007, 14:55:53 »

Gizmo, je moet weten wat je wil é. Eerst zeg je het is ouachitensis en nu zeg je het is sabinensis  knipoog

Het is overduidelijk  graptemys ouachitensis Sabinensis en dat merk je aan de mooie tekenig die het dier heeft op zijn marginaal schilden. ouachitensis ouachitensis  heeft dit niet als ook niet de lijn tekening op het buikschild.
graptemys ouachitensis ouachitensis heeft meestal een vlekerig patroon op het buikschild voor zo goed ik me kan herinneren, want het is al enkele jaren geleden dat ik nog deze dieren heb gezien.

Waarom zeg je dat deze dieren een winterrust moeten hebben en Definieer eens winterrust?
Nelsoni komt enkel voor in Florida en daar is het nu niet echt koud in de winter. Het kan er in het noorden van de staat wel eens vriezen, maar dat is dan ook uitzonderlijk. Voor de rest houden deze dieren naar mijn weten geen winterrust en zeker niet de dieren die in de omgeving van de everglades of het zuiden van de staat leven.

het ging juist om jouw antwoord foto 8-9.dat het juist geen  Sabinensis kan zijn in mijn ogen.daar reageerde ik op.

en winterrust wil niet zeggen dat ze gaan slapen ,maar dat ze in kouder water gaan leven voor een bepaalde tijd en ook minder eten krijgen.als je dat niet doet krijg je dus bultgroei en dan groeien ze ook te snel.goed voorbeeld zijn geelbuiken.
Gelogd
Shadowrider
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 903



« Antwoord #1 Gepost op: 21 Oktober 2007, 15:56:45 »

het ging juist om jouw antwoord foto 8-9.dat het juist geen  Sabinensis kan zijn in mijn ogen.daar reageerde ik op.
een Quote zou van pas gekomen zijn, want ik had het niet door dat je het op mijn antwoord bedoelt had.

en winterrust wil niet zeggen dat ze gaan slapen ,maar dat ze in kouder water gaan leven voor een bepaalde tijd en ook minder eten krijgen.als je dat niet doet krijg je dus bultgroei en dan groeien ze ook te snel.goed voorbeeld zijn geelbuiken.
Vreemd dat mijn dieren nooit enige tekenene van 'bultgroei' vertoonden en die nooit in winterrust zijn gegaan.
Trouwens dieren die je in "winterrust" plaatst zoals jij het beschrijft is zeker niet goed, ofwel plaats je ze in winterslaap voor enkele weken ofwel laat je ze gewoon bij de temp. die ze zitten.
Wat nut heeft het om de dieren een winterrust te geven bij iets lagere temperaturen en ze voort, maar dan iets minder eten te geven. Ze gaan er zeker niet van vermageren. Maar dan elk zijn ding.
Dieren die ik in winterslaap heb gestoken voor 5 maand ( trachemys elegans en scripta ) waren welgeteld gemiddeld 2 Gram afgevallen. Eenmaal ze die vetophoping hebben geraken ze het niet meer kwijt.
Gelogd
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #2 Gepost op: 21 Oktober 2007, 16:43:38 »

een stukje van waterschildpad.nl

Wat is winterrust?

Winterrust is een periode van rust die de subtropische waterschildpad gebruikt om een koelere periode te overbruggen. Het verschil met winterslaap is dat deze schildpadden niet echt gaan slapen maar sloom gedrag vertonen en veel minder gaan eten.


Hoe moet ik mijn waterschildpadden in winterslaap krijgen?

Winterslaap is een gevaarlijke periode in het leven van een waterschildpad. Als dit gedaan wordt in een gastland waar de temperaturen altijd anders zijn dan in het land van oorsprong, moet er terdege onderzoek worden gedaan naar de manier van handelen. Waterschildpadden kunnen buiten winterslapen zolang als het water in hun leefomgeving niet stevig bevriest. De schildpad zal bescherming zoeken op de bodem van zijn vijver en zal zijn vereiste zuurstof opname verminderen door zijn lichaamsprocessen op een lager peil te laten draaien, en zal zuurstof gaan in nemen door de slijmvliezen van zijn keel en cloaca.

Indien je vijver ondiep is en de waterschildpad geen manier heeft om zich te beschermen door een stabiele winterslaap temperatuur, zet dan een binnenaquarium op, en geniet samen van de winter. Beter een gecontroleerde winterrust binnen, dan een ongecontroleerde winterslaap buiten!!
Gelogd
Shadowrider
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 903



« Antwoord #3 Gepost op: 21 Oktober 2007, 17:44:50 »

Een koelere temperatuur, en over welke koelere temperatuur spreken ze Dan?

Misschien is er recentelijk al onderzoek naar gedaan, maar bij mijn weten is er nog gene roodwang die het 15 jaar buiten heeft overleeft hoe diep je vijver ook mag zijn.
en wil het water warmer worden en dan plotseling terug afkoelen, zoals het bij ons in de lage landen nogal eens durft gebeuren,  dan heb je een probeem.
een stukje van waterschildpad.nl


Indien je vijver ondiep is en de waterschildpad geen manier heeft om zich te beschermen door een stabiele winterslaap temperatuur, zet dan een binnenaquarium op, en geniet samen van de winter. Beter een gecontroleerde winterrust binnen, dan een ongecontroleerde winterslaap buiten!!


geniet inderdaad van je dier als ie de hele zomer heeft buiten gezeten, maar geef het dier dan geen "winterrust" want het zal deze zomer al koud genoeg hebben gehad en de watertemperaturen waren ook niet zo groot,met een gemiddeld van  18 °C
Net iets te koud voor deze dieren..
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Oktober 2007, 21:33:25 »

Van wel of geen winterrust krijgen schildpadden geen bultgroei. Bultgroei wordt voornamelijk door verkeerde voeding veroorzaakt.

Winterrust houdt in dat de dieren een wat koelere periode ondergaan, maar geen echte winterslaap. Bij een winterrust moet je denken aan minder zon uren dan in de zomer en ook zal een verlaging van de watertemperatuur gerealiseerd moeten worden. Daarbij moet je denken aan een watertemperatuur van om en nabij de 18ºC, dit in tegenstelling met de winterslaap waarbij watertemperaturen ver onder de 10ºC gebruikelijk zijn.
Voor winterrust bij Noord-Amerikaanse waterschildpadden moet je vooral denken aan soorten uit Texas en Florida.
Gelogd

PeterCarapax
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 69


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 22 Oktober 2007, 11:13:11 »

En toch durf ik wel te stellen dat "de kans" op bultgroei bij schildpadden die in de natuur een rustperiode houden en dat in de huiskamer niet krijgen aanmerkelijk groter is. Doordat de groei een tijdelijke stilstand of minimaal zal zijn krijgt het lichaam ook de kans zich te herstellen, wat natuurlijk wel weer kan uitmonden in andersoortige ziekten door het gemis aan bepaalde elementen.
Gelogd

“When the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass away for such a one can be again.”
— William Beebe, Naturalist
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Oktober 2007, 12:17:17 »

Ik heb alleen maar tropische dieren, die krijgen dus geen winterrust....en ze hebben ook geen last van bultgroei. Vroeger had ik wel Noord-Amerikanen. Deze kregen geen winterrust, en....ze hadden geen last van bultgroei, waren zelfs perfect glad.     knipoog
Gelogd

Shadowrider
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 903



« Antwoord #7 Gepost op: 22 Oktober 2007, 12:27:55 »

Ik heb alleen maar tropische dieren, die krijgen dus geen winterrust....en ze hebben ook geen last van bultgroei. Vroeger had ik wel Noord-Amerikanen. Deze kregen geen winterrust, en....ze hadden geen last van bultgroei, waren zelfs perfect glad.     knipoog
Idd hier kan ik me 100% bij aansluiten.
Bij een watertemp Van +-18°C zal de luchttemp nog een stukje hoger liggen, wat maakt dat deze soorten  het jaar rond actief zijn , verder zelfs, hun paringen beginnen zelf in de winter. ( ernst & Barbour )
Gelogd
sanne
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #8 Gepost op: 9 Januari 2008, 09:19:52 »

Ik heb voornamelijk ervaring met noord-amerikaanse waterschildpadden.
Ik sluit mij aan bij PeterCarapax. Schildpadden die buiten leven groeien in het algemeen minder snel en hebben daarom vaak ook van minder bulten. Voeding heeft er natuurlijk ook mee te maken.
Gelogd
burny
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #9 Gepost op: 2 Maart 2008, 21:59:52 »

Ik heb voornamelijk ervaring met noord-amerikaanse waterschildpadden.
Ik sluit mij aan bij PeterCarapax. Schildpadden die buiten leven groeien in het algemeen minder snel en hebben daarom vaak ook van minder bulten. Voeding heeft er natuurlijk ook mee te maken.


ik heb aquarium gekocht voor mijn schildpad waazr hij nu groter  of meer plaats heeft en hij slaapt veel zwemt eens rond om te eten als ik hem voeder en dan kruipt hij weer in zijn hoekje om te slapen zou dat om winter slaap kunnen wijzen ik weet niet welke soort schildpad ik heb meschien zien jullie de soort op foto
Gelogd

BEGINNELING IN HET HOUDEN VAN EEN WATERSCHILDPAD, ALLE TIPS WELKOM!
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #10 Gepost op: 2 Maart 2008, 22:13:43 »

als ik zo de foto bekijk die onder je naam staat lijkt mij het om een Pseudemys te gaan.
scl kan dan ruim 40 cm worden.ligt aan de soort die je bezit.
wat jij beschrijft lijkt me dan winter rust.

hoe vaak geef je eten en hoe veel??

wat is nu je tempratuur van je water?
Gelogd
burny
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #11 Gepost op: 2 Maart 2008, 23:03:50 »

als ik zo de foto bekijk die onder je naam staat lijkt mij het om een Pseudemys te gaan.
scl kan dan ruim 40 cm worden.ligt aan de soort die je bezit.
wat jij beschrijft lijkt me dan winter rust.

hoe vaak geef je eten en hoe veel??

wat is nu je tempratuur van je water?


ik heef vlo kreeftjes 2 a3 maal per dag
mijn water is nu ongeveer 24 graden warm mijn verwarming in de aquarium ligt niet aan dus zou het om winterrust gaan ofzo Pseudemys
kan da ook een geelbuik zijn of een geelwang of is Pseudemys nog een heeldl ander soort of is da in een ander taal ofzo Pseudemys Huh???
Gelogd

BEGINNELING IN HET HOUDEN VAN EEN WATERSCHILDPAD, ALLE TIPS WELKOM!
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #12 Gepost op: 3 Maart 2008, 12:40:38 »

lees dit eens,dan weet je meteen wat je hebt.

http://www.waterschildpad.nl/artikelen/artikelen.php?id=10

je voeding is ook erg fout.
je hoeft hem,maar twee keer per week eten geven en gevarieerd.

Dierlijk
Insecten
- Sprinkhanen (levend)
- Regenwormen (levend)
- Moriowormen (levend)
- Spinnen (levend)
- Vliegen (levend)
- Kakkerlakken (levend)

Schelpdieren/ongewervelden
- Zoetwaterkreeften (levend)
- Zoetwatergarnalen (gedroogd, ingevroren, levend)
- (water)slakken (levend)

Vis
- Platys (levend)
- Tilapia (rauw ingevroren)
- Voorns (rauw ingevroren)

Plantaardig
Waterplanten
- Vallisneria
- Waterpest
- Cabomba/Cacomba


Overig
- Eierschalen
- Sepia
- Kattenbrok

ik hoop dat je een aquarium kwijt kunt van zo'n 150-60-70.
Gelogd
Jelle
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 1


« Antwoord #13 Gepost op: 4 Oktober 2009, 22:50:00 »

Hllo Allemaal,
Ik ben best nieuw in schildpaddenland, want ik heb die van mij nog maar een jaar of drie.
Twee prachtige damens, een zaagrug, en een geelwang.
Nu heb ik een vraag wat betreft de winterslaap. Ik heb mijn schildpadden 3 jaar lang binnen gehad, en deze afgelopen zomer een prachtige vijver aangelegd, zodat de dames buiten in de zon kunnen vertoeven. Nu het water kouder wordt, en het weer slechter, zitten ze alleen nog maar onder een stuk schors, wat schuin in de vijver staat, en komen daar eigenlijk nauwelijks onder vandaan.
Is dit een winterruststand??

En bij welke temperatuur haal ik ze binnen voor een winterslaap?
Mijn vijver is niet heel diep.
En als ik ze binnen haal, moet ik ze dan gelijk in de koelkast houden? I.v.m. de temparatuur? En hoe lang hou ik
ze in mijn koelkast?
Moet ik de pomp in de vijver gewoon laten draaien ookal zitten ze er niet in?
Ik neem aan dat de temperatuur buiten gelijkmoet zijn als de temperatuur in de koelkast waar ze in gaan.
Geef ik ze daarna helemaal niks meer te eten, mag de koelkast wel eens open om te checken??

Jullie horenhet al, veel vragen, ik hoop dat ik jullie advies kan krijgen.

Alvast hartelijk dank.
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 4 Oktober 2009, 23:53:32 »

Ik zou  ze nu binnen gaan halen.
Waterschildpadden overwinteren niet in de koelkast maar houden een soort winterrust.
Watertemperatuur max 18graden en de lamp wat later aan en eerder uit en minder eten.
Zo is mij dat geleerd.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 April 2024, 23:58:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 483
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 409
Totaal: 409
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.075 seconden met 26 queries.