SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Stage op Galapagos & vasteland Ecuador  (gelezen 30319 keer)
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #45 Gepost op: 27 Augustus 2007, 09:49:08 »

pffff wat moet je daar nou van zeggen van zo'n topic, is toch super geweldig

ik denk dat dit echt een droom is van de meeste schildpaddenliefhebbers
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #46 Gepost op: 15 September 2007, 23:12:40 »

Interessant topic. cool zeg
Vooral de opmerking dat Chelydra acutirostris in overvloed aanwezig is. Komende februari ga ik weer naar Ecuador en daar zal ik specifiek gaan fieldherpen in de provincies Guayas, Manabi en Esmeraldas om te kijken wat er nog over is van de Chelydra populatie, althans een poging daartoe wagen. Tijdens mijn vorige trip heb ik al aardig wat mensen op het platteland ondervraagd en allen antwoorden dat de "mordedoras" moeilijker te vinden zijn dan vroeger.
Ook zal ik 6 dagen naar de Galapagos gaan.
Gelogd

gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #47 Gepost op: 15 September 2007, 23:19:18 »

maak ons maar weer lekker. cool

wel veeeeel foto's maken he!!
Gelogd
PeterCarapax
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 69


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 16 September 2007, 11:06:23 »

Ik heb dit relaas aandachtig gelezen, hulde aan deze prachtige reddingsactie van de soort en jouw deel er aan dat zeker pleit voor erkenning van het doel dat je ermee wil bereiken in de toekomst. hoed af
Gelogd

“When the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass away for such a one can be again.”
— William Beebe, Naturalist
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 17 September 2007, 13:01:40 »

Een derde schildpaddensoort die we zijn tegengekomen op de haciënda (zowel in het wild als in gevangenschap) is Geochelone denticulata.

Ik wil graag weten WAAR in Ecuador deze hacienda zich bevindt. Als je op de hacienda namelijk zowel Chelydra alswel Chelonoides denticulata tegenkomt in het wild is dat eigenlijk vreemd. Chelydra acutirostris komt nml. alleen in de Costa (ten westen van de Andes) voor en C. denticulata komt alleen in de Oriente (ten oosten van de Andes) voor. Een van deze 2 soorten is dus niet op zijn plaats en hoort dus niet in de buurt van de hacienda en zal daar waarschijnlijk zijn geintroduceerd door de mens.
Gelogd

Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 9 Oktober 2007, 14:04:17 »

Een keertje weer wat input van topicstarter zou erg op prijs gesteld worden.... afvragend...
Gelogd

Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 9 Oktober 2007, 15:46:45 »

Ik hoef geen uitgebreid verslag, maar een antwoord op mijn vragen zou ik erg op prijs stellen.... cool
Gelogd

zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #52 Gepost op: 23 Oktober 2007, 14:26:04 »

hallo , dit is wat ik zeker ga opslagen in mijn pcke , prachtige uitleg + foto's

maar 1 vraagske "het hoofdvoedsel is Xanthosoma saggitifolium" nogthans ze hier veel beweren dat oxaalzuur heel slecht is , en deze plant heet een vrij hoge dosering van oxaalzuur , kan je dat eens verklaren , als ik het goed begrijp kan dat zo geen kwaad omdat het door de warmte afgebroken word

ik heb ook gelezen dat het groeit gelijk zot , dus kan ik het hier ook houden ?
hoe zou men eraan kunnen komen ?

Eerst en vooral: sorry dat ik een tijdje inactief ben geweest op het forum, maar ik had het even veel te druk. Als je van 6u30 's morgens tot 19u30 's avonds onderweg naar en in school zit dan heb je 's avonds niet echt veel zin meer om achter je pc te kruipen (wel, ik alleszinds toch niet  Knipoog. In de weekends moet ik dan mijn sociale achterstand van tijdens de week inhalen, plus het verzorgen van al mijn beesten hier neemt ook nogal wat tijd in het beslag en daar komen dan nog mijn stiekeme plannen voor het beginnen van een eigen zaak die stilaan meer vorm krijgen bij. En niet te vergeten mijn avondschool Spaans natuurlijk  ondeugende lach (dat laatste was niet direct een verstandige beslissing vrees ik, al het schoolwerk wordt wat te veel...) Maar allé, we zullen zien waar we uitkomen  afvragend.... Nu even ter zake:

Crashbandicoot,
Uit de tabel met voedingswaarden van de Xanthosoma sagitifolium die ik heb gevonden blijkt inderdaad dat de plant een hoge oxaalzuurconcentratie bevat. Nu staat er in desbetreffende tabelm wel niet over welk deel van de plant het gaat... Maar er zal in elk plantendeel wel meer dan gemiddeld aan oxaalzuur aanwezig zijn vermoed ik.
 
Nu, het is niet door de warmte van de zon dat de concentratie van oxaalzuur in de planten sterk daalt, maar wel door koken. Waar je het hier in Belgie kan verkrijgen weet ik niet, maar ik heb destijds eens gegoodled en ben wel op een website terechtgekomen van één of ander gezien die de plant in hun tuin hadden staan, weliswaar met weinig succes als ik het mij meen te herinneren... Je kan misschien eens zoeken op internet en hun een mailtje sturen?

Oxaalzuur is inderdaad niet goed voor schildpadden. Oxaalzuur bindt calcium tot calciumoxalaat. Calcium in calciumoxalaat is niet meer opneembaar voor de schildpad, waardoor er een calciumtekort dreigt. De schildpadden daar hebben er nochthans geen last van daar. Hier en daar loopt er een exemplaar tussen met lichte pyramidevorming, maar dat is slechts een kleine minderheid... Volgens mij zijn de uitstekende klimatologische omstandiheden daar een gunstige factor in dat geval. UVB-straling zorgt namelijk voor de productie van vitamine D-3, hetgeen op zijn beurt zorgt voor een goede opneembaarheid van Calcium. Aangezien op Galapagos zo goed als elke dag de zon minstens 10 uur schijnt zullen de schildpadden wel een zeer goede calciumopneembaarheid hebben, waardoor het de hoge oxaalzuurconcentratie in evenwicht brengt... Dit is wel geen wetenschappelijk aangetoonde waarheid wat ik hier net gezegd hebt, maar het lijkt mij een mogelijke verklaring...

Hopelijk heb je hier iets aan...
Gelogd
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #53 Gepost op: 23 Oktober 2007, 14:36:01 »

Een derde schildpaddensoort die we zijn tegengekomen op de haciënda (zowel in het wild als in gevangenschap) is Geochelone denticulata.

Ik wil graag weten WAAR in Ecuador deze hacienda zich bevindt. Als je op de hacienda namelijk zowel Chelydra alswel Chelonoides denticulata tegenkomt in het wild is dat eigenlijk vreemd. Chelydra acutirostris komt nml. alleen in de Costa (ten westen van de Andes) voor en C. denticulata komt alleen in de Oriente (ten oosten van de Andes) voor. Een van deze 2 soorten is dus niet op zijn plaats en hoort dus niet in de buurt van de hacienda en zal daar waarschijnlijk zijn geintroduceerd door de mens.
Hoi Razorclaw,
Haciënda Jambeli bevindt zich tussen Machala en Guayaquil, niet ver van het dorpje Balao Chico. Ten weste van de Andes dus. Waarschijnlijk zijn de G. denticulata wel geïntroduceerd hier, hun natuurlijke habitat is inderdaad de streek van het amazonewoud, maar ik wist niet dat deze soort niet voorkwam aan de andere kant van de Andes. De vochtigheidsgraad en temperatuur zijn op die plaats wel te vergelijken met het regenwoud, er is enkel minder regen. Het is in het verleden wel meer gebeurd daar dat er dieren ontsnapt zijn op de haciënda en dat ze zijn blijven hangen in de omgeving (zo zwerft er een brulaap, een groepje squirrel monkeys en een koppel tamarinmonkeys rond op het domein van de haciënda die ooit ontsnapt zijn uit hun kooien). Het is dus wel degelijk mogelijk dat de denticulata die ik ben tegengekomen tijdens een wandeling in 1 van de bossen daar ooit ontsnapt is...

mvg,
Johannes
Gelogd
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #54 Gepost op: 23 Oktober 2007, 16:38:24 »

Een keertje weer wat input van topicstarter zou erg op prijs gesteld worden.... afvragend...
je ziet een beetje geduld helpt soms  fluiten
inderdaad iedereen heeft niet zoveel tijd gelijk wij om op het internet te zitten
thx voor het antwoord zuwarah

Hoe gaat het trouwens met jouw reuzen crashbandicoot? Laat het eens weten als je nog eens naar betta gaat, dan zal ik ook eens langskomen  knipoog
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 23 Oktober 2007, 23:17:06 »

Hoi Razorclaw,
Haciënda Jambeli bevindt zich tussen Machala en Guayaquil, niet ver van het dorpje Balao Chico. Ten weste van de Andes dus. Waarschijnlijk zijn de G. denticulata wel geïntroduceerd hier, hun natuurlijke habitat is inderdaad de streek van het amazonewoud, maar ik wist niet dat deze soort niet voorkwam aan de andere kant van de Andes. De vochtigheidsgraad en temperatuur zijn op die plaats wel te vergelijken met het regenwoud, er is enkel minder regen. Het is in het verleden wel meer gebeurd daar dat er dieren ontsnapt zijn op de haciënda en dat ze zijn blijven hangen in de omgeving (zo zwerft er een brulaap, een groepje squirrel monkeys en een koppel tamarinmonkeys rond op het domein van de haciënda die ooit ontsnapt zijn uit hun kooien). Het is dus wel degelijk mogelijk dat de denticulata die ik ben tegengekomen tijdens een wandeling in 1 van de bossen daar ooit ontsnapt is...

mvg,
Johannes

Hoi Johannes,

dankje voor je antwoord. Ik denk dat het ook goed mogelijk is dat C. denticulata geïntroduceerd is door de oorspronkelijke inheemse bevolking.

Grtz,

Ferry


PS. net even op de kaart gekeken. Het dorpje (gehucht eigenlijk, recinto in Ecuadoriaans-Spaans) ligt tussen Naranjal ten noorden en Balao ten zuiden in de provincie Guayas. Het ligt tevens precies ten westen van Cuenca.
Op zich een interessant gegeven dat daar Chelydra acutirostris nog voorkomt, in die smalle strook habitat tussen de Pacifische Oceaan en de Andes.
« Laatste verandering: 23 Oktober 2007, 23:29:35 door Razorclaw » Gelogd

zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #56 Gepost op: 8 November 2007, 15:44:45 »

ik was nog eens door mijn foto's aan het bladeren met iemand toen ik nog enkele foto's tegenkwam van moerasschildpadden die daar ook werden opgevangen. Ik weet echter de juiste naam niet van de diertjes, maar ik vermoed wel dat er hier kenners zitten die de soort zullen herkennen  knipoog. Ik weet wel niet of ze inheems zijn (ik betwijfel het). Er zit 1 andere soort tussen, en dat is een Trachemys scripta elegans als ik het goed voor heb...

Hier komen ze:


Het verblijf van de moerasschildpadden. Er zijn 2 kleine betonnen waterpoeltjes die om de 2 dagen volledig geledigd en gereinigd worden (en nadien natuurlijk terug gevuld  Knipoog). Op de foto staat ook een Geochelone denticulata (die later naar het verblijf met de andere denticulata's zou worden overgebracht)


de denticulata met de 2 voor mij onbekende schildpadden



Geochelone denticulata die wat verlegen is



close-up van de kop van de soort die ik niet ken (vind het wel een mooie tekening)







Die rechtse is denk ik een Trachemys scripta elegans, de adneren weet ik dus niet...



piep



hmmm vrijheid... zo dichtbij en toch zo veraf  knipoog



4 op een rij



buikschild



detail onderzijde kop















ze zijn leniger dan ze eruit zien



Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 10 November 2007, 09:32:48 »

Mooie foto's...

Ik ben geen kenner op moerasschildpadden qua ondersoorten.
Moeten ze zo recht op de water poel uitlopen?

Geochelone Denticulata is een prachtdier.

Jarno.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #58 Gepost op: 10 November 2007, 12:29:52 »

Mooie foto's...

Ik ben geen kenner op moerasschildpadden qua ondersoorten.
Moeten ze zo recht op de water poel uitlopen?

Geochelone Denticulata is een prachtdier.

Jarno.

De foto's zijn genomen toen ik de waterpartijen net had uitgekuisd, ze waren op dat moment dus net leeg, vandaar het grote niveauverschil. Normaal zijn de poeltjes gevuld en komt het water tot net aan de rand zodat ze neit zo moeten klauteren  Knipoog.

En ja, die deniculatas vond ik ook prachtig 
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #59 Gepost op: 16 November 2007, 19:02:35 »

Ik GOK op : Trachemys callirostris Huh?
« Laatste verandering: 16 November 2007, 19:19:08 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 17:24:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 753
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 612
Totaal: 612
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.144 seconden met 25 queries.