Beste Nathalie,
Vierteenlandschildpadden (agrionemys horsfieldii) komen in zeer droge gebieden voor van nature. Het is ook een soort die, mits juiste voeding, niet snel bultvorming ontwikkelt. Van exacte luchtvochtigheid weet ik weinig af, maar ik zou zorgen voor een warm, droog gedeelte in de bak (De warmtelamp met de steen eronder) en een wat vochtigere hoek waar het schildpadje zich kan ingraven (bv. potgrond gemengd met wat zand). Ik zou s'ochtends en s'avonds de bak lichtjes besproeien. Vaker best niet, want horsfieldii's zijn best gevoelig aan vochtigheid.
Ik hoop dat ik je hiermee verder kan helpen. Ik heb zelf geen ervaring met vierteenlandschildpadden. Ik heb 3 griekse landschildpadden en 1 moorse landschildpad. Ik weet wel dat, op vlak van voeding, vierteenlandschildpadden voornamelijk onkruiden (paardenbloemen, weegbree, klaver, vogelmuur, haagwinde, ...) dienen te krijgen met eventueel als aanvulling vezelrijke bladgroenten (andijvie, witlof, rucola, ...). Groenten zoals paprika, wortel, courgette, ... kun je enkele keren in de week in kleinere hoeveelheden bijvoeren. Fruit zou ik weinig tot niet geven (hoogstens 1 keer in de maand en best geen bananen). Nog een weetje: avocado en appelpitten zijn giftig voor landschildpadden dus nooit voeren (misschien wist je dit al
)
Misschien is het een goed plan om er nog eentje bij te kopen (ook een vierteen), landschildpadden doen het namelijk vaak beter in bijzijn van soortgenoten. Ze zijn dan meestal actiever en eten beter. Dit is uiteraard maar een tip dat ik kan meegeven.
Nog heel veel plezier gewenst met je landschildpad.
Vriendelijke groeten,
Rikke