Het is inderdaad prachtig als je al deze dieren in hun natuurlijke biotoop kan spotten, fotograferen en bestuderen. De eerste keer dat je oog in oog komt te staan met zo'n zeeschildpad is echt adembenemend (en dat onder water, gevaarlijk hoor
). Je blijft ze automatisch volgen zo lang je kan, zo gracieus glijden ze door het water, een ware lust voor het oog!
Ook de wilde Galapagosschildpadden waren de moeite waart, iets wat waarschijnlijk niet alle toeristen te zien krijgen aangezien wij op plaatsen mochten/konden komen waar 'gewone' toeristen nooit komen.
Maar het waren niet enkel de schildpadden die geweldig waren natuurlijk: 1 van de spectaculairste momenten was toen er in troebel water plots een witpuntrifhaai op nog geen meter van onze hoofden opdook en we hem uit pure extase gedurende een poosje achtervolgden. Hiervan heb ik ook filmpjes en foto's, iets wat 'spectaculair' is voor het nageslacht
.
En HET topmoment tijdens onze 93 stage daar was onze laatste dag op Isla Isabela. s' Avonds spoelden er 12 walvissen aan en we hebben daar dan meegeholpen om een grootschalige reddingsactie op te zetten. Alle toeristen werden gemobiliseerd net als enkele nobelen onder de lokale bevolking om deze dieren proberen te redden. Ook hier heb ik gelukkig foto's van. Dit was echt een Once-in-a-lifetime experience! We hebben op 1 na alle dieren terug in het water gekregen maar zoals jullie misschien wel weten komen gestrande dieren vaak terug naar het strand gezwommen na enkele minuten, iets wat ZEER frusterend is (en met bijna de verdrinkingsdood tot gevolg bij mij
). Maar allé, de volgende dag lazen we in de krant dat er 5 van de 12 dieren gered waren en dat er 7 overleden zijn. Ik had vooraf niet durven hopen dat er 5 exemplaren gered gingen worden...
Maar ik ben weer aan het afdwalen
. Morgen komen de foto's van de Galapagosschildpadden!