SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Stage op Galapagos & vasteland Ecuador  (gelezen 30321 keer)
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #15 Gepost op: 22 Augustus 2007, 20:32:38 »

Hier enkele exemplaren van in het kweekcentrum waar ik 6 weken gewerkt heb:

G. güntheri, Roca Union-populatie (man met zijn harem)


mannelijke G. güntheri, Roca Union-populatie


G. vicini, Cinco Cerros. Mijn persoonlijke favoriet. Ook de enige populatie van de reuzenschildpadden met een afgeplat schildtype. Enkele jaren geleden waren er nog slechts 17 exemplaren in leven. Men heeft ze dan destijds gevangen en naar het kweekcentrum op Isabela gebracht, met een zeer positief resultaat. Vandaag de dag zijn er terug meer dan 100 exemplaren van!


kop van een G. vicini


G. vicini


G. vicini; de meeste schildpadden komen uit je hand eten


G. vicini; onverzadigbaar  glimlach


G. güntheri, Cazuela-populatie. Deze schildpad is enkele jaren geleden per helicopter gered na een vulkaanuitbarsting. De littekens op haar carapax zijn brandwonden door de gloeiende lava.


Ze blijven prachtig, niet?  ondeugende lach


Niet enkel prachtig, ook verdomd indrukwekkend  geschrokken. De eerste keer dat we deze gerespecteerde grijsaard zagen dachten we een koe te zien  Knipoog


En als het van hem afhangt zal het niet bij die 100 exemplaren blijven  fluiten





Etenstijd bij de 3-tot-5-jarigen


Maandag, woensdag en donderdag zijn de vaste voederdagen


Hier ons indrukwekkend mannetje weer


Ook de kleintjes komen uit de hand eten, vooral als ze getrakteerd worden op ananas!


Deze zullen ondertussen ook al uitgezet zijn in het wild


Soms is de honger nu eenmaal te groot en volstaat het weekrantsoen niet ...


Angie, de enige echt tamme schildpad in het kweekcentrum. Ze is niet gelukkig tot je eens achter haar oren hebt gekrabt als je in haar verblijf aan het werken bent  Brede lach (G. güntheri, Cazuela-populatie)


Enkele 3- tot 5-jarigen in de adaptatiecorral


G. güntheri, Roca union-populatie... Niet zo indrukwekkend als de G. vivini, maar toch ook al aardig groot hé


enkele exemplaren van de Cazuela-populatie... (G. güntheri)


Zo, de rest volgt één van de dagen wel eens  ondeugende lach. Ik heb nog enkele foto's van de incubators, de rehabilitate, de jonge schildpadjes en het voederen... Maar da's dus voor een volgende keer  hoed af
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 22 Augustus 2007, 20:38:50 »

Ontzettend bedankt dat je dit met ons wil delen. Fantastisch................. ser

ondertussen kwijl ik tezamen met Jarno even verder
Gelogd
Monibro
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 478


« Antwoord #17 Gepost op: 22 Augustus 2007, 20:41:07 »

In één woord...Geweldig.

Gelogd

0.0.2 Geochelone Carbonaria
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #18 Gepost op: 22 Augustus 2007, 20:44:20 »

zwijmel bij de foto's......

Wat een triest verhaal rondom de walvissen...

Jarno.


Het was inderdaad triest om de dieren daar zo hulpeloos te zien liggen. Maar ik onthoud vooral het feit dat er toch 5 gered zijn, iets wat ik aanvankelijk helemaal niet gedahct had... Meestal is zo'n groep ten dode opgeschreven, vooral door het repetitieve gedrag om terug naar het strand te zwemmen is een factor die je niet in de hand hebt (zeker niet met de zeer chaotische en improvesoire organisatie, zonder enig hulpmiddel). Het is ook mooi om te zien hoe dan plotseling alle nationaltieiten samenwerken en hoe iedereen elkaar plots verstaat, al praten ze geen woord Engels of Spaans. En uit een meer egoïstisch standpunt is het natuurlijk een onvergetelijke ervaring dewelke ik nooit meer zal meemaken.

Een andere droevige gebeurtenis was trouwens een distemper-uitbraak op de archipel. Dat virus is dodelijk voor honden, maar erger, de honden dragen het over op de zeehonden en zeeleeuwen. We zaten dan ook op de eerste rij toen de veiligheidsmaatregelen werden afgekondigt en we waren zo getuige over hoe ze zo'n maatregelen in de praktijk uitvoeren om de contaminatie te voorkomen. Zo'n dingen zij nnatuurlijk zeer jammer, maar in ons geval was het ook een waardevolle toevoeging voor ons stagerapport en voor mijn studie in het algemeen...
Gelogd
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #19 Gepost op: 22 Augustus 2007, 20:46:16 »

Ontzettend bedankt dat je dit met ons wil delen. Fantastisch................. ser

ondertussen kwijl ik tezamen met Jarno even verder

Graag gedaan hoor, ik kan er uren bover blijven vertellen  Knipoog. Maar zoals ik in het andere topic al zei: jammer dat ik de foto's niet op ware grootte kan tonen, die zijn veel duidelijker...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 22 Augustus 2007, 21:03:42 »

 geschrokken Adembenemend mooi ! Bedankt dat je dit met ons wil delen, dit ga ik nog vaak bekijken  liefde voor...
Ik keek er al naar uit, maar dit had ik niet verwacht, prachtig gewoon.
Ik kijk nu natuurlijk uit naar de foto's van de incubators en de jonge schildpadden, maar doe maar rustig aan hoor, ik moet toch nog bekomen van al dat moois  glimlach  hoed af
Nog eens bedankt ! Voor het eerst sinds maanden zit het ganse gezin voor mijn PC  Knipoog
« Laatste verandering: 22 Augustus 2007, 21:06:48 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #21 Gepost op: 23 Augustus 2007, 08:41:38 »

  echt super om dit te zien al op de foto's, kan je nagaan als je dit in het echt kan / mag mee maken

ik ben jaloers op je Zuwara
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #22 Gepost op: 23 Augustus 2007, 15:20:54 »

hoi zuwarah,je heb ons hier laten genieten van de prachtige beelden,ga je nu nog een verdere studie doen,of ga je met reptielen of andere dieren je werk er van maken?
Gelogd
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #23 Gepost op: 23 Augustus 2007, 16:38:19 »

hoi zuwarah,je heb ons hier laten genieten van de prachtige beelden,ga je nu nog een verdere studie doen,of ga je met reptielen of andere dieren je werk er van maken?

Ik ben nog aan het twijfelen... 15 september moet de knoop doorgehakt worden Knipoog.
Ik ben nog aan het twijfelen om een 2-jarige master te doen omtrent tropische productie, maar dan komt er weer 2 maand geen geld binnen... Ik speelde eerst met het idee om in de USA herpetologie te gaan volgen voor 1 jaar (daar kan dat, hie moet je eerst 4 jaar biologie doen, en daar ben ik nu echt te oud voor om nog 5 jaar naar school te gaan, ik moet ooit eens geld beginnen verdienen hé, want Borneo en Costa Rica liggen nog op mijn bezoek te wachten  glimlach.
Als ik een goede job vind voor de 15de september (in de dierensector welteverstaan) zal het de job worden, anders de 2 jaar extra studies... Zolang het maar met beestjes is  ondeugende lach
Gelogd
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #24 Gepost op: 23 Augustus 2007, 17:24:16 »

moeilijke keuze lijkt mij,misschien is er wel werk in de buurt van Borneo,slaat je 2 vliegen in 1 klap Knipoog Brede lach
Gelogd
clautje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 422


« Antwoord #25 Gepost op: 23 Augustus 2007, 22:26:13 »

mooie foto,s zeg van die schildpadden echt heel mooi vrede
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 24 Augustus 2007, 20:48:23 »

Wat is eigenlijk de reden dat exemplaren van de diverse soorten overgebracht worden naar dat kweekcentrum?
Is het om ze te beschermen tegen vulkaanuitbarstingen (die mogelijk de  ondersoort bedreigen) ?
Of is het om meer te weten te komen over de ondersoorten (makkelijker toehankelijk dan veldwerk)?
Je spreekt over incubators, worden de eieren kunstmatig uitgebroed om het uitkomstpercentage te verhogen? of om de legsels te beschermen tegen natuurlijke vijanden?
Is er ook een omslagtemperatuur (verdeling geslachten afhankelijk van de broedtemperatuur?)
Veel vragen he  verlegen Maar het interesseert me erg  afvragend
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #27 Gepost op: 25 Augustus 2007, 15:28:48 »

Wat is eigenlijk de reden dat exemplaren van de diverse soorten overgebracht worden naar dat kweekcentrum?
Is het om ze te beschermen tegen vulkaanuitbarstingen (die mogelijk de  ondersoort bedreigen) ?
Of is het om meer te weten te komen over de ondersoorten (makkelijker toehankelijk dan veldwerk)?
Je spreekt over incubators, worden de eieren kunstmatig uitgebroed om het uitkomstpercentage te verhogen? of om de legsels te beschermen tegen natuurlijke vijanden?
Is er ook een omslagtemperatuur (verdeling geslachten afhankelijk van de broedtemperatuur?)
Veel vragen he  verlegen Maar het interesseert me erg  afvragend

Kurt, als je wil stuur ik je mijn eindwerk en stagerapport ook eens door hoor? Daar staan al e vragen uitgebreid in uitgelegd  knipoog.
Maar in het kort:
Het is vooral de bedoeling om de populaties weer op peil te brengen. Ze worden gekweekt in het centrum en na een 5tal jaar worden de kleintjes uitgezet in de juiste populatie. Research wordt er slechts in beperkte mate gedaan op Isabela, dat is meer iets waar het Darwin Center op Santa Cruz zich mee bezig houdt. De populaties zijn sinds de ontdekking van de mensen zo sterk uitgedund dat er al enkele soorten volledig verdwenen zijn, dat er van 1 soort slechts 1 exemplaar meer overblijft (Lonesome George) en dat enkele soorten en populaties slechts meer met enkele tientallen overbleven. De meeste populaties en soorten zijn nu gelukkig reeds de cruciale fase voorbij en zijn op weg naar een herstel.  cool zeg
De meeste grote ingevoerde dieren worden afgemaakt of zijn afgemaakt, wat ook de kans op natuurlijke voortplanting weer doet stijgen. Gevaren zoals ratten en mieren zal men echter neit meer kunnen uitroeien vrees ik dus dit zal altijd een probleem blijven voor de voortplanting van de schildapdden in het wild. Gedurende tientallen jaren zijn de schildpadden in het wild niet meer in staat geweest om nakomelingen voort te brengen. Enerzijds door de predatoren en andere ingevoerde dieren (ezels, geiten, varkens...) en anderzijds doordat de populaties zo uitgedund zijn dat de mannetjes de vrouwtjes gewoon niet meer tegenkomen. Zo waren er bepaalde eilanden waar alle vrowuelijke schildpadden die men aantrof mos op hun schild hadden, een teken van een jarenlange seksuele inactiviteit.
Ook eventuele vulkaanuitbarstingen spelen een rol. Vroeger waren er voldoende schildpadden om natuurrampen te overleven zodanig dat de populaties zich konden herstellen, terwijl nu de populaties zo zijn uitgedund dat een kleine natuurramp zoals een uitbarsting het einde van de soort zou kunnen betekenen (maar zoals reeds gezegd: het herstel verloopt positief). Zo betekende een uitbarsting op het eiland Fernandina nog neit zo lang geleden het einde van de aldaar levende populatie Geochelone phantastica...

Dan de vraag van de incubators... Dit is inderdaad om het uitkomstpercentage te verhogen en om de negatieve invloed van de (niet zozeer natuurlijke predatoren, want dit is enkel de Galapagosbuizerd), maar veeleer de ingevoerde gevaren (hond, kat, geit, varken, ezels, mier en rat) die elk op hun eigne manier een gevaar betekenen voor de eieren, de hatchlings en de jonge en volwassen schildpadden.

Er is inderdaad een omslagtemperatuur. Die ligt ongeveer rond de 29°C, voor juiste cijfers zou ik eens in mijn eindwerk moeten kijken maar ik heb problemen met de file te openen op mijn PC, bij anderen gaat eht echter wel, vreemd... Ik zou eens een exemplaar voor mezelf moeten laten afdrukken en inbundelen 1 van de dagen  knipoog. De TSD verloopt zoals bij de meeste reptielen: hoe hoger de temperatuur, hoe meer vrouwtjes, hoe lager, hoe meer mannetjes.

Als er nog vragen zijn, laat maar komen hoor  Knipoog
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 25 Augustus 2007, 15:43:42 »

Citaat
Kurt, als je wil stuur ik je mijn eindwerk en stagerapport ook eens door hoor? Daar staan al e vragen uitgebreid in uitgelegd  knipoog
Als dat zou kunnen .
Mijn email is kurt.lippens68@telenet.be
Bedankt voor de uitleg.  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #29 Gepost op: 25 Augustus 2007, 20:08:09 »

In de gauwte nog snel even wat foto'tjes...


Een ei van een Galapagosschildpad. Het potje ernaast is verf waarmee ze de nummer van de schildpad op het schild verven.


De opkweekbakken waarin de kleintjes hun eerste levensjaren doorbrengen. Een maand na de geboorte worden ze hierin geplaatst tot ze groot genoeg zijn om in de adaptatiecorrals geplaatst te worden.






De kleintjes hebben een geweldige eetlust  cool zeg. (het hoofdvoedsel is Xanthosoma saggitifolium)


3 a 4 jaar oud en 6 kilo


Meten...


De allerkleinsten worden met een nauwkeuriger toestel gewogen...


Carapaxlengte meten bij een kleintje





Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 12:21:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 662
Totaal: 662
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 25 queries.