Bedankt voor jullie hulp. Ze zagen er op dag 1 heel goed uit en actief omdat ze binnen hebben gezeten bij het overbrengen. Bij de kweker zaten ze eveneens buiten.
Als ze bij de kweker ook buiten zaten en je hebt ze wel al actief gezien, dan kun je ze inderdaad wel buiten laten. Als de temperaturen toenemen dan wel goed in de gaten houden of ze voldoende eten en genoeg wegen (gewoon opnemen is daarvoor al voldoende: ik voel dat direct als ze wat vermagerd zijn, dan is de balans precies verkeerd en voelen ze zo wat 'hol').
Heb je er een idee van hoe warm/koud het momenteel wordt in de serre waarin ze zitten?
laat ik ze al een volledige winter mee in slaap gaan? Dat zou hun eerste winsterslaap zijn, bij de kweker deden ze dit niet. Hij raadde me ook aan om ze de eerste jaren niet in winterslaap te laten gaan maar dit ben ik toch niet van plan denk ik.
De meningen hierover zijn verdeeld. Lees er wat over op het forum en dan kan je je eigen mening vormen
. Het is trouwens ook nog een verschil tussen wat je weet dat je zou moeten doen en wat je ook echt durft doen!
Ikzelf ben voorstander van direct een winterslaap, maar kort (bv. een maand de eerste keer, tot 3 maand de tweede keer). Op die manier is hun biologische klok niet al te veel in de war en kun je het gewichtsverlies goed in de gaten houden (klein gewicht = minder marge als ze gewicht zouden verliezen, dus als het korter is, is er minder gevaar dat het gewicht teveel zakt). Dat is meer voor jouw gemoedsrust dan dat het echt nodig is: ze kunnen perfect direct maandenlang in winterslaap. Maar of jij dan rustig slaapt, is iets anders. Maar iedereen heeft hier echt een andere mening over hoor. Hier op het forum zitten vooral mensen die voorstander zijn van winterslaap, maar op engelstalige forums zul je merken dat ze daar echt op tegen zijn bijvoorbeeld.
De meeste kwekers raden ook aan om dat de eerste jaren niet te doen. Zwakkere schildpadjes komen namelijk mogelijk de winterslaap niet door. Dat is een vorm van natuurlijke selectie. Kwekers willen vermijden dat dit gebeurt en ook vermijden dat mensen de winterslaap verkeerd uitvoeren (en dat zij dan met beschuldigingen zitten). Ze hebben dus liever dat je wacht tot het schildpadje wat meer reserve heeft. Niet onlogisch natuurlijk dat ze dat dan liever aanraden.