SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Bouw Buitenterrarium Grieken  (gelezen 26878 keer)
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Gepost op: 9 Augustus 2007, 22:41:39 »

Hey allen,

hier enkele foto's van mijn buitenverblijf dat ik samen met mijn vader aan het bouwen ben voor mijn 2 boettgeri's. Momenteel is het bijna af: morgen nog even naar de doe-het-zelfzaak om de laatste materialen te gaan halen en dan hopen op mooi weer dit weekend voor een laatste overschildering van het geheel en het opspuiten van de ramen met siliconen...

Hier het uitgraven van de rand van het verblijf...


Hardhouten terrastegels worden 50 cm diep in de grond bevestigd om eventuele ontsnappingen in de kiem te smoren.


Hier komt later het binnenhok. Het is 1m diep uitgegraven...


zij-aanzicht van de 'ondergrondse omwalling':


40-cm hoge latjes zorgen voor de bovengrondse omwalling van hun verblijf:


De basis van het binnenhok: gaasdraad en betonnen boordstenen op de zijde gelegd. Normaal gezien zullen de beestjes nooit zo diep graven, maar toch maar liever geen risico nemen. Door de diepte van 1 meter hoop ik ook zoveel mogelijk gravende beestjes zoals muizen buiten te houden.


Het ondergrondse gedeelte van het binnenverblijf wordt opgebouwd met snelbouwstenen...


en gevuld met een mengeling van aarde en zand


Vervolgens het geraamte van het binnenhok...


Een overzichtsbeeld van het voorlopige geheel. Bovenop de verticale latten die dienst doen als afsluiting is een horizontale plank bevestigd die zorgt voor meer stevigheid en verhinderd dat de schildpadden ontsnappen.


van een andere hoek... De kuil wordt later gevuld met zand...


Het binnenhok zonder glas:


En ten slotte... De toekomstige bewonertjes:




Ondanks het feit dat ik ter wereld gekomen ben met 2 linker handen ben ik best wel tevreden met dit resultaat. Tips voor een verdere verrijking zijn natuurlijk altijd welkom!
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Augustus 2007, 22:44:15 »

Ziet er goed uit. Je pakt het groots aan. Zover kan ik nog geen aanbevelingen doen. De basis is uitstekend
Gelogd
Camilio
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1373



« Antwoord #2 Gepost op: 9 Augustus 2007, 22:53:16 »

Netjes hoor.
Ga je het ook nog inzaaien met bloemen/onkruide mix?
Gelogd

Horsfieldii 2.5.1
Pardalis 2.2.0
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #3 Gepost op: 9 Augustus 2007, 23:30:43 »

Dank je  glimlach

Wat betreft het inzaaien denk ik dat het bij gras zal blijven. In onze gazon die er al 24 jaar ligt en dus zijn beste tijd gehad heeft staat sowieso veel klaver en wegebree. Voorts hebben we het achterste stukje tuin laten verwilderen om oa vlinders de kans te geven hun eitjes te leggen en om insecten aan te trekken die ik kan vangen voor mn andere beestjes. Dit is een strook van een 3tal meter langs een beek die de natuurlijke grens van onze tuin volgt, en waar er voldoende 'on'kruid en wilde bloemen aanwezig zijn, zoals melkdistel, zodat ik er regelmatig uit kan putten voor de schildpadden...

En ivm het groots aanpakken: Kwa afmetingen is het niet zo heel groot hoor, ik zal het dit weekend eens opmeten om de juiste maten hier te kunnen neerzetten. Ik heb het wel zo proper mogelijk proberen te doen omdat het verblijf zowat in het midden van onze tuin is gemaakt, en het oog wil ook wat natuurlijk (al is dit natuurlijk zeer subjectief  knipoog). Maar zoals ik al zei: ik ben er best tevreden over, rekening houdend met mijn onbestaande schrijwerkerskwaliteiten  ondeugende lach.

Het enige waar ik nog niet echt uitben is hoe ik het opstapje naar hun binnenverblijf ga construeren... Ik twijfel tussen ophogen met aarde/zand, stenen of een houten opstapje... Het houten opstapje heeft als grote voordeel dat het extra plaats creƫert aangezien ze hier ook onder kunnen kruipen. De stenen zijn dan weer het meest attractief imo, maar ik zou er een heleboel nodig hebben om het geleidelijk te laten oplopen en ik ben aan het einde van mijn budget gekomen. De aarde zou de makkelijkste en goedkoopste oplossing zijn, maar dat vind ik persoonlijk niet zo mooi en de planken van het binnenverblijf zouden sneller kunnen rotten...

Ook kwa beplanting ben ik er nog niet helemaal uit. Er komt zeker nog een struikje lavendel in, voor het zuiderse uitzicht, en ik zou er graag nog enkele zuiders uitziende planten bijvoegen. Als iemand hiervoor suggesties heeft mag hij/zij het mij altijd zeggen  Knipoog
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Augustus 2007, 00:03:41 »

Plaatjes zien er zeer goed uit...
Complimenten...je doet anderen zeker inspireren.

Jarno.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
Arnaud
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Augustus 2007, 00:12:05 »

Vertel eens wat je te eten geeft aan je dieren. Ik denk wat items te zien die ik je liever af raadt  afvragend...
Gelogd
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #6 Gepost op: 10 Augustus 2007, 00:34:10 »

Ze krijgen hoofdzakelijk tomaat, komkommer, witloof en sla.
Verder wordt dit afwisselend aangevuld met wortelen, appel, ananas, meloen, melkdistel en klaver.
1 x om de 2 weken krijgen ze elk 1 geweekt katten- en hondenbrokje.
En gisteren heb ik ze voor de eerste maal een stukje banaan gegeven.
Over de geweekte kattenbrokken strooi ik reptivit, alsook 1x per week over het groenvoer (dan snij ik ook alles fijn, normaal geef ik ze grotere stukken/bladeren).

Welke zaken zijn af te raden?
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 10 Augustus 2007, 00:46:43 »

Ze krijgen hoofdzakelijk tomaat, komkommer, witloof en sla.
Verder wordt dit afwisselend aangevuld met wortelen, appel, ananas, meloen, melkdistel en klaver.
1 x om de 2 weken krijgen ze elk 1 geweekt katten- en hondenbrokje.
En gisteren heb ik ze voor de eerste maal een stukje banaan gegeven.
Over de geweekte kattenbrokken strooi ik reptivit, alsook 1x per week over het groenvoer (dan snij ik ook alles fijn, normaal geef ik ze grotere stukken/bladeren).

Welke zaken zijn af te raden?

tomaat, komkommer en sla; teveel vocht kan darmparasieten stimuleren. Banaan; kan vesrstoppingen veroorzaken,  katte en hondebrokken; zorgen voor een te snelle groei, bultvorming, onevenredige groei en nierproblemen. (ik raad het voederen van dierlijke eiwitten sterk af) Fruit en aanverwante sporadisch voederen

Andijvie, veldsla, witlof, rucola , een weinig tauge, een weinig wortel (loof lusten ze ook), rucola, paksoi (groene deel). Vormen een goed basis. Verder zij allerlei kruiden een must. Smalle wegebree, paardebloem, klaver, zachte distel enz.

Verder hebben landchildpadden een grote behoefte aan kalk. Sepia is een welkome bron.
Een vitamine kalk preparaat dient een kalk/fosfor verhouding van 2:1 te hebben. Dit moet dagelijks worden gebruikt. Zie ook forum 'voeding' topic supplementen
Gelogd
zuwarah
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 86



« Antwoord #8 Gepost op: 10 Augustus 2007, 01:44:49 »

aha ok bedankt, ik zal er rekening mee houden  uitroep !.
Ivm die kattenbrokken: je hebt volkomen gelijk dat dit nierproblemen, te snelle groei en bultvorming teweegbrengt. Dat is dan ook de reden waarom ik het maximum om de  weken geef... In zo'n kleine dosissen heeft dit geen nefaste invloed op het gestel van de dieren. In de natuur vreten vele landschildpadden sporadisch dode karkassen aan en verorberen ze geregeld een slakje of ander klein gespuis.

Een sepiaschelp hebben ze constant ter hunner beschikking trouwens (ik had overigens niet gedacht dat ze er zomaar stukken van zouden afknabbelen, groot was mijn verbazing  cool zeg)

En gewoon even tssendoor, ter info,  ivm het vochtgehalte van tomaat... Dat is exact even hoog dan het vochtgehalte in pakweg andijvie hoor (beide 93,8%), maar het Ca/P-gehalte van andijvie is natuurlijk zeer goed, terwijl dat van tomaat ronduit slecht is  afvragend....

Ik streef naar zoveel mogelijk afwisseling in de voeding, maar ik zal zeker rekening houden met de tips.
Ik ga het www eens afschuimen naar een lijst met aanbevolen optimale hoeveelheden, want ik heb wel de voedingstabellen maar niet de optimale hoeveelheden voor een T. hermanni boettgeri... Als ieamnd weet waar dat te vinden is mag hij/zij mij altijd contacteren natuurlijk  ondeugende lach. Maar hieromtrent zal ik beter eerst eens rondkijken op het voedingssubforum hier... (er is hier nog zoveel te lezen voor mij hĆ©  schaterlach)

mvg
Gelogd
Mirjam
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 400


« Antwoord #9 Gepost op: 10 Augustus 2007, 06:15:44 »

Ziet er geweldig mooi uit, mijn complimenten.
Ik hoop dit weekend op beter weer, kan ik ook eindelijk beginnen schaterlach
Vraagje over je binnenhok, is dit puur als nachthok of is het ook je bedoeling om je dieren er in winterslaap te laten gaan?
En een vraagje over voedsel ook aan de lezers.
Wortel...de mijne krijgen dat ook, maar ik maak daar altijd extreem dunne schijfjes van.
Ben zo bang dat ze daar in stikken...hoe doen jullie dat?
Gewoon een halve of hele wortel geven?
Lijkt mij wel beter voor de bekkie's om wat harder voer te krijgen, sepia happen ze bij mij ook hele brokken af en ik heb ook al een aantal keren gezien dat een van mijn dieren met een kiezelsteentje in z'n bekkie rondliep.
Waarom is dit en is dat niet gevaarlijk?
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #10 Gepost op: 10 Augustus 2007, 09:21:49 »

dat ziet er eecht super uit  cool zeg, ook mijn oprecht complimenten dus

das weer een inspiratiebron voor als ik volgend jaar aan een buitenterrarium ga beginnen  hoed af

hoe oud zijn je schildpadjes??

bij mij eten ze ook van de sepia, ik had het ook nog nooit gezien maar ze happen er gewoon echt brokjes uit  cool zeg

Mirjam,

ik dank dat je het beste gewoon een halve/hele wortel kan geven dan brokjes/ schijfjes. de happen die ze nemen verschillen niet denk ik  Brede lach
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
brigitte
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 273


« Antwoord #11 Gepost op: 10 Augustus 2007, 13:39:32 »

Ziet er goed uit zeg. Volgend jaar wil ik ook een begin gaan maken om een buitenverblijf te realiseren. Krijg volop ideeen. Ga jij het binnenverblijf ook verwarmen?
Gelogd
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #12 Gepost op: 10 Augustus 2007, 17:14:15 »

johannes,
ik vind je buiten verblijf er prachtig uit zien, cool zeg
wat voeding betreft ga ik mee met arnaud,je kunt misschien een slakje zoeken en dat geven ipv kattebrokjes,en je kan je voeding aanvullen met agrobs,
 dit weekend krijgen we goed weer ,dus je schildpadjes kunnen dan spoedig in het verblijf. Knipoog
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 10 Augustus 2007, 17:42:48 »

aha ok bedankt, ik zal er rekening mee houden  uitroep !.
Ivm die kattenbrokken: je hebt volkomen gelijk dat dit nierproblemen, te snelle groei en bultvorming teweegbrengt. Dat is dan ook de reden waarom ik het maximum om de  weken geef... In zo'n kleine dosissen heeft dit geen nefaste invloed op het gestel van de dieren. In de natuur vreten vele landschildpadden sporadisch dode karkassen aan en verorberen ze geregeld een slakje of ander klein gespuis.


De meningen hierover zijn nogal verdeeld. Dat zul je ook hier wel merken op dit forum.

Een sepiaschelp hebben ze constant ter hunner beschikking trouwens (ik had overigens niet gedacht dat ze er zomaar stukken van zouden afknabbelen, groot was mijn verbazing  cool zeg)

En gewoon even tssendoor, ter info,  ivm het vochtgehalte van tomaat... Dat is exact even hoog dan het vochtgehalte in pakweg andijvie hoor (beide 93,8%), maar het Ca/P-gehalte van andijvie is natuurlijk zeer goed, terwijl dat van tomaat ronduit slecht is  afvragend....

Ik had het msschien wat anders moeten stellen. Het verschil tussen andijvie en tomaat zit hem natuurlijk vooral in het vezelgehalte (droge stof of as). Tomaat bevat eveneens als wortel veel oxaalzuur wat de kalk omzetting beivloed. Banaan bevat weer teveel fosfor wat de Ca:P weer uit balans brengt.

Ik streef naar zoveel mogelijk afwisseling in de voeding, maar ik zal zeker rekening houden met de tips.
Ik ga het www eens afschuimen naar een lijst met aanbevolen optimale hoeveelheden, want ik heb wel de voedingstabellen maar niet de optimale hoeveelheden voor een T. hermanni boettgeri... Als ieamnd weet waar dat te vinden is mag hij/zij mij altijd contacteren natuurlijk  ondeugende lach. Maar hieromtrent zal ik beter eerst eens rondkijken op het voedingssubforum hier... (er is hier nog zoveel te lezen voor mij hĆ©  schaterlach)

Er is veel te vinden op het www. Het spreekt soms het andere tegen.
Van belang is dat je er achter komt hoe de dieren in het wild leven en wat ze eten en in welk seizoen ze dat eten. Zo is gedurende de zomer het voedsel schaars en is het voedsle nogal schraal. De dieren vallen zelfs wat af in de zomerperiode. Voorjaar en najaar zijn wat voedselrijker. De eerder genoemde heucops is een aanrader.

Verder kan ik je het boek; "Griekse landschildpad" van Holger Vetter aanraden. En het boek " Naturliche Haltung und Zucht der Griechischen Landschildkrote " van Wolfgang Wegehaupt. Er staat een hoop beschreven over het leefgebied en gewoontes van de dieren in het wild.



Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 10 Augustus 2007, 22:33:20 »

Citaat
Ook kwa beplanting ben ik er nog niet helemaal uit. Er komt zeker nog een struikje lavendel in, voor het zuiderse uitzicht, en ik zou er graag nog enkele zuiders uitziende planten bijvoegen. Als iemand hiervoor suggesties heeft mag hij/zij het mij altijd zeggen  Knipoog
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=995.0
Citaat
ik heb ook al een aantal keren gezien dat een van mijn dieren met een kiezelsteentje in z'n bekkie rondliep.
Waarom is dit en is dat niet gevaarlijk?
Schildpadden hebben net als vogels een spiermaag, opname van steentjes helpt bij het vermalen/verteren van het voedsel. Kan dus normaal gezien geen kwaad.
« Laatste verandering: 10 Augustus 2007, 22:44:47 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 04:41:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 873
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 870
Totaal: 870
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.065 seconden met 25 queries.