Ben je het er mee eens dat geregeld nakweek (opeenvolgende jaren) een bewijs is van goede verzorging?
Mijn stelling is dat je bij een liefhebber die regelmatig nakweek van de soort waar het om gaat bekomt, je het beste te rade kan gaan, daar je bij hem/haar meestal wel goed zit wat info betreft.
Zoals je het stelt zal het zeker een bewijs van goede verzorging zijn. Eieren laten uitbroeden is toch wel een iets moeilijker taak dan je bakken schoonhouden en de schildpadden voeden dus zal dat zeker gelden als een bewijs van goede verzorging.
De echte kwekers daarentegen zijn wel erg snel geneigd om te bezuinigen op voer en equip. Zo merk ik dat er veel alleen normale, goedkope reflector lampem gebruiken en de de UVB achterwege laten. Als voer wordt dan alleen kattenbrokken gegeven, zeker genoeg maar als bewijs van goede verzorging? Nee, een iets natuurlijker verzorging sta ik toch wel voor al was het alleen maar om het idee de dieren een wat meer roots gevoel te geven.
Dus het te rade gaan gaat wel op als je dan je eigen denkbeelden maar niet laat varen als die het dier gediend zijn.
Op je laatste reactie kan ik alleen maar beamen dat oude verslagen van nakweek bij
Chinemys wel op de 35 eieren maar 1 uitkomst was over een aantal jaren.
Naarmate er langer werd gekweekt werd het steeds beter, maar dit jaar kom ik weer veel mislukte pogingen tegen tot jongen die volledig ontwikkeld zijn en toch binnen een dag na uitkomst het leven laten. Ergens heeft dan de natuur er ook wel iets in te brokkelen, ik denk b.v. aan de luchtdruk etc.