SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: dooierzak even groot als schildpadje  (gelezen 5258 keer)
Greeny
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

Safe the tortoises and turtles of this world

« Gepost op: 9 Juli 2007, 11:14:59 »

Vorige vrijdag vastgesteld dat er in mijn broedmachine een boettgerie eitje is opengekomen.
Het schildpadje zat nog opgeplooid in het ei maar er was toch iets vreemds aan de hand.
De dooierzak was evengroot als het schildpadje zelf.  Het diertje leeft nog maar heel af en toe zie je hier en daar eens een pootje bewegen, of het kopje.  Het is alsof het diertje in het opengebroken eitje nog steeds in ontwikkeling is.
Als je het ziet zitten in de positie waarin ik het gevonden heb, dan is het alsof het diertje in een diepe slaap zit.

Hopelijk komt het goed want de dooierzak is gelukkig niet beschadigd door het opengekomen ei.  Ik laat het diertje dan ook in deze toestand in de incubator in de hoop dat het de ontwikkeling verder zet en het diertje zo sterker wordt om te overleven. Zo weinig mogelijk open ik het deurtje van mijn broedmachine zodat de temperatuur binnenin niet verloren gaat bij het te vaak en te lang openen.  Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt dat de dooierzak groter was dan het diertje zelf en dat het ei al volledig openligt !

Heeft iemand al hiermee te maken gehad ?  Wat doe je dan het best in zo'n geval ?  ()

greeny.

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
Arnaud
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Juli 2007, 11:51:07 »

Vorige vrijdag vastgesteld dat er in mijn broedmachine een boettgerie eitje is opengekomen.
Het schildpadje zat nog opgeplooid in het ei maar er was toch iets vreemds aan de hand.
De dooierzak was evengroot als het schildpadje zelf.  Het diertje leeft nog maar heel af en toe zie je hier en daar eens een pootje bewegen, of het kopje.  Het is alsof het diertje in het opengebroken eitje nog steeds in ontwikkeling is.
Als je het ziet zitten in de positie waarin ik het gevonden heb, dan is het alsof het diertje in een diepe slaap zit.

Hopelijk komt het goed want de dooierzak is gelukkig niet beschadigd door het opengekomen ei.  Ik laat het diertje dan ook in deze toestand in de incubator in de hoop dat het de ontwikkeling verder zet en het diertje zo sterker wordt om te overleven. Zo weinig mogelijk open ik het deurtje van mijn broedmachine zodat de temperatuur binnenin niet verloren gaat bij het te vaak en te lang openen.  Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt dat de dooierzak groter was dan het diertje zelf en dat het ei al volledig openligt !

Heeft iemand al hiermee te maken gehad ?  Wat doe je dan het best in zo'n geval ?  ()

greeny.

Een te grote dooierzak kan te maken hebben met een te hoge vochtigheid van het broedsubstraat.
Ik zou het diertje idd. in de broedstoof laten zitten. Eventueel kun je het diertje overplaatsen bakje met een matig vochtig tissue of sterielverbandgaas. Ik zou het diertje in de eischaal laten. Ands heeft pas ook nog een elegnasje met een te grote dooierzak gehad..........
Shadowrider
Algemene moderator

« Antwoord #2 Gepost op: 9 Juli 2007, 12:54:48 »

een ander theorie over waarom de dooiers zo groot zijn, is de voeding die we aan onze ouder dieren geven.

In gevangenschap gekweekte dieren hebben een overvloed aan eiwitrijk voedsel, iets die in de natuur zeker niet altijd het geval is.
Dieren in het wild moeten het soms een hele tijd stellen zonder veel groen, maar meer met verdroogd voedsel in de vorm van grassen.
Dieren die een winterslaap houden hebben bij het ontwaken een overvloed aan plant materiaal waar ze van kunnen eten, maar mate de zomer vorderd is het vinden van groen voedsel moeilijker en gaan ze meer verdroogde grassen en kruiden eten, die meer vezels hebben.
Hetzelfde geld  ook voor tropische dieren, in de landen van herkomst is er ook een droog en nat seizoen, waarbij het vinden van voedsel in het nat seizoen veel gemakkelijker gaat.
Wij geven onze in gevangenschap dieren altijd een groenaanbod die meer eiwitrijk dan vezelrijl is( daardoor ook de heucobs die we bijgeven ) , waarbij ik denk dat dit ook een invloed heeft op de embryo's die gevormd worden .
Het aanbod van kalk is ook belangrijk bij het vormen van eieren, de resultaten kennen we als het aanbod te laag is.
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #3 Gepost op: 9 Juli 2007, 16:27:00 »

Wie zegt dat in het wild jongen zonder dooierzak uit het ei komen.
Ik denk dat het even goed kan zijn dat een ei al openbreekt onder de grond en het jong eerst afwacht tot het is opgebruikt voordat het zich een weg naar boven graaft.
Shadowrider
Algemene moderator

« Antwoord #4 Gepost op: 9 Juli 2007, 18:05:37 »

Dat denk ik ook Fred, maar waarom is de ene dooier van een zelfde legsel zoveel groter dan de andere?
Waarom verschillen sommige eieren van hetzelfde legsel zoveel van elkaar?
 Veel onderzoek naar wilde nesten van landschildpadden is bij mij weten nog niet naar gemaakt.
Ook gaan alle dieren waarschijnlijk samen uit het nest komen, zoals dat bij zeeschildpadden het geval is.
Het ene jong opend zijn ei  ook vroeger dan het andere, maar ik denk dat ze in het ei blijven zitten tot de dooier volledig is opgenomen, want als je in dit nest zit waar eieren op elkaar liggen ipv mooi naast elkaar in onze broedstoof, kan ik me inbeelden dat als je onderaan het nest ligt en je een weg naar boven moet banen  met je dooierzak volledig intact, dat er nogal eens een beschadigde dooier aan te pas komt. 
Greeny
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

Safe the tortoises and turtles of this world

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Juli 2007, 08:41:52 »

Het schildpadje is vannacht toch overleden, wel heb ik gezien dat het sedert vrijdag, nog wat voedsel uit de dooierzak heeft gebruikt want de dooierzak was toch al wat gekrompen. Niets aan te doen, het kan gebeuren want dit voorval is tenslotte een deel van een natuurlijke selectie, wie sterk genoeg is kan overleven, wie te zwak is sterft.  afvragend...
Bij dit gebeuren hoeft niemand zich de vraag te stellen wat er precies is fout gelopen, zoals ik al zei, het is de wet van Moeder Natuur.

greeny.

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl

« Antwoord #6 Gepost op: 10 Juli 2007, 15:59:10 »

Jammer Greeny.....

Maar inderdaad...moeder natuur grijpt in daar nodig is.

Jarno.

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Juli 2007, 16:04:49 »

Als de dooierzak na enkele dagen niet geresorbeerd is valt er nog weinig aan te doen.
De theorie van Shadowrider zou wel eens deels kunnen kloppen, door te rijke voeding.
Maar het komt ook voor bij carbonaria's en andere ''regenwoud'' schildpadden, en daar is de temperatuur nagenoeg het ganse jaar constant... (geen seizoenen dus)wat maakt dat er het ganse jaar voldoende voedselaanbod is.
Aangepaste (seizoensgebonden)voeding geven is voor Testudo's vrij makkelijk, voor tropische soorten veel moeilijker....
Juist in de winter krijgen bvb sulcata's en pardalissen rijkere (supermarkt)voeding, wegens het ontbreken van alternatieve voeding.
Zelfs andijvie en witloof is voor deze soorten niet ''arm'' genoeg, wat maakt dat het naar mijn mening zo goed als uitgesloten is nakweek te laten opgroeien zonder de bekende schildnopjes afvragend
Komt erbij dat het probleem van te grote dooierzak nauwelijks voorkomt bij sulcata's (bij dezelfde vochtigheid)net deze soort heeft een eiwitarme voeding nodig, wat zelden het geval is in beschermd milieu.
« Laatste verandering: 10 Juli 2007, 16:09:36 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Shadowrider
Algemene moderator

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Juli 2007, 20:59:46 »

.
De theorie van Shadowrider zou wel eens deels kunnen kloppen, door te rijke voeding.
Maar het komt ook voor bij carbonaria's en andere ''regenwoud'' schildpadden, en daar is de temperatuur nagenoeg het ganse jaar constant... (geen seizoenen dus)wat maakt dat er het ganse jaar voldoende voedselaanbod is.
Dit is maar gedeeltelijk juist Kurt. Er zijn idd geen seizoenen zoals wij ze kennen, maar de planten hebben er toch hun cyclus van bladverlies en nieuw groei. Carbonaria's hebben dan ook weer een groot verspreidingsgebied.
In sommige van deze gebieden kan het nl zeer droog worden, waarbij bijna geen loof te vinden is op schildpad eet niveau en die enkele maanden kan duren en dan nog zijn er jaren geweest waar bijna geen regen is gevallen.
elke
Centrochelys sulcata

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Juli 2007, 21:27:22 »

Heb nu ook een vraagje, gaat wel niet over schildpadden  verlegen ...
Zojuist zijn bij ons kleine boatjes geboren waarvan een paar met dooierzak nog aan.
We hebben ze elk in een apart bakje met vochtige keukenrol als onderlegger gezet (zoals bij schildpadden met dooierzak) en houden ze natuurlijk warm.
Heeft er iemand nog andere tips hiervoor ?
Alvast bedankt !

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Pagina's: [1] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 November 2024, 22:51:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1251
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online