Ik begrijp iets niet. Het zijn toch heucops van agrobs.
Het worden ook wel heupellets genoemd !!
Agrobs is toch de firma die de heupellets/heucops fabriceert.
Van al de heucops die niet van Agrobs komen is de samenstelling en productie procedure niet duidelijk. Beweert wordt dat er eiwitrijke (diierlijke) bindmiddellen worden gebruikt. Ook schijnt er sprake te zijn van bindmiddelen op suiker basis (melasse). Beide niet geschikt voor onze dieren.
De brokken die Frans verkoopt: Agrobs Pre Alpin Testudo zijn speciaal gemaakt voor schildpadden.
De goedkopere versie zijn eigenlijk paardenpellets (heucops)gefabriceerd door dezelfde firma (Agrobs dus)
Dit gaf Frans trouwens al aan, van een sulcatakweker kreeg ik ook deze uitleg.
Hij gaf de voorkeur aan Agrobs Pre Alpin Testudo, omdat hij dacht dat heucops paardebrokken op lange termijn wel eens schadelijk zouden kunnen zijn.
Langs de andere kant: de paardebrokken worden toch al vrij lang gebruikt dacht ik.
Op turtle,be in hetzelfde topic maakt Daniel melding van de nieuwe schildpaddenpellets van versele laga, die geef ik trouwens ook.
Ze zijn wel heel duur ( 7.90 euro per kilo )
De schildpadden zijn er wel verzot op.
Ik heb eens gekeken naar de pellets van versele laga .
Dit is toch meer een compleet voeder (ondanks aanbeveling van verse groenten). Niet echt te vergelijken met de diverse hooipellets.
De pellets van versele laga hebben toevoegingen zoals allerlei vitaminen en sporeelementen/mineralen. En daar zit nu mijn kritische kijk.
Als je ook gebruik maakt van supplementen zoals; carmix, gistocal, sporavit, mineral etc. In hoeverre overvoerje de dieren dan met vitaminen en mineralen.
Bij gebruik van de pellets van versele laga adviseer ik dan ook om eens kritisch te kijken naar de verhoudingen van de supplementen in combinatie met deze pellets.
Let wel dat overstap op deze pellets wel eens een verandering in groei kunnen geven. (mijn motto is altijd een consequente benadering in de verzorging van je dieren elke verandering zie je terug in groei en gedrag en hoeft niet altijd gunstig te zijn)