Dag Evazwieber
Welkom op het forum
Om dan een antwoord te geven op jouw vragen:
1) Je kunt het geslacht pas duidelijk zien vanaf een bepaald gewicht (tussen de 200? 300 gram) . De ene schildpad groeit wat sneller dan de andere. D? leeftijd zeggen waarop je het geslacht kunt bepalen, gaat dus gewoon niet.
2) Ontwormen is voor iedere schildpad nodig. Uiteraard moet dit ook geen heksenjacht worden.
Zolang je niks abnormaals merkt aan de ontlasting is ontwormen niet echt nodig. Twijfel je (vooral met het oog op de winterslaap) dan kun je alsnog een meststaal laten onderzoeken door de reptielenarts. Hier zijn de schildpadden sinds jaren niet meer ontwormd.
3) Je UV-lamp brandt toch redelijk lang als je het mij vraagt. Probeer wat de natuurlijke omstandigheden na te bootsen. Hier schieten de warmtelampen aan om 10u00 en gaan ze uit om 17u. De daglampen gaan eerder aan en later uit. Om de 2 weken pas ik dit wat aan (vroeger/ later aan en vroeger/ later uit). Ik werk ook wat toe naar de zomer. Zo hebben de dieren ook wat voeling met de seizoenen.
4) Klinkt goed. Als de luchtvochtigheid hoog genoeg is, hoef je ook niet dagelijks te sproeien. Te vochtig is immers ook niet goed.
5) Als je direct voorzien wil zijn op de groei, neem je best 5m? voor 1 schildpad. Per bijkomende schildpad voeg je 1m? toe.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust
Tim
Hey,
danku voor u antwoord
1. Jammer dat het geslacht nog niet zichtbaar is want ik vind het zooo spannend! Maar ik vermoedde wel al dat ik nog even moest wachten...
2. De ontlasting hou ik in het oog.
3. Ok? bedankt, dan zal ik de lamp nog wat anders instellen
4. Ok?, ik heb namelijk het gevoel dat het water van het sproeien zeer snel verdampt.
5. Ok?, ik bekijk ook verblijven op internet, ben nu nog een goed stukje in de tuin aan het zoeken met genoeg zon
Als er mij nog dingen te binnen schieten zal ik het zeker nog vragen
Bedankt!