Ninja, onze kinosternon cruentatum, vertoont de laatste tijd gedrag wat we niet van haar gewent zijn.
Het is normaal een redelijk rustig beestje, maar de laatste tijd is ze ontzettend druk. Als we er niet zijn (lang leve de webcam) klimt ze constant het water uit. Ik krijg het idee dat ze dit niet doet om te zonnen, het is ook steeds water uit, water terug in, naar de volgende plek, het water uit en
er weer terug in.
Ook lijkt ze steeds van de bodem te eten, maar niet echt eten. Het lijkt alsof ze een hap zand neemt zonder daadwerkelijk iets in dr mond te krijgen.
De garnaaltjes zijn ook niet meer veilig voor haar, normaal wil ze er wel eens naar happen, maar dit geeft ze vaak na een halve poging alweer op, maar de laatste tijd moeten ze gewoon dood lijkt het wel.
Als ik een beetje google krijg ik het idee dat ze wel eens eieren zou kunnen gaan leggen, maar ze is nu een goed 1,5 jaar oud (we hebben haar een jaar en volgens de kweekster was ze een half jaar toen we haar kochten) en ruim 9 cm laatste jaar is ze denk ik 2 a 2,5 cm gegroeid, ze was al een forse meid toen we haar kregen.
Ik vind haar nog wel wat jong om eieren te gaan leggen, maar zit ik er erg ver naast?
Is er iemand die dit gedrag misschien herkent?