SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Back in ' business '  (gelezen 13449 keer)
jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Gepost op: 22 Juli 2007, 20:14:43 »

Beste Schilpad liefhebbers,

Het moet al weer zo' n 12 jaar geleden zijn dat ik mijn schildpadden hobby beeindigd heb. Dit had alleen met praktische problemen te maken (huisvesting/werk/etc) Al mijn schildpadden zijn toendertijd goed terecht gekomen en ze leven gelukkig nog allemaal in goede gezondheid. Toeval wil dat ik vorige week gebeld ben door iemand die wegens omstandigheden zijn Testudo Hermanni niet meer kan houden en of ik het prachtdier niet wilde overnemen (kosteloos). Na een periode van overdenking (ik weet wat ik me op de hals haal:-) heb ik toegezegd. Eind juli mag ik hem komen ophalen. Dit weekend heb ik mijn voorbereidingen getroffen. Hieronder een opsomming:

Veel op alle voorkomende sites over schildpadden info op gesnoven (waaronder dit forum)
Terrarium laten bouwen (as woensdag klaar) 120x60x50 (lxbxh)
Terrarium substraat gekocht (bark)
75 watt daylight spot aangeschaft van Exo Terra (warmte lamp)
20 watt Terra Sun Spectralux uvb straling
voeder plaat/drinkbak
Miner-all voedings supplement

Klaar voor de start zou ik zeggen. Maar laat het me aub weten als ik iets vergeten ben.
Zoals gezegd is de schilpad een Testudo Hermanni. Ondersoort kan ik nog niet melden daar ik hem alleen nog maar op foto'  s gezien heb. Ik zal over een paar weken ook foto' s plaatsen van Dier en verblijf!!

Wel weet ik dat het een behoorlijk uit de kluiten gewassen dier is. Ruim 25 cm. (volgens de eigenaar) Dit verbaasd me enigsinds, maar ook dit weet ik zeker als ik hem heb opgehaald.
Eerlijk is eerlijk het is een prachtexemplaar. Prachtige tekening en een schild zo gaaf als het maar kan. Ik heb begrepen dat ie zeer actief is en graag achter katten aangaat, dat kan ik zelf ook eens uitproberen:-)

Hebben jullie nog tips? Laat het me vooral weten. Ik zou graag eens met een liefhebber in contact komen uit de omgeving van Den Haag. Ik denk dat mij kennis nog steeds op een behoorlijk niveau is, maar ik wil constant bij leren.

Ik ben trouwens op zoek naar een specifieke tip: Hoe kan ik het beste mijn schilpad (als het eindelijk goed weer wordt) op het balkon houden. Mijn balkon is een meter of acht lang dat in principe gebruikt mag worden als buiten verblijf. Ik ben echter nog niet zo op de hoogte van buiten terraria.

en oh ja: Welke tijden hanteren jullie voor de verlichting. Dit weet ik niet precies meer.

Hopelijk tot op het forum

Met vriendelijke groet,
nieuw lid
Jan Willem Corsten
Den Haag

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Juli 2007, 21:46:07 »

Beste Schilpad liefhebbers,

Het moet al weer zo' n 12 jaar geleden zijn dat ik mijn schildpadden hobby beeindigd heb. Dit had alleen met praktische problemen te maken (huisvesting/werk/etc) Al mijn schildpadden zijn toendertijd goed terecht gekomen en ze leven gelukkig nog allemaal in goede gezondheid. Toeval wil dat ik vorige week gebeld ben door iemand die wegens omstandigheden zijn Testudo Hermanni niet meer kan houden en of ik het prachtdier niet wilde overnemen (kosteloos). Na een periode van overdenking (ik weet wat ik me op de hals haal:-) heb ik toegezegd. Eind juli mag ik hem komen ophalen. Dit weekend heb ik mijn voorbereidingen getroffen.
Heb je al geimformeerd of er citespapieren bij zijn?
Voor Testudo hermanni zijn citespapieren verplicht afvragend

Citaat
Veel op alle voorkomende sites over schildpadden info op gesnoven (waaronder dit forum)
Terrarium laten bouwen (as woensdag klaar) 120x60x50 (lxbxh)
Terrarium substraat gekocht (bark)
voeder plaat/drinkbak
Miner-all voedings supplement
Het terrarium is aan de kleine kant voor een schildpad van 25 cm.
Maar je kan ze perfect buiten houden mits de nodige aanpassingen.

Citaat
Zoals gezegd is de schilpad een Testudo Hermanni. Ondersoort kan ik nog niet melden daar ik hem alleen nog maar op foto'  s gezien heb. Ik zal over een paar weken ook foto' s plaatsen van Dier en verblijf!!
Wel weet ik dat het een behoorlijk uit de kluiten gewassen dier is. Ruim 25 cm. (volgens de eigenaar) Dit verbaasd me enigsinds, maar ook dit weet ik zeker als ik hem heb opgehaald.
Als ze daadwerkelijk 25cm is zal het waarschijnlijk Testudo hermanni boettgeri zijn Knipoog
hermanni hermanni en hercegovinensis blijft kleiner.
Citaat
Ik ben trouwens op zoek naar een specifieke tip: Hoe kan ik het beste mijn schilpad (als het eindelijk goed weer wordt) op het balkon houden. Mijn balkon is een meter of acht lang dat in principe gebruikt mag worden als buiten verblijf. Ik ben echter nog niet zo op de hoogte van buiten terraria.
Met het houden van schildpadden op een balkon heb ik geen ervaring, is het balkon op het zuiden, noorden oosten of westen gericht?
Vooral goed afschermen tegen tocht .
Citaat
en oh ja: Welke tijden hanteren jullie voor de verlichting. Dit weet ik niet precies meer.
Voor europese soorten kan je dezelfde tijden zonsopgang/zonsondergang zoals in Nederland toepassen.

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
testudo
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #2 Gepost op: 22 Juli 2007, 22:18:37 »

Naar mijn mening hoort een volwassen testudo hermanni niet thuis in een bescheiden terrarium.
Zo een dier moet kunnen vertoeven in een groot buiten verblijf en veel plaats hebben om te kunnen rond scharrelen in open lucht en genieten van de warmte en de zon.
Gezien het een groot exemplaar betreft is de kans groot dat het hier gaat om een testudo hermanni boetgerie. Een hermanni hermanni blijft over het algemeen iets kleiner ( 20 cm )

zeker eens gaan kijken op :
users.telenet.be/testudo
drika
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #3 Gepost op: 23 Juli 2007, 07:36:34 »

hallo jan willem,
ook ik vind het toekomstige terra aan de krappe kant,als je er ook nog een schuilplaats in gaat plaatsen plus de drinkbak en misschien nog wat decoratie
blijft er weinig ruimte over,wat voor schildpadden had je toender tijd?
jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Antwoord #4 Gepost op: 23 Juli 2007, 11:29:59 »

Jullie hebben gelijk dat het terrarium te wensen overlaat. Maar ja ik heb beperkte ruimte. Ik maak inderdaad een schuilplaats in de bak. Verder komt er geen decoratie in wat de ruimte meer beperkt. Ik ben van plan om mijn balkon, wat zowel zon als schaduw heeft, te gaan inrichten voor de Schildpad. inmiddels heb ik genoeg info hoe ik dait ga inrichten.

ik zal de foto's laten zien wanneer alles klaar is. Ik vind 25cm erg groot voor het het dier en vraag mij af of het niet wat overdreven is. Wordt vervolgt

Er zitten paieren bij . Dus dat is allemaal in orde.

Ik heb vroeger ook grieken gehad maar ook viertenen en een panterschildpad. In die tijd woonde ik nog thuis en hadden we een enorme schuur en tuin. Nu moet ik het met beperkte ruimte doen. Maar ik zal er voor zorgen dat het beestje niets te kort komt.

bedankt voor jullie reacties
gr,
Jan Willem
« Laatste verandering: 23 Juli 2007, 11:33:34 door jan Willem » Gelogd
jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Antwoord #5 Gepost op: 23 Juli 2007, 11:50:28 »

Beste iedereen,

bedankt voor al jullie tips en opmerkingen. Daar waar het kan zal ik ze zeker opvolgen. Ik begrijp nog niet helemaal de werking van dit forum, dus antwoord ik maar in het algemeen.

Ik heb antwoord gekregen op mijn vraag over de verlichting. Hier heb ik nog een vraag over. Als ik de tijden van onze zons onder- en opgang kan  houden weet ik genoeg. maar de Uvb hoeft maar een aantal uur aan (als ie niet meer naar buiten gaat) Kan ik dat dan het beste aan doen als er gevoed wordt?
Of is het beter om de eerste uren van de dag aan te houden?

Wat betreft het buiten verblijf mijn balkon is zo'n 6 meter bij 1 wat gebruikt mag worden voor de hermanni
Ik ben bezig met de bouw van een hok met 2 compartimenten waarvan 1 verwarmd. Eén deel krijgt een glazen dak. Mijn balkon vloer is beton met een coating erover dus daar moet goede bedekking opkomen.

Er werd een opmerking gemaakt over tocht. Ik weet dat dit funest is voor dieren (in het algemeen) maar niet dat je daar rekening mee moet houden voor een buitenverblijf. Kunnen jullie mij hier meer over informeren?

Verder heb ik altijd wel zon en schaduw en is mijn balkon rondom met een stenen muur gemetseld (hoog genoeg) Tips voor de opbouw zijn welkom. Ik leer graag en snel:-) Mochten jullie mij willen bellen voor info dan is dit mijn nummer 06 2409 5885

Ik hood dat ik iedereen van een antwoord heb voorzien anders komt dit zeker nog. (Zit dit nu tijdens mijn werk even vlug te typen)

groet en nogmaals dank,
Jan Willem

« Laatste verandering: 23 Juli 2007, 12:39:27 door jan Willem » Gelogd
jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Antwoord #6 Gepost op: 23 Juli 2007, 12:24:24 »

Naar mijn mening hoort een volwassen testudo hermanni niet thuis in een bescheiden terrarium.
Zo een dier moet kunnen vertoeven in een groot buiten verblijf en veel plaats hebben om te kunnen rond scharrelen in open lucht en genieten van de warmte en de zon.
Gezien het een groot exemplaar betreft is de kans groot dat het hier gaat om een testudo hermanni boetgerie. Een hermanni hermanni blijft over het algemeen iets kleiner ( 20 cm )

Je hebt gelijk maar helaas ben ik van een bepaalde afmeting afhankelijk. Groter kan helaas echt niet. Al heb ik voorbeelden van veel slechtere situaties gezien. Maar dat mag geen excuus zijn. Ik zal er zeker voor gaan zorgen dat het dier op een andere manier aan zijn loop komt. Zie hier onder over mijn balkon plannen.

dank voor je reactie
gr,
Jan Willem
Monibro
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Juli 2007, 14:42:17 »

Beste iedereen,
Ik heb antwoord gekregen op mijn vraag over de verlichting. Hier heb ik nog een vraag over. Als ik de tijden van onze zons onder- en opgang kan  houden weet ik genoeg. maar de Uvb hoeft maar een aantal uur aan (als ie niet meer naar buiten gaat) Kan ik dat dan het beste aan doen als er gevoed wordt?

Hoi Jan-Willem,

ik  zou  de uv b lamp aandoen als de schildpad aan't eten is, anders zit hij miss in zijn schuilplek. Wat voor een lamp ga je gebruiken ?

0.0.2 Geochelone Carbonaria
jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Antwoord #8 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:13:50 »

Beste iedereen,

Hoi Jan-Willem,

ik  zou  de uv b lamp aandoen als de schildpad aan't eten is, anders zit hij miss in zijn schuilplek. Wat voor een lamp ga je gebruiken ?

jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Antwoord #9 Gepost op: 23 Juli 2007, 15:27:20 »

hallo jan willem,
ook ik vind het toekomstige terra aan de krappe kant,als je er ook nog een schuilplaats in gaat plaatsen plus de drinkbak en misschien nog wat decoratie
blijft er weinig ruimte over,wat voor schildpadden had je toender tijd?

Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens maar ja mijn ruimte is beperkt maar ik zelf vind het nog wel gaan. In die bak komt een stuk overkapping van hout (dus zijkanten en bovenkant) maar het totale oppervlak blijft in zijn geheel 1.20 Verder gaat ie met voldoende mooi weer naar buiten en wil ik hem in winterslaap doen. Al met al voldoende lijkt mij. Heb ik je al iets meer gerustgesteld :-)
Ik zal zorgen dat ie niets tekort doet. Ik hoop volgende week foto's te kunnen plaatsen. ps) Ik doe niet aan decoratie op de vloer, maar misschien zelfs helemaal niets
drika
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 23 Juli 2007, 16:29:25 »

krijg je dan een terrarium van betonplex,zoja,dan is er de mogelijkheid om met haakjes te werken en daar decoratie of planten enz aan op te hangen,en als hij van glas is en je luchtrooster zit van boven is er de mogelijkheid om met ijzerdraad te werken
jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Antwoord #11 Gepost op: 23 Juli 2007, 17:52:08 »

krijg je dan een terrarium van betonplex,zoja,dan is er de mogelijkheid om met haakjes te werken en daar decoratie of planten enz aan op te hangen,en als hij van glas is en je luchtrooster zit van boven is er de mogelijkheid om met ijzerdraad te werken

Het terrarium is volglas met een aluminium ventilatierooster over de hele lengte in het midden van het plafond. Pas als het helemaal ingericht is (dan kan ik met de lampen rekening houden) zal ik evt. aan decoratie gaan denken.

Komt allemaal goed:-)

Ik ben blij dat een aantal mensen met me meedenken. Bedankt hiervoor !!
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl

« Antwoord #12 Gepost op: 23 Juli 2007, 18:12:23 »

Jan Willem,

Leuk dat je er zo mee bezig bent........dat maakt al dat de schildpad goed word ontvangen. Ben inderdaad tevens van mening dat de binnenterrarium wat aan de kleine kant is, zeker met de groote van het schildpad. Maar op een balkon kun je tevens een fijne plek maken. De 6m2 is een zeer goed buitenbehuizing voor de griek.

Terrarium is nooit weg natuurlijk, want een begin is er.

Decoratie kun je ook al prima met een achterwant in postervorm die je voor aquariums hebt. Deze heb je ook voor terraria's. Dat maakt het alweer een stuk leuker om naar te kijken.

Groet, Jarno.

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
jan Willem
Geochelone elegans
*

George the Turtle

« Antwoord #13 Gepost op: 23 Juli 2007, 18:19:44 »

Jan Willem,

Leuk dat je er zo mee bezig bent........dat maakt al dat de schildpad goed word ontvangen. Ben inderdaad tevens van mening dat de binnenterrarium wat aan de kleine kant is, zeker met de groote van het schildpad. Maar op een balkon kun je tevens een fijne plek maken. De 6m2 is een zeer goed buitenbehuizing voor de griek.

Terrarium is nooit weg natuurlijk, want een begin is er.

Decoratie kun je ook al prima met een achterwant in postervorm die je voor aquariums hebt. Deze heb je ook voor terraria's. Dat maakt het alweer een stuk leuker om naar te kijken.

Groet, Jarno.

Dank je Jarno,  zo zie ik het ook. Ik zit weer dagelijks op allerlei forums en het lijkt al weer of ik er nog nooit van weggeweest ben. Ik heb inmiddels meer dan voldoende info om mijn hobby weer op te pakken. Ik ben overigens nog niet helemaal bezorgd over de afmeting. Maar goed ik zal het aanpassen (kan altijd groter) als ik het idee heb dat erg gestressed, of hij erg actief is. De tijd zal het leren

gr,
Jan Willem
Monibro
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #14 Gepost op: 23 Juli 2007, 18:42:24 »

Misschien een tip voor een achterwant in een volglas terra ??

Ik heb mijn achterwant beplakt met linoleum (of hoe je dat ook schrijft) dat is een vloerbedekking van de Kwantum hallen. Je kan het makkelijk op maat knippen en het maakt makkelijk schoon. Het voordeel hiervan vind ik, dat je de planten erin vast kunt steken, en zo hou je de bodem vrij.

0.0.2 Geochelone Carbonaria
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 November 2024, 06:49:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1251
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online