@kurt,
jij hebt toch ook ervaring zonder kunstmatig uv heb ik ergens gelezen.
wat zijn jouw bevindingen,en bij welke soorten?
Ik heb het idd jaren zonder UV licht gedaan, en ging eigenlijk goed.
Nu gebruik ik bij sommige dieren de MegaRay (elegansjes) bij de pardalissen en sulcata's gebruik ik de osram-vitalux.
Ik heb de indruk dat de osram-vitalux een heilzame werking heeft op mijn pardalissen, ze doen het sindsdien veel beter...
De dieren die geen UV licht krijgen worden in het weekend (als het terra verschoond word) korte tijd onder de vitalux geplaatst , meestal na hun bad.
Zoals gezegd zijn de meningen verdeeld, op Chelonia bvb staat in sommige artikels vermeld dat gebruik van UV licht vooral ''tussen de oren'' zit.
Heb de indruk dat er in andere landen genuanceerder tegenover UV licht aangekeken word.
Vraag is of het niet NOG BETER is UV toe te dienen, maar als je ziet dat Iguana en zelfs Blijdorp geen UV licht heeft aan jonge dieren zou je aan het twijfelen gaan...
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=1103.0Ik denk dat de voeding (variatie vooral) het belangrijkste is, zit dit niet goed heeft UV en toevoeging van mineralen/vitaminen ook weinig nut.
Maar we willen het allerbeste voor onze dieren, vandaar dat we voor alle zekerheid toch maar UV licht geven, tot het tegendeel bewezen is toch?