Arnaud
Gast
|
|
« Gepost op: 2 Augustus 2007, 18:31:45 » |
Vandaag een bezoek gebracht aan de DA. Ik was eens kritsich gaan kijken naar de ontlasting van mijn dieren. Vooral bij de nakweek twijfelde ik ernstig. In toenemend mate werd de ontlasting vreemd van kleur en was de samenstelling nogal verdacht. O.a onverteerde voedselresten.De uiteindelijke Aanleiding was de melding van Brigitte die een nakweekje heeft van mij en waarbij de ontlasting er nogal verdacht uit zag. Bij haar bleek de aanwezigheid van wormeitjes. Bij mijn dieren is vandaag een flagellaten infectie geconstateerd. Zowel bij de jonge grieken als bij de jonge elegans. Hoe die infectie is ontstaan is mij een raadsel. De ouderdieren lijken zover ik kan zien hier geen last van te hebben (wordt volgende week gecontroleerd).
Ontzettend balen want zulke kleine dieren zij erg lastig te behandelen. Zo zie je maar zo heb je succes en zo wordt het overschaduwd. Gelukkig eten alle dieren nog uitstekend dus ik heb goede hoop dat het wel goed komt. Zal veel tijd kosten want ook alle terraia moeten leeg en met nieuwe materiaal worden ingericht. Ach ik heb toch van vakantie.....
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 2 Augustus 2007, 18:35:23 » |
dat is zeer slecht nieuws Arnaud nou in ieder geval veel sterkte en houd ons op de hoogte
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 2 Augustus 2007, 19:33:49 » |
Idd geen goed nieuws Waar het vandaan komt? T'ja mij ook een raadsel, maar komt regelmatig voor he. Ikzelf behandel jonge dieren gewoon oraal via de voeding, lukt prima. Komt allemaal wel terug goed, zo ernstig is het niet als je er tijdig bijbent
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 2 Augustus 2007, 19:40:55 » |
Idd geen goed nieuws Waar het vandaan komt? T'ja mij ook een raadsel, maar komt regelmatig voor he. Ikzelf behandel jonge dieren gewoon oraal via de voeding, lukt prima. Komt allemaal wel terug goed, zo ernstig is het niet als je er tijdig bijbent Ik ben denk ik wel op tijd. Ondanks dat de ontlasting niet goed is. Deponeren de schildpadjes nog steeds de bekende langwerpig drolletjes. Het is nog geen diaree. Verder eten ze allen prima. Het zal idd best goed komen. Maar gelukkig ben ik d'r niet mee. Ik kan pas maandag de flagyl ophalen de DA had het niet op voorraad....
|
|
|
|
drika
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 2 Augustus 2007, 19:44:55 » |
wel arnaud,dat zijn vervelende berichten, moet je nu voorzorgsmaatregelen nemen dat ook de andere schildpadden geen besmetting oplopen?
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 2 Augustus 2007, 19:57:39 » |
wel arnaud,dat zijn vervelende berichten, moet je nu voorzorgsmaatregelen nemen dat ook de andere schildpadden geen besmetting oplopen?
Nu deed ik dat al. Zo worden de handen goed ontsmet alvorens ik van de grieken naar de sterren ga. Worden altijd eerst de jonge dieren gevoerd en verschoond (wegnemen ontlasting). Worden daarna de sterren gevoerd en geschoond en dan pas de grieken. Elk verblijf heeft zijn eigen voeder schaal en waterbak (worden nooit verwisseld). Ik ben nu wel extra bedachtzaam.
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:07:41 » |
nou ik denk dat dit een goede leerschool is voor iedereen wat jij zegt, elke keer je handen goed wassen/ontsmetten
ik weet dat ik dat dus ook ga doen als ik andere soorten heb
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
Agnes
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:13:32 » |
dat is baalen zeg sterke met het behandelen dan agnes
|
de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad 3.4.3
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:21:08 » |
Ik kan pas maandag de flagyl ophalen de DA had het niet op voorraad.... In Belgie krijg je dit zo mee bij de apotheek
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:26:18 » |
Misschien omdraaien. Eerst de grieken voederen en dan pas de elegansen, want die zijn frequenter drager van flagelaten dan de grieken, door het vochtige en warme milieu waarin ze verblijven. Sproeiwater is frequent een bron ervan.
Ontsmetten moet heel grondig gebeuren van de handen anders heeft het geen effect, met wat onstmet je je handen? Ontsmettingsstof of speciale gel? Ik draag handschoenen en ontsmet. Een slogan die overal ophangt in het zieken huis bij ons is "als handen konden praten, ze zouden het niet laten". Wij worden "getrained" in correct handen wassen en ontsmetten, en toch zijn er nog kruisinfecties.
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:27:02 » |
Ik kan pas maandag de flagyl ophalen de DA had het niet op voorraad.... In Belgie krijg je dit zo mee bij de apotheek Toch niet bij de mijne zelle, enkel en alleen op voorschrift. Panacur krijg je dan weer wel zo.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:35:14 » |
Misschien omdraaien. Eerst de grieken voederen en dan pas de elegansen, want die zijn frequenter drager van flagelaten dan de grieken, door het vochtige en warme milieu waarin ze verblijven. Sproeiwater is frequent een bron ervan.
Ontsmetten moet heel grondig gebeuren van de handen anders heeft het geen effect, met wat onstmet je je handen? Ontsmettingsstof of speciale gel? Ik draag handschoenen en ontsmet. Een slogan die overal ophangt in het zieken huis bij ons is "als handen konden praten, ze zouden het niet laten". Wij worden "getrained" in correct handen wassen en ontsmetten, en toch zijn er nog kruisinfecties.
Ik gebruik een gel en was eerst mijn handen alvorens de gel wordt gebruikt. De dieren worden overigens nauwelijks gehanteerd.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:39:55 » |
Toch niet bij de mijne zelle, enkel en alleen op voorschrift. Panacur krijg je dan weer wel zo. Ge moet hem eens uitnodigen om naar de schildpadden zien Ik hoef maar te zeggen t'is voor de schildpadden en krijg het mee van haar Nogal veel verschil tussen de apothekers blijkbaar, sommige geven geen marbocyl mee ook zonder voorschrift
|
|
« Laatste verandering: 2 Augustus 2007, 20:42:54 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
Monibro
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 2 Augustus 2007, 20:46:23 » |
Dat is echt heel vervelend nieuws zeg, heel veer succes met het behandelen
|
0.0.2 Geochelone Carbonaria
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 2 Augustus 2007, 21:30:11 » |
Ik gebruik een gel en was eerst mijn handen alvorens de gel wordt gebruikt. De dieren worden overigens nauwelijks gehanteerd. Ontsmet jij he eieren met chloorhexidine voor je ze in de broedstoof legt?
|
|
|
|
|