SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 15 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Toekomstige schildpaddeneigenaar  (gelezen 12157 keer)
Lien
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 18 September 2007, 15:50:56 »

Dag iedereen,

Mijn man is al zijn hele leven gek op schildpadden. Eerst hield ik steeds de boot af, omdat we er niets van kennen, maar uiteindelijk lijkt het mij toch ook wel wat.
Alvorens ons in een onbekend avontuur te storten willen we ons eerst deftig informeren.
Wij hebben zo het idee om één of twee schildpadden in de tuin te houden (als qat al mogelijk is natuurlijk).
Ondertussen al gemerkt dat je de schildpadjes eerst wat moet groot kweken binnenshuis, waar we zeker toe bereid zijn...
Nu zijn mijn vragen:
- welke soort wij het best zouden nemen,
- hoe lang we ze moeten binnenhouden,
- kan dat alleen leven of neem je er beter twee,
- We hebben een hond en twee katten (alle drie goed opgevoed) kunnen ze samen leven,
- Hoeveel moeten we spenderen aan een terrarium + benodigdheden

Zo dat zijn zowat mijn meest dringende vragen, hopelijk wordt ik wat wijzer

Lien
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #1 Gepost op: 18 September 2007, 20:44:33 »

Hoi Lien, 
- welke soort wij het best zouden nemen,
Vrij makkelijke soorten zijn Testudo hermanni boettgeri en Testudo marginata, ook Testudo horsfieldii kan buiten gehouden worden, deze laatste verlangen wel een ruime droge serre.

Testudo hermanni boettgeri (griekse landschildpad)

Testudo marginata (breedrandschildpad)

Testudo horsfieldii (russische vierteenlandschildpad)

Citaat
- hoe lang we ze moeten binnenhouden,
Indien je ze nu in het najaar aanschaft als jong dier (nakweek 2007) kunnen ze volgend jaar in het voorjaar reeds naar buiten.
Citaat
- kan dat alleen leven of neem je er beter twee,
Je kunnen goed alleen leven, een 2de dier hoeft dus niet...
Citaat
- We hebben een hond en twee katten (alle drie goed opgevoed) kunnen ze samen leven,
Beste is dat je het buitenterrarium zo inricht/maakt dat ze er niet bijkunnen, verwonde schildpadden door hondebeten komen vaak voor, ook hier hebben de buren katten maar de schildpadden laten ze met rust.
Ligt er dus aan hoe betrouwbaar ze zijn.
Ik heb ooit een waterschildpadje opgevangen die op de deurmat (van de katteneigenaar) gelegd werd, waar de kat het vandaan gehaald had wist hij niet...
Hier vind je voorbeelden van buitenverblijven, er zijn een paar honde en kattenproof  bij :
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=1657.0
Citaat
- Hoeveel moeten we spenderen aan een terrarium + benodigdheden
Aan een binnenterrarium zou ik niet veel geld uitgeven, je kan vaak 2dehands vinden op verkoopsites als kapaza en 2dehands...
Het terrarium kan ook nog dienen de daaropvolgende jaren als tiujdelijk verblijf voor het koele voor en najaar. Een UV lamp is aangeraden, voor een prijsindicatie kijk hier eens: www.reptielenlampen.nl
Voorbeelden van terrariums vind je hier:
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=1658.0

Citaat
Zo dat zijn zowat mijn meest dringende vragen, hopelijk wordt ik wat wijzer Lien
Vraag maar raak hoor Knipoog
« Laatste verandering: 18 September 2007, 21:05:01 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #2 Gepost op: 18 September 2007, 23:13:11 »

Schildpadden zijn in principe solitair levende dieren.  Alleen houden kan echter afwijkend gedrag veroorzaken, er is trouwens onlangs een artikeltje over verschenen in Trionyx, (jaargang 5 - nummer 4).
Als je voor meerdere dieren opteert neem dan meerdere dieren van dezelfde soort.  Mengvormen kunnen ontstaan, maar ook kan een ziekteverwekker dodelijk zijn voor de ene terwijl de andere gewoon asymptomatisch drager is.  Ook door het verschil in gedrag en behoefte is dit niet wenselijk.

Nog veel succes in je zoektocht en met info verzamelen.
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl

« Antwoord #3 Gepost op: 19 September 2007, 00:16:29 »

Alles is zo'n beetje benoemt.....

Ben benieuwd waar jullie keuze op zou vallen.

Jarno.

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #4 Gepost op: 19 September 2007, 20:11:11 »

Schildpadden zijn in principe solitair levende dieren.  Alleen houden kan echter afwijkend gedrag veroorzaken, er is trouwens onlangs een artikeltje over verschenen in Trionyx, (jaargang 5 - nummer 4).
Idd, ik deel ook die mening zie ook dit topic:
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=667.0

Lien
Geochelone elegans
*

« Antwoord #5 Gepost op: 20 September 2007, 17:39:46 »

Hallo allemaal,

Tof tof die reacties!!!
We raken meer en meer overtuigd... Eigenlijk zien we het al volledig zitten om schilpaddeneigenaar te worden... maar we willen echt niets overhaast doen. Ben wel al aan het rondsnuffelen naar een terrarium en waar ik een diertje kan kopen bij ons in de buurt (Lissewege, West-Vlaanderen, aan zee). Want ik denk dat een lang vervoer voor zo'n diertje niet aan te raden is (temperatuurverschillen, stress?)
Een Testudo hermanni boettgeri of een Testudo marginata lijken ons wel leuk, maar ik denk dat de eerste soort wel makkelijker te vinden is, of niet?
Is er toevallig ook nog iemand die ons wat meer kan vertellen over een buitenterrarium? Kan een oudere schildpad het niet goed doen in een gewone, afgesloten tuin en een tuinhuis, of hebben we ons weer iets laten wijsmaken?
Heb ook ergens gelezen dat men oudere schilpadden in de frigo steekt voor hun winterslaap?Huh? Klopt dit? (tis maar dat wij geen supergrote frigo hebben...)

Onze excuses als we echt domme vragen stellen? Maar ik wil niet achteraf tot het besluit komen dat we fouten maken in de verzorging van een huisdiertje...
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #6 Gepost op: 20 September 2007, 21:38:14 »

Hallo allemaal,

Tof tof die reacties!!!
We raken meer en meer overtuigd... Eigenlijk zien we het al volledig zitten om schilpaddeneigenaar te worden... maar we willen echt niets overhaast doen. Ben wel al aan het rondsnuffelen naar een terrarium en waar ik een diertje kan kopen bij ons in de buurt (Lissewege, West-Vlaanderen, aan zee). Want ik denk dat een lang vervoer voor zo'n diertje niet aan te raden is (temperatuurverschillen, stress?)
Een Testudo hermanni boettgeri of een Testudo marginata lijken ons wel leuk, maar ik denk dat de eerste soort wel makkelijker te vinden is, of niet?
Testudo hermanni boettgeri word idd wat vaker aangeboden, maar ook marginata is vrij makkelijk te vinden. De reis zal geen probleem opleveren als je het dier goed verpakt (zoals crash al aangaf bvb)
Ook een fles warm water in een handdoek gewikkeld, of een heatpack kan dienst doen om warm te houden, als ze in het donker zit levert de reis doorgaans weinig stress op.
Citaat
Is er toevallig ook nog iemand die ons wat meer kan vertellen over een buitenterrarium? Kan een oudere schildpad het niet goed doen in een gewone, afgesloten tuin en een tuinhuis, of hebben we ons weer iets laten wijsmaken?
Je schildpad zal snel ''zoek'' raken als je ze gewoon in de tuin loslaat, ze mogen reeds van het eerste jaar naar buiten, dan zijn ze slechts een 5tal cm, er rekening mee houdende dat ze zich graag en vaak ingraven...zelfs in een buitenverblijf van 2 m2 zijn ze vaak niet meteen te vinden. Het duurt enkele jaren voor ze een respectabele grootte bereikt hebben.
Bovendien is een afgeschermde omgeving beter , zo hebben ze de nodige rust (afgezonderd van de andere huisdieren)
Citaat
Heb ook ergens gelezen dat men oudere schilpadden in de frigo steekt voor hun winterslaap?Huh? Klopt dit? (tis maar dat wij geen supergrote frigo hebben...)
Dit is idd een goede en veilige manier, maar er zijn nog andere methodes ook, heb je bvb een koele kelder/bergplaats of vorstvrij tuinhuis?
Citaat
Onze excuses als we echt domme vragen stellen? Maar ik wil niet achteraf tot het besluit komen dat we fouten maken in de verzorging van een huisdiertje...
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel  Knipoog Brede lach

Lien
Geochelone elegans
*

« Antwoord #7 Gepost op: 20 September 2007, 22:00:14 »

Hallo allemaal,

Echt fijn om via dit forum bij te leren en goed voorbereid te raken alvorens we overschakelen tot het echt in huis nemen van zo'n mooi, fascinerend diertje! Bij deze ook een pluim voor Kurt!!!

Nog een vraagje ivm met de buitenplaats, wij hebben een hondenren van 3 m op 3m, een betonnen plaat en de omheining werd destijds met plastiek doorzichtige golfplaten afgeschermd tot ongeveer 80 cm hoog, kan dit eventueel dienen als basis voor een buitenverblijf. En voor alle duidelijkheid: in die ren zit geen hond....

We twijfelen nog steeds tussen één of twee schildpadjes.... Hoe groot moet een binnenterrarium zijn voor de twee te houden, tot ze groot genoeg zijn om naar buiten te verhuizen? En als je er twee wilt houden, is het geslacht dan belangrijk om vechten te voorkomen (geen kweekambities)? En neem je er dan best twee uit hetzelfde nestje of moeten we dan op zoek naar twee verschillende kwekers?Huh?
Toevallig iemand hier te vinden die schildpadjes verkoopt bij ons in de buurt? Of zit ik nu op het verkeerde kanaal met deze vraag?

Mijn voorkeur gaat puur op uiterlijk dan, vooral uit naar de Testudo hermanni boettgeri, de marginata lijkt mij nogal donker op latere leeftijd.... hoewel ik de vorm wel heel mooi vind..... Twijfel twijfel twijfel....

Hopelijk willen de kenners ons nog wat blijven coachen, ook als er eentje of twee in huis nemen....

Greetz
Lien
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #8 Gepost op: 20 September 2007, 22:19:09 »

Nog een vraagje ivm met de buitenplaats, wij hebben een hondenren van 3 m op 3m, een betonnen plaat en de omheining werd destijds met plastiek doorzichtige golfplaten afgeschermd tot ongeveer 80 cm hoog, kan dit eventueel dienen als basis voor een buitenverblijf. En voor alle duidelijkheid: in die ren zit geen hond....
In principe is dit best mogelijk, je moet wel een goede drainage voorzien.
Optie kan zijn: draineerbuizen leggen en een  15 a 20cm dikke laag aarde over storten, daarna kan je inzaaien met een gras en klavermix: http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=394.0
Ook een verwarmde miniserre is onmisbaar.
Kan er zonlicht aan de hondenren?

Citaat
We twijfelen nog steeds tussen ��n of twee schildpadjes.... Hoe groot moet een binnenterrarium zijn voor de twee te houden, tot ze groot genoeg zijn om naar buiten te verhuizen?
Ik zou kiezen voor een bak van 100x50x50 dan is hij een 3 tal jaar bruikbaar voor de tussenseizoenen (voor en najaar) wanneer het weer echt te guur is om ze buiten te houden.
Citaat
En als je er twee wilt houden, is het geslacht dan belangrijk om vechten te voorkomen (geen kweekambities)? En neem je er dan best twee uit hetzelfde nestje of moeten we dan op zoek naar twee verschillende kwekers?Huh?
Toevallig iemand hier te vinden die schildpadjes verkoopt bij ons in de buurt? Of zit ik nu op het verkeerde kanaal met deze vraag?
Het geslacht van jonge dieren kan nog niet bepaald worden, informeer bij de kweker naar de broedtemperatuur, bij veel soorten schildpadden word het geslacht bepaald door de broedtemperatuur, als ze op 32°c zijn uitgebroed heb je ruim 80% kans op vrouwtjes.
De vrouwtjes zijn minder agressief, 2 mannetjes samen kan soms wel eens misgaan hoewel het meevalt bij Testudo hermanni boettgeri (hier toch)
Er zitten enkele kwekers op het forum, mogelijk krijg je dus nog PM van iemand....
Gezien je geen kweekambities hebt mogen de dieren verwant zijn, maar sommige kwekers hebben verschillende bloedlijnen.
Het is makkelijker ze bij dezelfde kweker te halen, dan moet je ze niet tijdelijk in quarantaine houden. ( om eventuele overdracht ziekten/parasieten te voorkomen)
« Laatste verandering: 20 September 2007, 22:30:10 door kurtlippens » Gelogd

Lien
Geochelone elegans
*

« Antwoord #9 Gepost op: 22 September 2007, 20:31:36 »

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een vraagske....

Wij hebben een promo-terrarium-pakket gezien in de winkel voor een bedrag van 114 euro. Het gaat om een terrarium van 60 - 45 -30 cm, met een warmtelamp en een uv-lamp, drink en eetbakje, een thermometer en een hydrometer.
Zou dit een verstandige koop zijn om voorlopig twee baby Testudo's hermanni boettgeri in onder te brengen???

Hoe meer info we verzamelen over de schildpadden hoe gekker we er van worden, kan nu precies niet snel genoeg gaan voor ons....

Lien
Geochelone elegans
*

« Antwoord #10 Gepost op: 22 September 2007, 20:50:39 »

Oepsie,
nog een vraagje vergeten... is een warmtemat nodig in een binnenterrarium voor kleine schildpadjes???

Er komen waarschijnlijk nog vele vraagjes....
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #11 Gepost op: 22 September 2007, 21:08:09 »

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een vraagske....

Wij hebben een promo-terrarium-pakket gezien in de winkel voor een bedrag van 114 euro. Het gaat om een terrarium van 60 - 45 -30 cm, met een warmtelamp en een uv-lamp, drink en eetbakje, een thermometer en een hydrometer.
Zou dit een verstandige koop zijn om voorlopig twee baby Testudo's hermanni boettgeri in onder te brengen???

Hoe meer info we verzamelen over de schildpadden hoe gekker we er van worden, kan nu precies niet snel genoeg gaan voor ons....
Je kan er wel mee weg tot volgend voorjaar, nadeel is dat je moeilijk een voldoende groot temperatuurverschil kan verwezenlijken in een terrarium van deze maat... maar niet onmogelijk Knipoog
Ikzelf zou een grotere maat nemen.

Camilio
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: 22 September 2007, 22:08:58 »

Oepsie,
nog een vraagje vergeten... is een warmtemat nodig in een binnenterrarium voor kleine schildpadjes???

Er komen waarschijnlijk nog vele vraagjes....

Alleen een warmtelamp overdag voldoet wel.

Horsfieldii 2.5.1
Pardalis 2.2.0
testudo
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #13 Gepost op: 23 September 2007, 16:34:16 »

Voor  dit formaat van terrarium , vind ik dit nogal prijzig.Zou trouwens ook opteren voor een iets groter terrarium juist om een temperatuursverschil te kunnen creëren.

zeker eens gaan kijken op :
users.telenet.be/testudo
jonas
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #14 Gepost op: 23 September 2007, 16:50:25 »

Hoi Lien,

Ik zou het terrariumpakket niet kopen wegens te klein en ook te duur. Op de diverse vraag- en aanbodsites worden er vaak grotere terrariums tegen een prijsje aangeboden. (zo ben ik trouwens ook aan mijn terrarium geraakt).

Veel succes!

Jonas
« Laatste verandering: 23 September 2007, 18:41:10 door jonas » Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17 November 2024, 07:41:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1421
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online