Nou Jarno,
Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden allemaal en hoeveel er bevrucht zijn. mja dat zien we wel over een maandje of 6 denk ik
:D:D
mocht er nakweek komen, hou je ze dan zelf???
hoeveel eieren leggen de pardalissen gemiddeld???
D-Magic,
In eerste instantie houd ik de dieren zelf totdat ze goed levensvatbaar/weerbaar blijven. Ze zijn uiteindelijk voor de liefhebber en heb hier en daar al wat mensen die zich hebben aangemeld. Ik dacht zelf met een leeftijd van 6 maanden tot een jaar dat ik de dieren dan overdraag. Ik wil dat ze goed eten, in gewicht toenemen en gezond zijn heb hier nog geen ervaring mee, wavndaar even ruwe schatting met leeftijdoverdracht.
Daarbij ben ik bezig met een informatiepakket rondom de zorg voor de pardalis welke gespits is vanuit erkende theorie en ervaring van mijzelf. Daar hoort ook een stuk voortplanting en opkweek bij. Ik wil dit graag dan meegeven aan de nieuwe eigenaren van de dieren. Maar heeft even tijd nodig. En het moet geen boek worden, maar een handleiding van theorie en ervaring samengebundeld.
Het legsel van een pardalis is verschillend....pardalis pardalis legt over het algemeen grotere legsels dan de pardalis babcocki. Die laatste "ondersoort" (ze zijn officieel nog niet erkend) houd ik. Per vrouwtje is dit ook weer verschillend, maar er kunnen rond de 3 a 5 legsels per jaar worden geproduceerd met 3 tot 20 eieren, waarvan 18 eieren het gemiddeld is. Bestaande feiten van hoeveelheid legsels en eieren zijn geen bindende voorwaarde.....uitzonderingen tellen zelfs 7 legsels en 30 eieren per legsel.
Gemiddeld gezien zal een vrouw per jaar voor 52 eieren kunnen zorgen.
Jarno.