SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Hulp gevraagd, met spoed.  (gelezen 8267 keer)
Bastiaan
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 10


« Gepost op: 24 Januari 2017, 12:21:00 »

Beste lezers,

Al enige tijd ben ik in het bezit van 4 geelwang schildpadden. Deze stonden eerst in huis maar ik wilde een groter verblijf. Ik heb ze verhuist naar mijn loods waar ze sinds kort in een 1100L verwarmt aquarium zitten samen met wat vissen en kreeftjes.

Nu ben ik al (sinds het vorige aquarium 600L) aan het stoeien met verlichting. De loods is onverwarmd (word er in de zomer max 18 graden) en er komt geen licht binnen. Alles wat ze nodig hebben moet ik ze dus geven. Ik heb reeds kwikdamp lampen geprobeerd maar het advies was een HID Lamp. Ik een HID Lamp gekocht met ballast, werd t niet warm genoeg op t zandstrand. Dus ik heb er een keramische lamp bij genomen. Nu word het wel warm genoeg (thermostaat regelt de temperatuur) en de schildpadden liggen dan ook lekker op t droge. Alleen die HID lamp geeft continu problemen. Ik ben inmiddels aan de 3e lamp toe en deze heeft gister problemen gegeven. Hij start niet op! Hij knippert wat maar thats all. Waar dit aan ligt? geen idee. Te koud, te nat/vochtig? Wie t weet, mag t zeggen.

Wat t ook is, t werkt niet goed! Ik ben er klaar met met die HID lampen. Inmiddels heb ik mij ook goed ingelezen en ben ik tot de conclusie gekomen dat vocht heel goed de boosdoener kan zijn. Ook kwikdamp lampen kunnen hier niet goed tegen heb ik gelezen en mij laten vertellen. Wel zijn er speciale warmte/licht lampen voor vochtige terarria genaamd SwampGlow. Maar deze geven weer geen UV Straling. Nou komt t, ik lees dat schildpadden niet perse een UV lamp nodig hebben mits de voeding goed is. Klopt dit?

Het is niet dat ik t niet wil maar, ik ben reeds een aantal honderd ? kwijt en nog steeds heb ik geen goede uv zon plek voor mijn dieren. Wat moet ik doen? Wat voor voeding kan ik geven om ervoor te zorgen dat ze geen UV te kort krijgen met alle gevolgen van dien.

Ze krijgen speciaal schildpadden voer Tetra Reptomin (groene sticks) en Sera Raffy P (gele sticks). Daarnaas krijgen ze meelwormen en ze eten vrolijk mee met t  voer van de vissen, deze krijgen weer cichliden voer. Ook gooi ik er zo nu en dan eens een stukje komkommer in en ik wil ze ook vette vis gaan geven (rauwe zalm) ivm vitamine D3. Ook geef ik ze eischalen.

Graag zou ik het volgende willen weten?

Welke lamp kan ik goed gebruiken in mijn vochtige strandje? En moet deze UV hebben ja of nee?

Als ik geen UV gebruik, wat voor voer is er dan noodzakelijk om aan de benodigde vitaminen te komen voor mijn diertjes?

Het gaat nu nog goed met ze, en dit wil ik graag zo houden.

Ik zie de reacties met smart te gemoed.

Info over de bak:
240*80*60cm aquarium + 60*60cm zand strand met warmtelamp en licht (UV)
Vijverpomp + Hozelock Bioforce vijverfilter met UV 3000L capaciteit voor grote vervuilers (altijd kraakhelder water)
2* 800watt verwarming.
1* Luchtpomp met 8 slangen waarvan er 4 voor t aquarium zijn, de rest is aangesloten op de voerautomaten. Zo krijgen de dieren verdeeld over de dag diverse soorten voer.
2* Ledstrip verlichting (1*WW & 1*CW)

Alles gaat volautomatisch aan en uit en ook voeren gebeurd automatisch. Ik geef de schildpadden 2x per week hun eigen voer.

Ik zou het waarderen als iemand mij goed advies kan geven wat te doen en dit mag ook prive per mail of per telefoon. Zodat ik snel de juiste maatregelen kan treffen.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Greetzzz,
Bastiaan
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #1 Gepost op: 25 Januari 2017, 14:00:48 »

Je hebt het goed voor elkaar maar elke schildpad die geen daglicht krijgt heeft UVb nodig voor de aanmaak van vitamine D3, een supplement geven is gevaarlijk daar men nooit weet of men de juiste dosering heeft, te weinig; vergroeiing, teveel; allerlei aandoeningen aan de organen en zelfs mogelijk de dood.
Gelogd
Bastiaan
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 10


« Antwoord #2 Gepost op: 6 Februari 2017, 12:09:00 »

Dag Theo,

Bedankt voor de reactie.

Helaas is t verblijf toch niet helemaal naar wens van de schildpadden. Ze gaan nog steeds niet vaak genoeg t land op. Ik ben echt bang dat de dieren problemen gaan krijgen. Het probleem is gewoon dat het verblijf in een overwarmde en ongeisoleerde ruimte staan. Het blijft gewoon te koud en hierdoor ook te vochtig voor de schildpadden, ze kunnen niet goed opdrogen.

Ik heb dan ook met pijn in mijn hart besloten ze weg te doen.

Heb contact gehad met een schildpaddenopvang. tegen betaling kan ik de beesies daar kwijt.

Ik ga eerst nog even op zoek naar een alternatief, wellicht kan ik iemand er blij mee maken die ze wel een goed huis kan bieden, dan mogen ze voor niks worden opgehaald.

Dit topic kan dus worden gesloten en ik zal een oproep plaatsen in een ander topic.

Denk nou niet dat ik er makkelijk vanaf wil, ik heb veel tijd en geld ge?nvesteerd in het verblijf maar helaas werkt t niet. Ik heb overigens de dieren als het ware ook opgevangen en zonder enige kennis. Als ik dit van te voren had geweten had ik direct een andere oplossing gezocht.

Bedankt nogmaals voor de reactie.

Groeten,
Bastiaan
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #3 Gepost op: 6 Februari 2017, 15:41:03 »

Hai Bastiaan,

Je verhaal lezende heb je het goed voor elkaar voor je schildpadden.

Theo benadrukte al het belang van daglicht/uvb en daar ga ik in mee.
Maar vergeet niet dat het nu winter is ook voor de schildpadden, ondanks dat ze geen daglicht zien weten ze goed welk seizoen het is. Waterschildpadden houden vaak een 'winterrust'.

Je kan de behoefte aan uvb in de zomer ruimschoots aanvullen door de dieren in een buitenverblijf met vijver(zonlicht!) te doen. Ik ken iemand die de dieren zo houdt en dat gaat prima. (Zomer buitenvijver. Winter binnenaquarium zonder uvb).
Je vertelde: 'Ze gaan nog steeds niet vaak genoeg t land op.'
Daaruit maak ik op dat ze wel het strand op gaan, maar jij vindt het niet vaak genoeg. Hoe weet je hoe vaak ze uit het water komen?

Wil je meer weten over lampen neem eens contact op met Frans Tielen: http://www.reptielenlampen.nl/

Je bent zeer begaan met je dieren, dat moet vast goed komen!  cool zeg
Succes, Norma.


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Bastiaan
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 10


« Antwoord #4 Gepost op: 7 Februari 2017, 16:50:45 »

Dag Norma,

Bedankt voor je bericht en je toelichting.

Ik zal je vragen beantwoorden. De optie om mijn dieren in een buitenverblijf te houden in de zomer, heb ik niet. Mijn wens is een schildpaddenvijver maar helaas is dat nu nog niet mogelijk.

Wat betreft t land op gaan, ik heb ze eerst in huis gehad in een klein 80cm aquarium. Daarin lagen ze met zijn 4en opgestapeld onder de lamp de hele dag te zonnen. Sinds ik ze heb verplaatst naar de loods en in een groot verblijft, gaan ze niet meer t land op. Ik kan dit zien omdat t land bestaat uit zand want mijn schildpadden zijn vrouwen en die kunnen de drang krijgen om eieren te leggen. Ik heb het zand op t strand vlak gemaakt zodat ik kan zien wanneer ze er zijn geweest (voetstappen). Dit is wel geteld 1x voorgekomen in t oude grote verblijf. De reden hiervoor was waarschijnlijk omdat t te koud was boven. De loods is onverwarmd en slecht ge?soleerd. Bij het nieuwe verblijf (huidige) heb ik het beter aangepakt. Het strand hangt in t water waardoor t verwarmt word door t water, wat 24 graden is. De loopbrug bevind zich binnen de lichtkap van t aquarium, dus geen koude brug meer. Het vorige strand was rondom van plexiglas, denk dan kan ik ze mooi bekijken maar, dit was denk ik ook t probleem dat t niet warm genoeg werd. Nu is t strand van betonplex 18mm wat beter isoleert, heb wel een spiekgleuf in t hout zodat ik ze toch kan zien. De temperatuur is er dan ook 30 graden. Hiervoor heb ik een extra warmte lamp genomen, een keramische welke alleen warmte geeft. Dus dat heb ik goed gedaan. Echter gaan ze nog steeds t strand niet op. Ze blijven zitten op de rand van de brug naar t strand. Ze kunnen er makkelijk op dat weet ik zeker. Ik zie maximaal 2 exemplaren op de rand van t strand hangen. En zo komen ze dus niet (nauwelijks) in t UV-Licht. Het zand is ook niet aangeraakt sinds t nieuwe verblijf. Een ander bijkomend probleem is vocht. Omdat t aquarium in een onverwarmde loods staat heb ik heel veel condens op t strand aan de deksel. Ik heb hiervoor ventilatie gaten gemaakt aan de bovenkant. Helaas nog steeds veel condens. Ook heb ik de deksel eraf gelaten maar dan word t weer  niet warm genoeg (de loods is op moment 10 graden). Kortom, ik denk dat het project niet goed geslaagd is. Ik heb t idee dat mijn dieren het niet naar de zin hebben en dat als dit langer zo doorgaat ze problemen zullen krijgen met hun gezondheid.

Om dit te voorkomen heb ik besloten (met pijn in mijn hart) mijn dieren weg te doen. Ik heb hiervoor contact gehad met diverse opvangcentra. Het liefst doe ik mijn dieren naar een particulier (liefhebber) die wel goed voor ze kan zorgen. Maar ik merk dat het lastig is om een geschikt iemand te vinden. Ik vermoed mede ook doordat het 4 dieren betreft. Daarom heb ik de keus gemaakt ze tegen betaling naar een schildpadden opvang te brengen in Alphen aan de Rijn. De andere reden dat ik liever een liefhebber tref dan de opvang is omdat de opvang geld rekent per dier. Ik begrijp dit volkomen maar ik heb al zoveel euro`s in mijn dieren geinvesteerd en nu blijkt dat dit niet goed werkt kost het mij nog meer geld en heb ik geen dieren meer. Echter weet ik zeker dat ze in goede handen zijn samen met vele soortgenoten in een biotoop die sterk lijkt op hun natuurlijke leefomgeving wanneer ik ze naar een opvang breng en dat is voor mij wel een goed gevoel.

Je zei zelf al dat ik begaan ben met mijn dieren en dat klopt. Des te meer de reden ook om ze weg te doen voordat er problemen me ze ontstaan.


Bedankt dus voor je advies en het meedenken. Mijn schildpadden avontuur eindigd voorlopig even hier. Hopelijk heb ik later een mogelijkheid voor een flinke vijver waar ze permanent in kunnen wonen. Tot die tijd kan ik genieten van andermans dieren.

Groeten,
Bastiaan
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #5 Gepost op: 7 Februari 2017, 18:45:55 »

Hai Bastiaan,

Dank je wel voor je uitgebreide verhaal!
Op zich heb je het prima in orde allemaal.  hoed af
Je vertelt een keramische lamp te gebruiken voor de warmte, doordat deze geen licht geeft is het mogelijk dat ze het niet herkennen als 'zon'. Gewoon licht bij hangen dus? Ik zou me niet druk maken over de condens, zodra de schildpadden onder een warme lamp zitten drogen ze op.

Wat ik al eerder aanhaalde is dat het winterseizoen is. In je loods is het koel en de dieren kunnen dit aanvoelen en kunnen behoefte aan winterrust hebben. Wanneer je de dieren graag zou houden kun je het nog even aankijken tot de temperaturen buiten weer omhoog gaan. Later als je de mogelijkheid hebt voor een vijver heb je misschien spijt dat je ze hebt weggedaan.  nee...
Geelwangen mogen niet meer verhandeld worden, dus daar is niet meer aan te komen officieel.
Wettelijk mag je de dieren die je nu hebt, wel houden tot hun dood.

Denk er nog even over zou ik zeggen, de dieren hebben het bij jou supergoed!  yeah !

groet Norma.


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
bloempje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 221


bloempje


« Antwoord #6 Gepost op: 10 Februari 2017, 18:39:04 »

Hoi bastiaan.
Mijn broer heeft een enorme tuin met een lekkere vijver.
Een natuurlijke vijver,met eendjes en veel planten.
Hij heeft al meerdere schildpadden opgevangen van mensen van het forum.
Ze hebben de mogelijkheid om zich in te graven voor de winterslaap.
De vijver heeft schuine kanten ,waardoor ze er zelf uit kunnen klimmen en flink kunnen zonnen.
Daar kunnen ze ook evt hun eieren kwijt.
Ze zouden daar een prachtig leven kunnen hebben.
Misschien is dat een oplossing voor jou??
Groetjes marielle
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 11:22:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 749
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 700
Totaal: 700
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.099 seconden met 25 queries.